<p>Hi allemaal, </p><p>Ik ben vrij nieuw op dit forum, tot nu toe vooral gelezen. Maar nu kan ik jullie hulp en tips goed gebruiken. </p><p>Gisterochtend ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Volgens mijn eigen berekening kom ik uit op 4+2 (eerste dag van mijn laatste menstruatie was 17 november). Het is dus nog ontzettend pril en ik moet zeggen dat ik vooral erg bang ben dat ik binnenkort toch gewoon ongesteld wordt. Ik vind het dus erg spannend en hoop vooral dat alles goed verloopt.</p><p>Zelf weten we dit nieuws dus pas heel kort, moet het nog even landen en willen we zelf even aan het idee kunnen wennen voordat we dit aan anderen bekend gaan maken. We hadden ons voorgenomen om directe familie en vrienden in te lichten na de eerste afspraak bij de verloskundige. </p><p>We mogen ons erg gelukkig prijzen, want het is bij ons de eerste keer raak zonder dat het en zeer serieuze poging was. Zelf waren we er vanuit gegaan dat het allemaal nog even op zich zou laten wachten. </p><p>Hiermee probeer ik dus het bruggetje te maken, naar mijn 'probleem'. Ik heb absoluut niet nagedacht over hoe ik dit ga doen met de feestdagen die eraan komen. Het is natuurlijk duidelijk dat ik geen alcohol ga drinken of rood/rauw vlees zal eten. Hier moet ik dus een aantal excuses voor bedenken..</p><p>Qua alcohol is dat niet zo'n probleem; ik ben de BOB of ik zit toevallig net aan een antibioticakuurtje. Niemand die daar vragen over zal stellen of daar iets bij zal vermoeden. Normaal gesproken, liep ik vaak ook met de rokers mee naar buiten om even een luchtje te scheppen en even bij te kletsen, dit ga ik nu ook niet doen. Dus, geen alcohol i.c.m. niet naar buiten met de rokers i.c.m. geen rood/rauw vlees, lijkt mij een beetje 1 + 1 = 2.</p><p>In mijn hoofd heb ik dus twee opties, of het zaterdag (wanneer we dus al een kerstdiner met de hele familie hebben) het nieuws maar meteen bekend te maken (wat ik dus liever nog niet wil), of met een aantal hele goede excuses komen. </p><p>Kortom; help! <br />Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en wat hebben jullie toen gedaan? Alle tips voor excuses en smoesjes zijn meer dan welkom! </p><p>Veel liefs! </p>