niet naar de zin op KDV

Voor sommige kinderen werkt een kdv niet en is een gastouder een ideale ander oplossing.
Toch vind ik het erg jammer om te lezen dat er mensen zijn die negatief over een kdv denken. Natuurlijk is het drukker, maar niet zozeer onpersoonlijker.
Ik heb 7,5 jaar op dezelfde babygroep gestaan en deze kindjes betekenden heel veel voor me; ik zorgde er voor met heel mijn hart en ziel en was erg bij ze betrokken.
Nu als invalkracht is dit iets lastiger vanwege het groot aantal kinderen die ik nu leer kennen, maar ook nu probeer ik nog steeds voor ogen te houden dat het geen lopende-band-werk moet worden en dat het kinderen zijn die voor hun ouders het belangrijkste zijn wat er op de wereld rond loopt.
Sil

Het is niet zo dat ik er negatief over denk, ik spreek uit mijn eigen ervaringen en met die 'rugzak' op kan ik heel goed begrijpen dat een kdv niet altijd een ideale plek is!
Nu is er veel verschil tussen kdv'en en is een leuk/lieve/goede leidster die met haar hart werkt op een groep 99% bepalend voor hoe je kindje het er vindt!
Gelukkig zijn ook hier de meningen verdeeld....

Hoi Hoi,

Onze Lukas gaat 1 dag per week naar het KDV en 1 dag per week naar een gastouder. Tussen gastouders zit, ondanks dat ze aan veel voorwaarden moeten voldoen, wel veel verschil. Dus je moet gewoon gaan zoeken of je iemand vindt met wie het klikt. Wij hebben een supergastmoeder gevonden. Ze heeft maximaal 6 kindjes, dus ook wel druk, maar ze heeft goed overzicht en het lukt haar steeds om ieder kindje in z'n persoonlijke behoeftes te vervullen. Ik snap het punt van SIl, de meiden van het kdv zijn ook heel lief en betrokken. Tegelijkertijd wisselen ze elkaar wel af en zien ze meer kindjes, waardoor ze Lukas minder goed kennen. Lukas vindt het er prima hoor, maar krijgt minder aandacht en slaapt er wat slechter dan bij de gastouder. Daartegenover staat dat het kdv een soort speelparadijs is, waar de er bij de gastouder meer een huiselijke sfeer is. Wij vinden de afwisseling goed voor Lukas. Met de gastouder  heeft hij echt een persoonlijke band, dus zeker als je kindje het lastig vindt op het kdv zou ik een gastouder aanraden! Er zijn wel wat sites waar je op kunt zoeken, bijv zoekoppas.nl. Succes!
groetjes Sandy

Lieve meiden, dank voor al jullie openhartige reacties ! Tja ieder kind is verschillend, net als iedere ouder en alle  omstandigheden. Inmiddels ben ik  eens bij een ander KDV gaan kijken  waar ze  een aparte (nog) rustige groep van 0-2 jarigen hebben. Bij ons eerste  KDV  waren er 2  groepen van 0-4 jaar, dus> 20 kinderen afgescheiden door een grodijn. Heel druk dus, ik werd er zelf ook wel eens gek van en dan was ik er maar een kwartiertje !  Dus we gaan nu  2x  'wennen', lukt dat niet dan  alsnog op zoek naar een gastgezin.  Groetjes Ankie    

Ik hoop dat dit kdv wel voor jullie gaat werken Ankie. En anders is er altijd nog de mogelijkheid om een goede gastouder te zoeken.
Ik denk dat er voor allebei wel wat te zeggen is. Maar als je de keuze hebt, kijk dan vooral naar je kind; het ene kindje gedijt juist heel goed op een grotere groep op een kdv en een ander zal er misschien nooit wennen.
Wat ik met mijn vorige stukje wilde zeggen; Ik kan me voorstellen dat als een (ex) leidster zelf zegt haar eigen kind nooit naar een kdv  te brengen, er moeders zullen zijn die zich afvragen waarom niet. Want als zelfs een leidster al zegt het niet te doen, dan zal het wel niet goed zijn.
Vandaar dat ik als leidster nog even wilde benadrukken dat ik het wel als positief ervaar en ook mijn eigen kinderen naar een kdv zijn gegaan.
Ik bedoelde het helemaal niet aanvallend, maar wilde alleen aangeven dat ik het jammer vond dat het kdv toch regelmatig negatief wordt neergezet.
Sil

Terug
Bovenaan