Niet kruipen 10 maand

Hier wordt wel heel makkelijk gezegd dat het onzin is dat het belangrijk is dat een kind leert kruipen, zonder dat men zich er in heeft verdiept. 
Het kruipen is een belangrijke motorische vaardigheid die de samenwerking tussen de hersenhelften ontwikkelt en reflexen integreert. De kruislinkse links-rechts beweging is hierbij belangrijk. Het blijkt zo te zijn dat kinderen die het kruipen overslaan o.a. vaker dyslexie ontwikkelen, omdat voor soepel lezen linker en rechter hersenhelft goed moeten kunnen samenwerken. 
Nu is het niet per sé nodig om eerst te kruipen en dan pas te lopen, soms gaan kinderen later pas kruipen. Maar dat is wel jammer, want die kinderen zullen de kruipbeweging aanzienlijk minder maken omdat ze ook al kunnen lopen en dat vaak makkelijker/sneller is voor het kind. 
 
Mijn dochter tijgerde tot 13 maand, we dachten ook dat ze kruipen ging overslaan. Maar met 13 maand ging ze nog kruipen en lopen deed ze pas meer 18 maand. Laat, maar niet erg verder en qua ontwikkeling is het idd wel goed dat je kind wel kruipt. Maar ja je hebt het niet allemaal zelf in de hand...
Nu loopt ze hartstikke goed qua motorische ontwikkeling.
 
[quote quote=10374678]Er zijn ook baby’s die het kruipen over slaan en die er nooit iets aan over hebben gehouden ik zou me dus geen zorgen maken?[/quote]
Tja, er zijn ook mensen die hun leven lang roken en er geen COPD, kanker of hart-/vaatziekten door krijgen. Dat betekent nog niet dat je het maar oké moet vinden dat iemand rookt. 
Ik geef alleen aan dat het je niet zomaar kan roepen dat iets toch niet erg is. Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en het blijkt voor meer dan alleen de motoriek nuttig te zijn om als baby te kruipen. 
 
Terug
Bovenaan