niet eten

Hoi!
Ik ben benieuwd of je al bij de kinderarts bent geweest! Of andere ontwikkelingen? Het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen  dat er nog eens iemand anders naar kijkt (die er waarschijnlijk meer verstand van heeft dan huisarts/cburo )! Het is idd moeilijk om het geen machtstrijd te laten worden, tenslotte willen we toch allemaal dat onze kindjes goed eten en goed groeien?! Mijn dochtertje van 10 maanden zit op de onderlijn van de groeicurve, eet op zich wel goed, maar het drinken uit fles (melk dan)  is eigenlijk altijd een probleem geweest. Maar goed, over een tijdje zijn we daar vanaf hopelijk en drinkt ze uit een beker wel beter!!
Suc6 ermee en hopelijk horen we nog wat er uitkomt!!

Hoi,

heb je je gegevens al eens op de volgende site http://www.borstvoeding.com/  gecheckt, daar kun je een online groeicurve invullen.
Natuurlijk is 7700 geen dikzak, maar het is ook afhankelijk van hoe ze is begonnen en of ze haar eigen lijn volgt. Volgens mij zit ze dan nog boven de -2 lijn en als ze daar al langer zit hoeft het niet eens zo dramatisch te zijn. Voor goede adviezen kun je ook terecht ook: http://www.bijvoedingforum.org/index.php Daar zitten deskundige mensen die ook met je mee kunnen kijken naar het eetpatroon en naar de curve.
Juist het zelf laten eten en bepalen, jij natuurlijk wel voldoende voorschotelen, promoten ze daar en zo'n edochter heb je blijkbaar.
Veel sterkte

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid, na zeven maanden ben ik gestopt met borstvoeding. Aan de borst dronk ze ook al slecht, flessen gingen niet beter. Zelf heb ik niet het gevoel dat mijn huisarts ons bang heeft gemaakt.... hij heeft onze bezorgdheid heel goed aangevoeld. Juist doordat we ons serieus genomen voelden hebben we het wat meer los kunnen laten en ik moet zeggen... op dit moment gaat het naar ons gevoel redelijk. Het gaat ook erg goed met haar, ze staat, loopt rond de tafel en kletst de oren van mijn hoofd! Half oktober gaan we naar de kinderarts... hopelijk om bevestigd te krijgen dat het goed met haar gaat en om uit te sluiten dat er iets mis is met haar maag-darmstelsel of een eventuele alergie. Misschien waren we wel snel ongerust, maar mijn zoontje heeft eigenlijk altijd heel goed gegeten. Pas rond 18 maanden werd dat lastiger. Maar toen maakten we er geen punt van, dat hoort bij de ontwikkelig.  En nu eet hij weer gewoon goed.
Als ik meer weet over de reden van het niet willen eten van mijn dochter zal ik het zeker hier nog laten weten. Want ik weet zeker dat dit dan weer helpt bij de onzekerheid van andere ouders!

Inmiddels ben ik bij de kinderarts geweest. Daar is ze weer gemeten en gewogen. In een maand tijd was ze zelfs iets afgevallen. Dus ik schrok daar weer een beetje van. Maar het is gemeten met een andere weegschaal, dus dat zegt dan weer niet zo veel. Met de kinderarts uitgebreid gepraat over de situatie, tevens is ze uitgebreid onderzocht  en op het eerste gezicht is er niets alarmerends. Het lijkt erop dat het eten haar niets doet. Alleen als ze het zelf mag doen vind ze het soms wel leuk. Honger gevoel negeert ze gewoon.  Omdat ze echt te ligt is blijven we onder controle bij de kinderarts, dat geeft ons een steuntje in de rug. Verder is het het mooiste, liefste en leukste meisje van de wereld. Dus we hebben besloten het eten los te laten en lekker van haar te gaan genieten. Als er iets niet goed gaat of als we weer in de put zitten omdat ze ineens weer echt alles weigert, dan kunnen we gelijk bij de arts aankloppen.
Het advies was verder, drie hoofd maaltijden per dag aanbieden. En ongeacht of ze dat eet ook op vaste momenten vaste tussendoortjes aanbieden. Niet de heledag door alleen maar met eten bezig zijn, dat werkt een aversie in de hand. Verder is voldoende rust heel belangrijk, omdat ze spaarzaam met haar energie om moet gaan. Verder krijgt ze nog een flesje melk voor het slapen gaan, ook die moeten we erin houden. De papfles en de avondfles gaan er ook bijna altijd (soms als enige) goed in!

