Net zwanger, op zoek naar goede smoesjes bij feestdagen

<p>Hi allemaal, </p><p>Ik ben vrij nieuw op dit forum, tot nu toe vooral gelezen. Maar nu kan ik jullie hulp en tips goed gebruiken. </p><p>Gisterochtend ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Volgens mijn eigen berekening kom ik uit op 4+2 (eerste dag van mijn laatste menstruatie was 17 november). Het is dus nog ontzettend pril en ik moet zeggen dat ik vooral erg bang ben dat ik binnenkort toch gewoon ongesteld wordt. Ik vind het dus erg spannend en hoop vooral dat alles goed verloopt.</p><p>Zelf weten we dit nieuws dus pas heel kort, moet het nog even landen en willen we zelf even aan het idee kunnen wennen voordat we dit aan anderen bekend gaan maken. We hadden ons voorgenomen om directe familie en vrienden in te lichten na de eerste afspraak bij de verloskundige. </p><p>We mogen ons erg gelukkig prijzen, want het is bij ons de eerste keer raak zonder dat het en zeer serieuze poging was. Zelf waren we er vanuit gegaan dat het allemaal nog even op zich zou laten wachten. </p><p>Hiermee probeer ik dus het bruggetje te maken, naar mijn 'probleem'. Ik heb absoluut niet nagedacht over hoe ik dit ga doen met de feestdagen die eraan komen. Het is natuurlijk duidelijk dat ik geen alcohol ga drinken of rood/rauw vlees zal eten. Hier moet ik dus een aantal excuses voor bedenken..</p><p>Qua alcohol is dat niet zo'n probleem; ik ben de BOB of ik zit toevallig net aan een antibioticakuurtje. Niemand die daar vragen over zal stellen of daar iets bij zal vermoeden. Normaal gesproken, liep ik vaak ook met de rokers mee naar buiten om even een luchtje te scheppen en even bij te kletsen, dit ga ik nu ook niet doen. Dus, geen alcohol i.c.m. niet naar buiten met de rokers i.c.m. geen rood/rauw vlees, lijkt mij een beetje 1 + 1 = 2.</p><p>In mijn hoofd heb ik dus twee opties, of het zaterdag (wanneer we dus al een kerstdiner met de hele familie hebben) het nieuws maar meteen bekend te maken (wat ik dus liever nog niet wil), of met een aantal hele goede excuses komen. </p><p>Kortom; help! <br />Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en wat hebben jullie toen gedaan? Alle tips voor excuses en smoesjes zijn meer dan welkom! </p><p>Veel liefs! </p>

Als je het nog niet bekend wil maken dan zou ik dat nog niet doen. Mijn ervaring is dat het mensen niet zo snel opvalt als je zelf denkt. Als je de rest gaat roken moet jij bijvoorbeeld net toevallig naar de wc. Is er een diner gepland, of eten jullie allerlei hapjes? Dan gewoon je bord vol leggen met lekkere dingen, behalve rood vlees.
Tijdens onze sinterkerst had mijn zusje als toetje een drankje met alcohol gemaakt en kreeg ik een glas in mijn handen gedrukt. Een paar keer gedaan alsof ik een slokje nam en daarna ben ik naar de wc gegaan, onderweg even het drankje door de gootsteen gespoeld. Niemand die iets door had.
Het ergste wat kan gebeuren is dat ze iets gaan vermoeden. Dan is het nog de vraag of ze het aan je zullen vragen, maar verder moet je zelf bedenken wat je daar mee wil. Ik heb wel eens een lacherige opmerking gekregen of ik soms zwanger was omdat ik niet dronk. Een reactie als "haha, dat zou wat zijn zo met de feestdagen" is al genoeg om er overheen te praten.

Misschien heb je wel een punt inderdaad. Wellicht heb ik het idee dat er vanalles en nog wat zal opvallen, terwijl de rest met allemaal andere dingen bezig is en het amper door heeft. 
Ik gok bij ons wel op een diner i.p.v. hapjes, dus vanalles behalve rood vlees opscheppen wordt dan wel iets lastiger haha. 
Die opmerking vind ik een hele goede van je. Die ga ik absoluut onthouden!  

