Niet kiezen voor een NIPT test

[quote quote=10200260]Wij hebben er ook bewust niet voor gekozen met als reden dat we bij Downsyndroom het toch niet zouden weghalen. We hoeven het ook niet van tevoren te weten. Ik ben nu bijna 21 weken zwanger en geen spijt tot dusver.[/quote]
Je weet wel dat de Nipt op nog 2 andere syndromen test? Als je kindje dat heeft, heeft het geen kans op leven. Ik kan me voorstellen dat je dat wel wil weten.

Wij hebben er ook bewust voor gekozen het niet te doen. Als het kindje gehandicapt zou zijn dan zouden we het niet laten weghalen. Mocht het kindje een syndroom hebben waardoor het niet levensvatbaar is, zouden we dit zeer waarsch bij de 20weken echo zien, en dan heb je alsnog de mogelijkheid de zwangerschap af te breken. Ook omdat het niet 100% dekkend is wilde wij de spanning niet hebben. Uiteindelijk is ons kindje kerngezond geboren en alweer bijna 1 jaar oud. Ik was zelf 30/31 tijdens mijn zwangerschap. Als je twijfelt kan je ook altijd om advies aan je verloskundige vragen ☺️

XSuzieQ, dat weten we zeker. We hebben ons er uitgebreid in verdiept. Zoals anderen ook  zeggen, voor ons zal de keuze niet anders zijn na uitslag van de test alleen mogelijke stress opleveren. Wel hebben we gekozen voor de 20 wekenecho.

Wij ook bewust niet gekozen voor de nipt. Precies dezelfde reden als iemand anders al benoemd had; ik werk in de gehandicapten zorg. 
Toevallig vorige week eens op mijn werk rond gekeken en geteld. Van de 18 clienten die wij verzorgen, zijn er "maar" 6 met een genetische afwijzing. De rest (12 dus) zijn door problemen tijdens de bevalling of door bijvoorbeeld veelvoudige koortsstuipen gehandicapt geraakt. De nipt is geen garantie op een gezond kindje en daarbij wanneer ben je gezond? Als je perfect bent? Ik ben gezond maar alle 18 clienten die ik verzorg zijn ook in een lichamelijk gezonde toestand. 
Maar goed, ik snap gezien jullie leeftijd dat je in een risico groep valt.. ik zou zeggen beantwoord vooral de vraag; wat zouden we doen bij een positieve uitslag? Als je er niets mee gaan doen, kun je beter wachten tot de 20 weken. Puur omdat je dan ook qua evt hartafwijzingen meer prognose zou hebben dan enkel ja, u kindje heeft een kans can 1 op xxxx kans op down syndroom. 

Wij hebben er wel voor gekozen maar ik kan me goed voorstellen dat het veel zorgen met zich mee kan brengen, gelukkig was onze uitslag goed. Helemaal als je een beetje zorgelijk bent aangelegd is de nipt test wat “gevaarlijker”. Daarbij twijfelen ook veel mensen over de betrouwbaarheid van de test

Terug
Bovenaan