Net zwanger en werkloos geworden....

Hallo allemaal,

We zijn zwanger en nog maar net; zo'n 5 weken nu. Het vervelende is echter dat ondanks dat het super gewenst is dat ik helaas werkloos ben geworden. Ik hoorde begin deze week dat door faillisement mij helaas ontslag moest worden gegeven.

Nu is dan ook de grote vraag. Moet ik nou wel of niet melden dat ik zwanger ben bij een nieuwe sollicitatie, Nou ben ik het liefste 100% eerlijk, maar tegelijkertijd ben ik bang dat ik door de zwangerschap zal worden afgewezen. Misschien zullen ze dat dan niet letterlijk zeggen, maar toch. Weet iemand wat de rechten en plichten zijn omtrent een zwangerschap?

met vriendelijke groet,

aukus
 
hoi aukus,

ik weet niet precies wat je rechten en plichten zijn, maar volgens mij ben je het niet verplicht om te melden. natuurlijk is het wel netjes, maar niet noodzakelijk.

hopelijk heb je snel weer werk gevonden.

groetjes van Aafje
 
Je hoeft het absoluut niet te vertellen...
of het slim is dat is natuurlijk aan jou.

Je baas zal achteraf weten dat jij al wist zwanger te zijn. Maar aan de andere kant maak je natuurlijk veel meer kans als je niks zegt!
Sterkte
 
Je bent inderdaad niets verplicht maar wil je zelf op die manier aan een nieuwe baan beginnen.
Je baas komt er toch achter en die is natuurlijk niet gek, die snapt dat je het bewust niet gezegt hebt. Lijkt mij dat je meteen al een beetje scheven verhoudingen krijgt.

Succes met het vinden van een nieuwe baan!
 
Ik zou gewoon hetgene zeggen wat je hebt opgeschreven.

Voorbeeld:
Ik kan het natuurlijk niet zeggen, omdat er dan een kans bestaat dat u niet met mij in zee wil. Aangezien ik dan al over een paar maanden met verlof zal gaan, maar ik vind eerlijkheid het belangrijkst en ik denk dat dit bedrijf dat ook wil uitdragen.

Zo heb je misschien ook nog een stapje voor op de rest, omdat je de normen en waarden van het bedrijf benoemd :)

Succes!
 
Hoi,

Je bent niet verplicht het te melden tot ik geloof 6mnd, maar dat kan je nakijken/navragen bij de ww.
Ik zou een afspraak maken bij het cwi, zodat hun kunnen kijken wat je het beste kan doen, je bent wel sollicitatie plichtig.
Hoelang heb je recht op ww? Als je ziek/tijdelijk arbeidsongeschikt wordt tijdens je zwangerschap wordt je ww stopgezet en ga je de ziektewet normaal in!
Misschien kun je eerst een tijdelijke baan krijgen of kan het cwi je zwangerschapsverlof opvangen zodat je toekomstige baas dat er niet bij hoeft te nemen, maar ik weet niet hoe de regelingen op het moment zijn, ik heb zelf 6jr geleden hetzelfde meegemaakt.
Wat rian zegt vind ik ook een goede, alleen zakelijk gezien kost het gewoon geld/risico en daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten.

Veel succes meid, laat je even wat weten!
En gefeliciteerd natuurlijk nog, sorry

Gr MJ
 
Ten eerste van harte gefeliciteerd!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet precies weet wat je moet doen. Bij mij was het geval dat mijn contract ten einde liep, ik heb mijn mond gehouden tot mijn contract verlengt werd en toen pas tegen mijn werkgever gezegd dat ik zwanger ben. Anders weet ik zeker was mijn contract nooit verlengt. Je bent niet verplicht je baas in te lichten tot 6 weken voor je verlof!

Als ik in jou situatie zat had ik niets gezegd!
Je bent nog zo vroeg in je zwangerschap, normaal zeg je het ook pas na ong. 12 weken tegen je baas. Je moet je zelf beschermen. Tuurlijk is eerlijkheid het mooiste, maar zo werkt het helaas niet in deze tijden.

Doe waar jij je zelf goed bij voelt, en anders kan je de optie van Rian nemen!
 
hartelijk gefeliciteerd.

Ik zit qua werk in het zelfde schuitje. NIet dat mijn werkgever falliet is maar die wil me wel kwijt. Nu ben ik naar een onafhankelijk buro gegaan om juridische advies in te winnen en die gaven mij de volgende link om is op te kijken en eventueel vragen te stellen.
www.juridischeloket.nl


sterkte en probeer toch te genieten.


Leonie
 
Terug
Bovenaan