niet eten

Onze dochter van 1 jaar wil al vanaf de eerste dag dat we zijn begonnen met bijvoeden niet eten. Eerst dachten we dat ze gewoon nog even moest wennen, maar na een half jaar zijn we nu echt depressief. Ze dronk altijd al matig, ook aan de borst. Had veel last van krampjes. Zo lang ik borstvoeding heb gegeven had ze ook ontlasting om de drie weken. We hebben niet het idee dat ze ziek is, maar vooral eigenwijs. Ze ziet haar oudere broer zelf eten en wil dat ook graag. Maar als we dat toelaten, gaan er twee hapjes in en de rest gaat op de grond. Ze wil gewoon niet eten. Elke maaltijd is een smeekbede van een uur om er maar iets in te krijgen. Op dit moment gaat alle brood erin, maar ik weiger om alleen maar brood te geven. Ze heeft ook groente en fruit nodig! Koekjes wil ze niet, toetjes wil ze niet.... echt niets!

Wie herkend dit, en heeft bruikbare tips! Ze heeft ook geen grammetje vet dus we durven niet af te wachten tot ze echt honger heeft. (hebben we een keer geprobeerd, na een week gaven we het op en zijn weer met dwang gaan voeden)

Het gekke is dat ze verder heel vrolijk is, ze slaapt goed en is ook best actief!

Jolanda

frustrerend ik ken het je voelt je machteloos en hebt de neiging om een trechter of sonde aan te koppelen. mijn dochter is vanaf geboorte al slechte eter altijd ondergewicht gehad nu moet ik zeggen dat ze met 2025gr een maand te vroeg geboren is maar ik weet wat je meemaakt elk hapje wat ze binnen krijgen(voor een ander normaal)kun je wel juichen bij ons liep het ook echt(naar mijn mening)uit de hand en het is moeilijk in te schatten of het iets lichamelijks is of machtstrijd ik heb een afspr met ha gemaakt alles uitgelegd ze was toen 3jaar en 3mnd en helemaal onderzocht alles kijken ze na en dan praten ze met je over haar gedrag wat bleek bij ons??? pure machtstrijd want ja geef toe je bent 24 uur met eten bezig als je kind slecht eet elke maaltijd is spannend zo ervaarde ik het nu hebben we het bij elke maaltijd niet over eten maar andere leuke dingen gezelligheid proberen te creeeren geen aandacht meer voor elk hapje enz is moeilijk geloof me en als er bijv niet of slecht gegeten werd kreeg ze niks tussendoor alleen fruit of ontbytkoek bij jou is de leeftijd iets anders maar als ik jou verhaal lees gaat het bij jullie niet om machtstrijd maar heb ik t idee dat ze lichamelijk iets kan hebben omdat ze t wel probeert maar na twee stukjes stopt ga gewoon eens bij de ha langs leg de boel uit en laat lichamelijke dingen uitsluiten bij ons heeft het cb nooit iets gezegt over haar ondergewicht maar de ha vond het nog acceptaben moest wel terug komen en na 3 mnd was ze toch(doordat we niet meer met eten bezig waren 1 kilo gegroeid) we hebben nu een periode van 3 weken dat ze niet at maar vrat nu zitten we weer met muize happen jammer dan qua gewicht betrap ik me er wel op dat ik daar erg mee bezig ben ze is nu 3jaar 8mnd en weegt 13.0 kilo en 98cm is niet veel succes en ik zou er wel even mee naar de ha gewoon voor je eigen geruststelling

Hoi Jolanda,

Ik denk zelf dat met dwang voeden alleen maar averechts werkt. Mijn zoontje is nu 8 maanden en wil het liefst ook alles zelf doen met eten en ik laat hem.
Als ik hem vergelijk met kindjes van zijn leeftijd eet hij niet veel)nog niet eens de hoeveelheid van een half 8mnd potje (ik maak alles zelf trouwens). Maar alles wat er vrijwillig ingaat is mooi meegenomen. Kinderen kunnen al zelf redelijk aangeven, waar ze behoefte aan hebben. En als je gaat dwingen, dan kan dat later problemen geven.

