Niet getrouwd zijn en toch baby??

hallo,

wij zijn ook niet getrouwd, en dat gaan we waarschijnlijk ook nooit doen! maar daar zijn we nog niet uit, we doen misschien ook wel geregistreerd partnerschap.
ik weet dat je als je zwanger bent dat je naar het gemeente huis moet omdat je partner het kind moet erkennen. dat is geloof ik voor dat hij ook de voogdij krijgt. en meer papierwerk inderdaad. het fijne weet ik er ook allemaal niet van maar ik denk dat ze dat bij de gemeente wel uitleggen als je eenmaal zwanger bent.

liefs Wilma

Hier nog even wat weetjes voor ongehuwden die kindjes krijgen:

Erkenning van het ongeboren kind kan al tijdens de zwangerschap, de vader kan dan ook alleen (zonder de moeder) het kinde aangeven zodra hij/zij geboren is.
Als het kindje geboren is  heeft de moeder automatisch het gezag. Het is dus wel belangrijk ervoor te zorgen dat de vader en de moeder beide ouderlijk gezag krijgen. Uiteraard kan het gemeentehuis hier meer informatie over geven.
Ouderlijk gezag is nog iets anders dan voogdijschap. Als beide ouders ouderlijk gezag hebben  krijgt, bij overlijden van één van de ouders, de andere ouder zelfstandig ouderlijk gezag. Ouderlijk gezag hoeft niet bij de notaris vastgelegd worden, dit kun je aanvragen bij de kantonrechter, kwestie van invullen van een   formuliertje en meesturen van uitreksel geboorteregister en bewijs dat (beide ouders) niet onder curatele staan.
Alma, die man in jouw omgeving had waarschijnlijk het (gezamenlijk) ouderlijk gezag niet geregeld. Want als maar 1 ouder gezag heeft, autom. dus de moeder en zij komt te overlijden dan komt er inderdaad een rechter bij kijken ook al heeft de man het kind wel erkent, dit is dus niet voldoende.
Als het ouderlijk gezag wel goed is geregeld komt het voogdijschap  pas kijken als beide ouders komen te overlijden. Dit moet je inderdaad wel vastleggen bij de notaris.
Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben.

Groetjes Nicole

hoii daantje..

Ik ben ook niet getrouwd maar zou het wel heel erg leuk vinden om het te doen.
Ik wilde eerst wel trouwen maar het is niet gelukt.
Atans niet meer bij stil gestaan om daar voor te sparen.
We willen nu voor een kindje gaan en het trouwen komt wel of niet we zien het wel.
We hebben wel  een samenlevings contract dat hadden ons aan geraden voordat je eenhuis ging kopen das dat hebben we braaf gedaan.

jij ook suces de 31 ik hoop het niet voor allebij

groetjes din

Hoi,
Wij zijn ook niet getrouwd en hebben al wel een kleine van 2 jaar.
We hebben hier voor besloten omdat trouwen toch wel een hoop geregel is tenminste is maar net hoe je het wil doen natuurlijk, maar je moet toch het een en ander regelen, ook wel natuurlijk voor een kleine maar trouwen wisten we nog niet hoe/waar,wie enz.......
en dat we wel een kindje wilden dat was duidelijk dus daarom hebben we er voor gekozen, inderdaad ga wel tijdens zwangerschap erkenning doen en daarna gewoon papieren opsturen voor gezag van de vader, dat is het belangrijkste en dan moet je nog kijken of je een samenwoningscontract of testament.
Hoe het precies met alimentatie voor het kind zit mocht het fout gaan(scheiden) weet ik niet ik geloof dat je zelf een bedrag kan bepalen vanuit je samenwoningscontract en met trouwen staat er al een vast bedrag naarmate het loon.

Wij hebben het ook nog steeds niet helemaal geregeld maar dat komt omdat mijn vriend nogal makkelijk is, maar hij moet het toch echt zelf doen want hij heeft hier ook voor gekozen.

ps. ons zoontje heeft wel de achternaam van de vader gekregen, dat vond ik wel en hij belangrijk.
je hebt al veel info gekregen maar het is niet raar of slecht om niet eerst te trouwen hoor, het is maar net waar jullie zelf aan toe zijn.
wij hebben best wel ouderwetse familie en die hadden ook liever dat wij eerst trouwden maar ja groot of klein houden we kwamen er niet aan uit?????
mijn vriend is al wel 33 dus......vind  leeftijd ook wel belangrijk.