Ja inderdaad, wat hierboven ook al gezegd wordt. Ik zou zelf niet super moeilijk doen met naar buiten lopen met rokers evt (maar dat ben ik en dat is per persoon afhankelijk), ietsje buiten de rook gaan staan ofzo.
Verder had ik de verjaardag van mijn vader vlak nadat ik erachter was gekomen (2 dagen later). Een verjaardag die hij groot vierde, kreeg ook een paar keer een glas prosecco en heb dat gewoon aangenomen, gedaan alsof ik dronk. Maar mijn vriend was natuurlijk mijn partner in crime, dus die gooide dan zijn restje bij mijn glas en dan ruilden we. Niemand die iets door had, pas achteraf zeiden mensen "oh goh ja, ik zag jou wel ginger beer drinken tijdens papa's verjaardag inderdaad".
Rood vlees gewoon vermijden. Misschien iets zeggen van dat je even probeert te minderen met vlees (dat gebeurt in mijn omgeving best veel, maar dat hangt denk ik ook af van hoe mensen jou kennen). En verder qua kaasjes (als jullie die eten) de harde kazen zijn eigenlijk altijd goed. Dus als je hier het zekere voor het onzekere wil nemen kun je het beperken tot harde kazen (gruyere, comte - zit wel rauwe melk in maar omdat ze hard zijn kunnen de bacteriën niet leven).

Dat wisselen met die drankjes is wel een slim idee! Wellicht werkt dat ook wel met het eten. Stel nou dat er rood vlees wordt geserveerd, dan eet ik gewoon lekker alle groentjes die erbij zitten en schuif ik het vlees door naar mijn man. Hoewel ik me toch wel af vraag of niemand dat zou opvallen haha. 
Het excuus dat ik probeer te minderen met vlees lijkt me bij ons niet erg succesvol. Ik kom wel een beetje uit een 'vleesfamilie' om het zo maar even te zeggen.
De kaasjestip is goed om te weten! Die gaan namelijk sowieso geserveerd worden. Ik was van plan maar de hele lijst kazen uit m'n hoofd te leren om te weten wat wel en wat niet mag ;) Maar dit is wel een goede tip om te onthouden. 

.. ik was kort zwanger toen ik mijn verjaardag best groot vierde, ongeveer 6 weken. We wilden het ook pas bekend maken na de eerste echo (die had ik met 8 weken, vroeg gepland omdat we daarna een weekend weg gingen met mij ouders en broers +aanhang naar België, ik ben nogal van het speciaalbier ?). Op mijn verjaardag hebben we toen  een fles alcoholvrije rode wijn overgegoten in een andere fles, daarmee schonk mijn man me steeds bij. Daarnaast scheelde het wel dat niemand het echt verwachtte. 
Veel succes en gefeliciteerd!!! 

Vorig jaar kerst was ik 7 weken zwanger. Niemand wist het ook nog. Er werd rosbief gegeten bij het hoofdgerecht, mijn man sneed het vlees (snel het mes gepakt haha) en ik heb het eerste stukje genomen wat dus amper rood was. Zo kon ik toch iets eten en viel het niet zo op. Alcohol heb ik niet gedronken maar dat viel niemand op. 
Ik heb me er nooit heel druk om gemaakt, maar gewoon dingen afgewimpeld. 
Toen we begin januari aan iedereen vertelden dat we een baby verwachtten, had niemand het door gehad! Niemand had het ook echt verwacht ofzo. Dus zelf maak je je er waarschijnlijk heel druk om, maar anderen valt het waarschijnlijk niet eens op. 
Ik zou het zeker nog niet vertellen, 4-5 weken is nog echt heeeeeel pril. Genoeg vrouwen weten dan nog niet eens dat ze zwanger zijn en drinken nog gewoon wijntjes! ;) 

Wel fijn om van anderen te horen dat het de rest van de familie/vrienden het eigenlijk niet is opgevallen!
Het diner zal bij een oom en tante plaats vinden, die wat dat bedreft wel echt de gastheer en gastvrouw zullen spelen. Wijn overschenken hoeven we dus niet te proberen, haha. Ik ga er vanuit dat als ik aangeef de BOB te zijn, het alcohol-issue is opgelost. Iedereen weet namelijk dat ik ook echt geen slok drink als ik moet rijden. 
Ik ga mijn man wel zeker weten raden om het vlees aan te snijden als die optie er is! Dan neem ik inderdaad wel het 'kontje'. Anders kan ik natuurlijk altijd vragen om een kontje, omdat ik die altijd zo ongelofelijk lekker vind.. haha. Het is natuurlijk ook een beetje speculatie, misschien eten we wel kip of kalkoen. En misschien is dat weer een beetje wishfull-thinking ;) 

Terug
Bovenaan