groetjes Jolanda

hoi Jolanda,

Fijn dat je nu de kinderarts achter je hebt staan, dan heb je iets om op terug te vallen. Ik vind het goed van je dat je het zo goed kunt loslaten, je gaat er goed mee om. Ik hoop van harte dat je kleine meid snel de smaak te pakken krijgt en heerlijk gaat eten.
Heel veel sterkte en succes,

Groetjes, Yvette

Hoi,

wat vervelend zeg dat je dochter zoveel moeite heeft met eten. Wij voeden onze zoon met de rapleymethode en in het begin landde er ook meer op de grond (of in zijn haar of bij ons op het bord, of waar hij het ook maar kon laten vallen) maar ineens heeft hij het door en nu eet hij als een bootwerker.

groetjes van Marloes

Hoi,

Poeh hee dat is erg lastig ik begrijp je gevoelens alleen ik denk dat jullie echt moet stoppen met het onder dwang voeden! Je kind krijgt zo een trauma en wil zo straks echt nooit meer eten!! Dat moet je echt niet willen.
Ik zou het sowieso met je ha/cb/kinderarts bespreken. Wat ik (denk ik zou doen) op het moment dat er 's avonds gegeten "moet" gaan worden gezellig de tafel dekken maar er een ritueel van gezellig allemaal aan tafel voor iedereen opscheppen.....eet smakelijk. Geeft je dochter aan dat ze niet wil eten, dan hup van tafel en ga maar iets anders doen en haar verder negeren.
Zij gaat wel zien hoe gezellig jullie het aan tafel hebben, niet tussendoor haar nog proberen te laten eten.
Ze heeft geweigerd dus dan ik het klaar geen toetje enz klaar!!!!
ik weet het het is zo moeilijk en ja je gaat je zorgen maken 1 troost mijn neeftje heeft 3 jaar lang op yogi en soepstengels geleefd en het is me nu toch een boom van een vent...............
Geef haar maar brood 's morgens en tussen de middag 's avonds consequent warme maaltijd aan blijven bieden niet willen oke ga maar lekker zelf wat doen papa en mama willen wel eten.
Je zou eventueel een banaan op brood kunnen prakken dan heeft ze toch fruit binnen.
Wat ik ooit eens heb gelezen in ouders van nu van een dieetiste die gaf wanneer 1 van haar kinderen het avondeten weigerden of niet wilden (maar net hoe je het ziet) wanneer alles opgeruimd enz was haar kinderen een snee ontbijtkoek en een stukje fruit. Je schrijft dat jou meisje geen fruit wil maar een snee ontbijtkoek met wat sap of melk daarna kun je natuurlijk wel doen. Het schijnt dan dat kinderen het op dat moment niet meer aan de warme maaltijd koppelen en het dus niet als vervanging zien.
Maar dat is iets wat je voor jezelf moet bepalen.
Maar blijf consequent warm eten aanbieden niet proberen te paaien.....als een hapje neemt vind mama je zo lief. het is graag of niet.
Maar neemt ze uit zichzelf een hap prijs haar de hemel in, en wat bij ons dochtertje heel goed werkt is het bord met eten in zich en een klein schaaltje met eten op haar tafeltje van de stoel en dan zelf aan laten rommelen. Tussendoor schuiven wij er een hap in ideaal.
Blijf sterk want strijd met je kind verlies je ALTIJD want waarschijnlijk is het een groot drama wanneer jullie onder dwang voeden en krijgt ze na van hand niets binnen.
Ik wens je heel veel sterkte en moed..............vergeet niet het komt echt goed maar blijf volhouden.
Als je je echt zorgen maakt vraag je aan je ha een verwijs kaart voor de dietiste die bahandeld ook eetproblemen bij kinderen misschien heeft zij tips hoe je meisje weer gaat eten.
Maar stop echt met voeden onder dwang dat verlies je en niet alleen je kind maar ook jij voelt je er rot onder moet je echt niet willen.
Sterkte ben benieuwd het het afloopt.

Groetjes Louise

Hoi jolanda,

Zie net pas dat je rubriek van aug is en lees net ook hoe het inmiddels gaat.
Vind dat je er knap mee omgaat, ga zo door geniet lekker van je meisje.
Fijn dat de kinderarts achter je staat en luister vooral naar je gevoel, voel jij je goed en voelt je kleine meis zich ook goed!!!
Heel veel sucses.

Gr Louise

Terug
Bovenaan