Net zwanger en direct al een paar vraagjes!

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Zaterdagochtend hebben we positief getest! Dit is ons 1e kindje, dus ik heb  een paar vraagjes. Hopelijk kunnen jullie er antwoord op geven.
- Ik ben van plan om borstvoeding te gaan geven, moet ik dan nu al meer melk gaan drinken? Zo ja, enig idee hoeveel?
- Ik kwam op een forum tegen dat je geen drop mag eten. Klopt dit en wat is de reden daar achter? Ik ben namelijk gek op drop.

Groetjes, Dubio82

Gefeliciteerd!
Borstvoeding heeft niks te maken met melk drinken hoor!
Eigenlijk moet je matig zijn met melk en zuivelproducten. Je moet in iedergeval niet meer gaan drinken. 1 glas melk, kom joghurt en twee plakken kaas, is meer dan voldoende.
En drop, dat mag je wel eten, alleen niet té veel. Dus als je normaal een zak per dag leeg eet, ha ha, zou ik niet doen. Maar als je elke dag een paar dropjes eet, is niet erg.
Trouwens, veel deskundigen zijn het daar ook weer niet over eens hoor!
Succes!

Hoi Dubio,

Gefeliciteerd.

voor zover ik weet, hoef je nu echt nog niet meer melk te gaan drinken omdat je bv wilt gaan geven over 9 maanden.

En ik geloof dat je niet zo veel drop mag, omdat er een stofje in zit waar je een hogere bloeddruk van kan krijgen.

Je kan morgen een vk bellen om een afspraak te maken voor een intake, die kunnen je dan precies vertellen wat je niet mag en waarom. Mijn vk ratelt gewoon dat hele riedeltje af als je belt voor een eerste afspraak en als je daarover vragen hebt, beantwoorden ze dat. De afspraak maken ze dan voor als je 10 weken zwanger bent.

Geniet van je zwangerschap,

gr. Ilona

Hoi Sjana en Ilona,

Bedankt voor jullie reacties! Dus gewoon niet teveel drop eten en ook niet overmatig zuivel gebruiken, ik doe nu 1 beker melk per dag en 1 bakje yoghurt/vla. Dat hou ik eerst maar aan.
Ilona, heb je al zo vroeg de vk gebeld? Ik ben nog maar 4 weken zwanger... ik was dus van plan om over 2 weken een afspraak te maken bij de ha (in de bouwvak, dan hoef ik geen dag vrij te nemen). Maar als jij zegt dat je al direct de vk kunt bellen... mag je die zelf uitzoeken, of is dat gekoppeld aan de ha?

Hoe lang zijn jullie zwanger?

Groetjes, Dubio82

Hartelijk gefeliciteerd!

Ik sluit me helemaal aan bij voorgaande dames. Alleen met drop, meestal krijg je pas last van hoge bloeddruk op het eind, dus daar hoef je niet zo heel bang voor te zijn. Maar je moet inderdaad geen zakken vol gaan eten op een dag want dat is wel slecht. Alles met mate dus.

Volgens mij mag je helemaal zelf je VK uitzoeken, bij mij was het niet gebonden aan de huisarts en je kan nu al bellen voor het maken van een afspraak. Sommige huisartsen vinden het wel fijn als je even meld dat je zwanger bent zodat ze op de hoogte zijn, sommige willen je dan even zien en weer andere niet.

Jane (30 weken)

Hoi,

ik ben niet meer zwanger, hoor, maar vorig jaar heb ik onmiddellijk de vk gebeld. De ha zegt toch alleen maar dat je naar de vk moet en dat hij wel kan testen, maar dat die test net zo betrouwbaar is als de test die je bij de drogist koopt. (Dus een vals negatief kan wel, maar streepje is streepje is zwanger.)

De vk kan je zelf uitzoeken, dus even rondvragen welke goed is, of gewoon een telefoonboek pakken en er een uitzoeken. Als je die belt, vraagt ze wanneer de 1e dag van je laatste menstruatie was en dan rekent ze de datum voor je uit. Dan maakt ze een afspraak voor een intake en een termijnecho (als ze in de praktijk zelf echo's maken). Dat zal zo rond je tiende week zijn en dan krijg je ook een definitieve datum.

Ik mocht wat eerder komen doordat ik een mk had gehad en toen ik daar de eerste keer was, dacht ik  9 weken te zijn. Bij de echo bleek ik  ongeveer 6 weken zwanger te zijn, dus ik heb 4 weken later nog een termijnecho gehad. Daardoor werd mijn uitgerekende datum van 31 december 2006, 25 januari 2007, was wel even slikken, maar op 13 januari 2007 ben ik bevallen van het mooiste meisje ter wereld .

Ik las hier even uit nieuwsgierigheid en ging ervan uit dat je wel graag snel antwoord op je vragen wilde hebben en ach, zo veel is er in een jaar vast niet veranderd.

Groetjes Ilona

Het is niet waar dat de huisarts zegt dat je naar de verloskundige moet gaan. Integendeel! Bij ons doen de huisartsen gewoon alle controles. Pas als er iets aan de hand is word je doorverwezen naar de gynaecoloog.
Ik woon op het platteland en vind het ideaal dat ik niet naar de stad hoef voor de controles. Daarnaast heb je al een band met je huisarts. Hij kent je situatie, je familieomstandigheden, je partner, noem maar op. Daarnaast zal hij straks ook de huisarts worden van je kindje. Zodoende is iedereen op de hoogte.
Misschien is het anders als je in een (grote) stad woont, maar op een dorp is het ideaal om gewoon naar de huisarts te gaan. Dat doen de meeste vrouwen bij ons dus ook gewoon.
Je moet gewoon zelf kiezen waar je je het beste bij voelt.

Ik heb hem trouwens destijds gebeld omdat hij wist dat ik zwanger wilde worden en ik positief had getest. Daarnaast gebruikte ik medicijnen voor hooikoorts die ik niet mocht slikken tijdens de zwangerschap en waarvoor ik een alternatief nodig had. Als dat bij jou niet het geval is kun je heus nog wel een week of 2-3 wachten met het maken van een afspraak. Daarna zullen ze je doorverwijzen om bloed te prikken op rhesusfactor, ijzergehalte, bloedgroep, te kijken of je antistoffen tegen rode hond hebt en misschien nog een paar dingen.
Succes met het maken van je keuze!

Nou ik woon in het grootste gat van NL geloof ik maar bij ons doen ALLE huisartsen niets met verloskunde (het is immers een vak apart) ze sturen je door naar de VK en doen geeneens een zwangerschapstest omdat die uit de winkel net zo betrouwbaar is als hun test.

Ik mocht met 8 weken bij de VK komen, je kan meteen bellen als je zwanger bent om een afspraak te maken en om te kijken wat gebruikelijk is bij jullie VK je mag zelf een VK uitkiezen (helaas hebben we hier er maar 1 in de omtrek van 15 kilometer)

Terug
Bovenaan