Niet los lopen

Zomer

New member
Onze dochter is 4 maart 15 maanden loopt nog niet los en kan aleen opstaan als ze ergens aan vasthoud. Losstaan hooguit 2 sec. Nog meer kindjes die dit nog niet doen.
Kan je zoeis oefenen ?
Ze loopt wel langs meubels en achter haar loopkar.
In juni is ze 18 maanden en gaan we naar spanje hoop dat ze dan wel wat kan lopen.
 
Ieder kindje op z'n eigen tijd.  Juni duurt ook nog 4 maanden dus het kan ineens snel gaan..
En zo niet dan is dat ook zeker geen ramp ?
 
Joh. Met 15 maanden lopen echt heel veel kids nog niet los. Geef het de tijd. En juni is nog heeeel ver weg
Sowieso, hoezo hoop je eigenlijk dat ze dan loopt? wat is daar het enorme voordeel van? Als ze het loslopen onder de knie heeft loopt ze niet ineens kilometers ? 
 
Geen stress, onze oudste was 18 maanden toen hij voor het eerst pogingen deed om los te lopen. Komt vanzelf, er is geen goed of slecht. Als ze nu wel loopt achter een wagentje is toch helemaal prima. Ze kan ook netjes met je mee lopen aan de hand en later aan 1 vinger. Onze oudste heeft lang aan 1 vinger mee gelopen, hij is gewoon wat voorzichtiger dan de jongste. Niks mis mee :)
 
Onze dochter is 7 maart 16 maanden en loopt ook nog niet los. Zelfs 2 seconden losstaan is hier heel zeldzaam. Terwijl ze al maanden langs de tafel, aan de hand, etc wel loopt.
Je hoeft je er echt nog niet druk om te maken, ieder kind doet het op z'n eigen tempo. 
 
Ontwikkelingen gaan met sprongen, ze is gewoon nog niet zover. Lopen gaat om motoriek, evenwicht en spierkracht. Alle 3 die zaken moeten ver genoeg ontwikkeld zijn.  Even geduld. Binnenkort zie je opeens dat het wel gaat!
 
O, geen zorgen om maken hoor! Onze dochter liep met 17 maanden pas los. Voor die tijd kon ze goed staan, klimmen, klauteren en leek haar balans beter te zijn dan andere kinderen van haar leeftijd. Ik heb me vaak afgevraagd waarom ze niet ging lopen want ze leek alle vaardigheden te beheersen... Ze was ook nog eens groot voor haar leeftijd, dus ik begon ook vragen uit mijn omgeving te krijgen. 
Toen ze met 17 maanden begon te lopen en nu met terugwerkende kracht (ze is nu bijna 4 jaar) snap ik waarom het zo 'lang' duurde. Ze observeert eerst lang en als ze zeker is dat ze het kan, doet ze het. Geen trail and error, maar zeker zijn. Toen ze met 17 maanden dus haar eerste stapjes zette, is ze vervolgens eigenlijk nooit meer gevallen. Van niets, naar alles. En zo leert ze alle nieuwe vaardigheden tot nu toe. 
 
Terug
Bovenaan