Niet kiezen voor een NIPT test

<p>Vroeg me af of er nog meer forumleden zijn die ook bewust ervoor hebben gekozen om de NIPT test NIET te doen? (Ik ben zelf 37 en partner is 43)</p><p>Wat zijn jouw redenen om de test niet te doen? En zijn er vrouwen die achteraf spijt hebben dat ze het niet hebben gedaan? </p>

Ik heb het wel gedaan maar achteraf dacht ik van; het had miss niet gehoeven. Ik en mijn partner zijn beide nog jong (26&27) en verder geen risicogroep en ook niks in de familie. Ik heb er destijds toen wel voor gekozen omdat mijn nicht een zwangerschap had moeten afbreken vanwege trisomie 13 afwijking. Verder kunnen ze tegenwoordig wel veel opsporen op echo’s etc.

Hoii ,

wij hebben het ook bewust niet gedaan. Omdat het al vroeg getest moet worden en het idee dat er dan misschien wat gevonden kon worden en dan nog zo lang moeten wachten tot de 20’weken echo leek mij echt killing. Plus het schijnt ook helemaal niet 100% betrouwbaar te zijn. Dat bepaalde afwijkingen gevonden werden en uiteindelijk een gezond kindje geboren werd :) 

Ik ben nu 24 weken zwanger 

liefs

Wij hebben er ook bewust niet voor gekozen met als reden dat we bij Downsyndroom het toch niet zouden weghalen. We hoeven het ook niet van tevoren te weten. Ik ben nu bijna 21 weken zwanger en geen spijt tot dusver.

Wij hebben bewust de nipt niet gedaan. Ik werk in de gehandicapte zorg met ernstig meervoudig gehandicapte. En kan het niet voor mezelf ethisch verantwoorden om iedere dag alles te doen voor mijn cliënten maar zelf zo'n kindje dan weg te laten halen. Als het kindje beperkt is dan dealen we daarmee en ik ken de ernstige gevallen en dus ook hoe zwaar het is maar ik zie ook dat deze mensen kwaliteir van leven hebben ondanks hun ernstige beperking. Daarbij als je nipt doet en er komt bijv. Down uit dan staat er niet bij welk niveau diegene heeft. Kan gaan functioneren op niveau van een 12 jarige maar kan ook op baby zijn de rest van zijn leven 

Ook wij hebben er voor gekozen geen nipt test te doen... Ik zou er zelf veel spanning van hebben, en dat is ook niet goed voor de kleine. Verder zouden we het niet weg laten halen als het bijv. syndroom van down heeft. Ook geeft de test niet 100% duidelijkheid en heb ik veel verhalen gelezen waarvan ze dachten dat het kindje wat had en dit uiteindelijk helemaal niet zo bleek te zijn... Lijkt me verschrikkelijk, want dan zit je voor niks in de stress! 

Ik was zwanger van een twee-eiige tweeling en dan kan de NIPT überhaupt niet. Vonden wij geen probleem, want we wilden dat toch niet. De kinderen waren hoe dan ook welkom. Gezonde kinderen, maar veel te vroeg geboren waardoor ze overleden zijn. Ook met de NIPT heb je dus geen garanties.

Wij hebben het ook niet gedaan, het is welkom hoe dan ook. Daarnaast is het niet 100% waterdicht, dus je kunt er nooit helemaal vanuit gaan. 

Terug
Bovenaan