Groetjes Renata

Renate,

ik wil even reageren op wat je zegt over het scheiden/uit elkaar gaan.
Ook als je getrouwd bent kan je zelf een bedrag aan kinderalimentatie bepalen. Als je er niet uitkomt of als je een officiele berekening wil, dan kan je die laten maken.

En datzelfde geldt als je niet getrouwd bent. Als de vader bijv. niet wil betalen, kan je ook via een advocaat een verzoek bij de rechter indienen en ook dan wordt een officiele berekening gemaakt door je advocaat.

Partneralimentatie is een ander verhaal. Als je niet getrouwd bent dan heeft geen van beide recht op partneralimentatie van de ander. Denk daar eens goed over na als jullie samen besluiten dat jij stopt met werken. Als je getrouwd bent heeft je partner de plicht om voor je te zorgen, bij samenwonende geldt die plicht niet. Heel veel mesnen vergeten dat je met het trouwen een contract met elkaar aangaat, en dat je daardoor veel rechten en plichten krijgt.

Hoe vaak komt het niet voor dat de vrouw bij de kids blijft, na 10 jaar denkt de man ik ga, en vervolgens moet jij maar zien dat je weer aan het werk komt. (ik ben er dan ook voor dat je als vrouw blijft werken)

Maar wat die papierenboel betreft, en de keuze om wel of niet te trouwen, eigenlijk moet dat helemaal niet mee tellen in je keuze.

Ik ben destijds getrouwd omdat ik dat zo voelde, ik hield van hem, wij wilde kinderen, ik vond het belangrijk één naam binnen het gezin, en ik wilde hem laten weten dat ik voor altijd voor hem koos. (Maar ja voor dat voor altijd gaan heb je er wel twee nodig, maar da's weer een heel ander verhaal)

Zo en dan nu een romantisch aanzoek?

(oja trouwen op huwelijkse voorwaarden geeft ook het nodige aan papierwerk, en ook al ben je getrouwd dan is een bezoekje aan de notaris   geen overbodige luxe, je kan bijv. de voogdij regelen, of het beheer van vermogen voor je kinderen, mochten jullie beide overlijden)

Hoi Allemaal!

Ja het is een beetje dom van me om te zeggen dat het veel papierwerk is als je niet gaat trouwen. Als je wel gaat trouwen moet je zooooooooveel regelen!
Maar goed daar ging het mij niet om. Het ging mij er vooral om of jullie alles al een beetje geregeld hebben.
Mijn vriend en ik hebben nog geen samenlevingscontract maar deze willen we zo snel mogelijk regelen. Kan nooit kwaad....
In iedergeval bedankt voor jullie reactie!

Liefs Daantje!

PS: Erg verslavend dit Forum....

www.justitie.nl/Images/trouwen_tcm74-31535.pdf

Als je hier op kijkt zie je alle voor en nadelen. Zelf willen we een geregistreerdpartnerschap. Zodra mijn vriend het kind (moeten we wel eerst eindelijk een zwanger raken , maar goed) erkent is alles gewoon geregeld.
Ooit willen we waarschijnlijk wel trouwen, maar dan inderdaad met onze eigen kinderen als bruidskinderen en trouwen is gewoon vreselijk duur. Suc6.

Groetjes Letta

Hoi Daantje!!

Tja, waar je ook aan begint, er komt altijd een zooi papierwerk bij kijken. Maar heb je al gedacht aan een geregistreerd partnerschap?? Das net zoiets als een samenlevingscontract, maar dan een stuk eenvoudiger en ook goedkoper!
Officieel is het geregistreerde partnerschap in het leven geroepen voor het homohuwelijk geloof ik, maar ook heterostellen kunnen er gbruik van maken. Je kunt het later ook makkelijk omzetten naar een huwelijk. Een aantal stelletjes bij mij in de omgeving hebben dat namelijk ook zo gedaan. Zo hoef je niet naar de notaris, alleen naar het gemeentehuis. Check maar eens bij jou op het gementehuis.

Groetjes
                        Joy

Terug
Bovenaan