quote: Posje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-05-2006 13:58:58&apos
);
quote: Posje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-05-2006 13:41:08&apos
);
Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben zelf ook niet gezellig 's ochtends en moet er ook niet aan denken om de tafel te dekken en "gezellig" te ontbijten. En daarbij, op een dag zijn er drie maaltijden, de andere twee maaltijden worden wel aan tafel gegeten, zonder tv, waarbij ze zelf haar eten moet opscheppen, boterham smeren etc.
Ook vind ik het zo erg niet dat ze ''s ochtends tv kijkt. De rest van de dag gaat de tv alleen aan als ze er echt naar vraagt en ik er toestemming voor geef. Opvoeden volgens het boekje werkt echt niet altijd!
Ik wil dus niet zeggen dat ik niet graag samen aan tafel eet hè. Maar als je een uur lang aan het vechten bent om een boterham bij je kind naar binnen te krijgen, zoals ik de eerste tijd van haar schooltijd heb gedaan, dan wordt elke ochtend een marteling. Nu wordt ze op haar gemak wakker, en daarna weet ze wat haar te doen staat. En dan maakt het me echt niet uit of ze die twee boterhammen voor de tv eet of aan tafel.
Oke, ik snap het ook wel een beetje hoor.
Maar er zijn nog andere manieren om te zorgen dat ze opschiet en toch ook aan tafel eet 's ochtends.
Bijvoorbeeld een beloningssysteem. Ergens een gekleurd vel papier ophangen. Elke keer als ze opschiet en aan tafel eet krijgt ze een sticker. En na bijvoorbeeld 5 stickers (of minder, je kunt het opbouwen en steeds hogere eisen stellen) staat er een beloning tegen over (die ze zelf bedacht heeft misschien, is ook leuk). En dat hoeft helemaal niet iets extreems te zijn zoals een cadeautje, maar kan ook iets zijn als: kiezen wat er gegeten wordt bij de warme maaltijd, een keertje wat langer opblijven, of misschien wel een kleinigheidje uitkiezen in de winkel (afwisselende beloningen werken altijd goed).
En, opvoeden volgens het boekje werkt inderdaad niet altijd, daar ben ik ook wel achter! Maar meestal werkt een beloningssysteem wel (uitzonderingen daar gelaten).