Zelf geef ik Daniel bij de lunch een halve rijstewafel of cracker in de hand en ondertussen kan ik dan een paar stukje brood in zijn mondje stoppen. Met fruit en groente krijgt hij een plastic kliederschort om en graait hij met zijn handje in het eten en probeert dat vervolgens in zijn mond te stoppen, terwijl ik dan weer met een lepeltje wat eten geef. Hij heeft  EN het idee dat hij het zelf doet  EN wordt tegelijkertijd afgeleid van het feit dat ik(of mijn man)  het doe.

Ik weet niet wat je dochter verder overdag krijgt, maar misschien kan je overdag wat vaker een stukje fruit geven of andere gezonde tussendoortjes geven, zodat ze wel genoeg binnenkrijgt. Maar uiteraard ook niet te vaak, want dan heeft ze niet voldoende trek voor de maaltijd.
Ook voor de tanden is het niet goed om vaker dan 7 keer per dan een eet/drink moment te hebben.

Ten slotte laat je niet gek maken door het CB, zolang je dochter goed poept, plast en vrolijk/actief is zit ze in elk geval lekker in haar vel.

Succes, Yvette

Bedankt voor de reacties. Ben inmiddels bij de huisarts geweest. We gaan er zonder hulp niet uitkomen, en hij heeft ons doorverwezen naar een kinderarts. Onze dochter is echt te ligt... 7,7 kg. Dat is ver onder de maat als je 1 jaar bent geweest. Tot we naar de arts kunnen, gaan we iig een zeer strikt schema hanteren voor eten en slapen. Tot nu leefden we eigenlijk in het schema van mijn zoontje van 2,5 jaar. Mijn dochtertje was ook zo makkelijk verder, alleen dat eten niet.

Jolanda

He Jolanda,

Ik wist niet dat ze zo licht was, het is inderdaad wel een wat groter probleem.... Vervelend joh. Nou ik hoop dat jullie er met de kinderarts gauw uitkomen. Veel sterkte ermee,

groetjes, Yvette

Ver onder de maat?

Wat jammer dat je huisarts je zo bang gemaakt heeft en je de medische wereld instuurt.

Mijn dochter was met 1 jaar 7,6 kilo (70 cm), en werd volkomen gezond gevonden.

Zij at ook erg matig, maar haalde dat gewoon in aan de borst.

Slecht eten komt op deze leeftijd zo ontzettend vaak voor, en zolang je ze maar gewoon op verzoek aan de borst laat drinken kan dat echt geen kwaad. Hoe meer je je zelf druk maakt, des te lastiger wordt het gedrag van je kind.

Ik heb erg veel gehad aan de tips van Dr William Sears, een Amerikaanse kinderarts, die hier veel ervaring mee heeft.

Een van zijn tips was een 'snack tray',   eten dat de hele dag onder handbereik ligt en waar ze van kunnen eten wanneer ze willen, ook al zijn het maar 1 of 2 hapjes. Daarnaast gewoon op verzoek de borst natuurlijk. En als jij iets eet, altijd hapje om te proeven aanbieden.

Noteer voor je zelf gewoon ook eens wat er op een dag allemaal naar binnen gaat, dan valt het vaak best mee.

Wat vooral belangrijk is: niet voeren of dwingen maar zelf laten eten, haar de regie laten houden.

Gewoon maar 2 hapjes per keer voor haar neerleggen, dan is de kans dat het op de grond belandt ook veel kleiner.

Hoi!
Ik ben benieuwd of je al bij de kinderarts bent geweest! Of andere ontwikkelingen? Het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen  dat er nog eens iemand anders naar kijkt (die er waarschijnlijk meer verstand van heeft dan huisarts/cburo )! Het is idd moeilijk om het geen machtstrijd te laten worden, tenslotte willen we toch allemaal dat onze kindjes goed eten en goed groeien?! Mijn dochtertje van 10 maanden zit op de onderlijn van de groeicurve, eet op zich wel goed, maar het drinken uit fles (melk dan)  is eigenlijk altijd een probleem geweest. Maar goed, over een tijdje zijn we daar vanaf hopelijk en drinkt ze uit een beker wel beter!!
Suc6 ermee en hopelijk horen we nog wat er uitkomt!!

Terug
Bovenaan