Niet op buik willen liggen

hallo,

mijn zoontje is nu bijna acht weken, en hij  is een heel blij en tevreden ventje. Aan een ding heeft hij echter een grote hekel, en dat is op zijn buik liggen! Het cb zei dat hij vijfmaal daags vijf minuutjes op zijn buik moest liggen, omdat dat een positief invloed zou hebben op het leren/willen kruipen, en tevens om zijn al aardige plaate achterhoofd wat te ontzien. Hij huilt nauwelijks maar als hij op zijn buik wordt gelegd begint hij steevast te mekkeren en te huilen. Dit heeft deels te maken met frustratie geloof ik, omdat hij zijn hoofd nog niet lang omhoog kan houden. Maar hij lijkt het gewoon echt niet prettig te vinden. Ik leg hem lang niet altijd vijf maal vijf minuten op zijn buik, want hij begint vaak zo hard te brullen dat hij knalrood aanloopt en het zweet hem letterlijk op zijn bol komt te staan! Dit lijkt me namelijk ook niet helemaal goed...
Komt jullie dit misschien bekend voor en hebben jullie misschien tips om het voor hem wat prettiger te maken?

Hallo,

ik kan er niet met je over meepraten omdat mijn dochtertje heel graag op haar buik ligt. Maar ik vind het raar dat cb zegt dat jouw zoontje 5x 5minuten op zijn buik moet liggen. Als hij straks iets ouder is dan gaat hij vanzelf om rollen en dan zal je zien dat alles goed komt. Dan leert hij vanzelf kruipen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Gewoon je eigen gevoel volgen.

Groetjes, Anja (mama van Moraya (22-9-05)  

hallo

mijn dochter vond dit eerst ook niet leuk en dat kwam ook volgens mij doordat ze behoorlijk gefustreert raakte omdat ze niks kon nu vertelde een verpleegkundige mij dat het mogelijk ook kon komen omdat ze aan het vliegen was ze hield haar armpjes niet onder zich zodat ze erop kon steunen en omhoog kijken maar ze hield ze opzij en dan kon ze niets en was ze met armen op en neer aan het maaien naast haar lichaam zogenaamd vliegen dus, ik kreeg de tip om haar gewoon op mijn schoot op haar buik te leggen en haar armpjes naar voren te houden ik liet haar iets vast houden althans dat probeerde ze hihi maar hierdoor kreeg ze toch de juiste oefening voor haar rugspieren enzo........
ik hoop dat je er iets aan hebt
op een gegeven moment rollen ze om en liggen ze toch op hun buikjes
tenminste die van mij rolde op haar buik maar kon nog niet terug rollen en elke keer als ik haar neerlegde rolde ze weer op haar buik het leek een soort automatische iets en dan lag ze op haar buik en wederom dezelfde frustraties wel zielig voor haar maar het hoort toch bij de ontwikkeling ik draaide haar braaf om om vervolgens toe te kijken hoe ze een seconde later weer omdraaide hihi erg grappig en frustrerend tegelijk
nu rolt ze nog niet terug op haar rug maar het oefenen heetf geholpen want ze trekt nu de armpjes zelf onder zich
nognmaals ik hoop dat iets aan mijn verhaal hebt en veel succes!
groetjes chantal mama van kayleigh

Hoi

Ik vond en vind nog altijd dat het cb makkelijk praten heeft het is beter voor de rugspieren maar mijn zoontje vond het ook niets en na af en toe dus niet elke dag proberen voor even vind hij het inmiddels reuze leuk hij is nu bijna negen maanden en rolt de hele dag door word er bijna gek van zoveel  het ene kind vind het sneller leuk dan de andere doe het ook een beetje op je eigen gevoel zo doe ik het nu ook dan leef je minder gespannen naar je kind althans dat is mijn mening stimuleer met speeltjes het komt echt vanzelf

groetjes claudia

Hoi!

Maak je geen zorgen. Mijn dochter vond het ook vreselijk. Zij ging altijd heel onnozel met haar gezichtje over de grond / aankleedkussen wrijven, begon te snotteren, en te klagen. Ze vond het stomvervelend om op haar buik te liggen. Wij deden dat dus niet vaak. En het duurde lang voordat Maria zich - op haar buik gelegen - goed kon opdrukken met haar armpjes. Te weinig oefening. Op cb noemde de arts haar een beetje lui. Nou, daar kunnen ze me nog meer vertellen. Maria is nu acht maanden. Sinds een maand of 2 kan ze op haar buik draaien en sinds een paar week ook weer terug. En nu rolt ze de hele kamer door. Lui??? Dacht het niet. Probeer ze maar eens te verschonen als ze de hele tijd omrollen op hun buik. Het is nu juist een heel beweeglijke draaikont, die vooral graag op haar buik ligt! Komt allemaal goed!

Ik heb mijn dochter dus niet vaak op haar buik gelegd. Af en toe, als ik het deed, legde ik haar op haar buik op de commode / aankleedkussen. Ik knielde dan voor haar, zodat we elkaar aan kon kijken. Dat vond ze dan even 'aardig'. Maar 5 minuten was haar echt veel te lang! Mijn mening? Blijven proberen, maar geen kwelling van maken.

Succes, Jeanet

Mijn zoontje vond er eerst ook niks aan, maar toen hij eenmaal zijn hoofd wat beter omhoog kon houden vond hij het ineens veel leuker.
Ik heb mijn zoontje vaak op mijn schoot op zijn buik gelegd.
Dus zijn borst eigenlijk een beetje tegen de buitenkant van mijn bovenbeen. Zo had hij niet het idee dat hij op zijn buik lag, maar dat deed hij wel.
Ook heb ik hem weleens op een kleed op de grond gelegd en ben ik er voor gaan liggen. Speeltjes hielpen niet, want daar kon hij toch nog niet naar graaien.
Maar mama voor zijn neus, dat was wel interessant.

5x 5 minuten is trouwens onzin hoor, ik trainde hem heel onregelmatig.
De ene dag niet, soms 1x, soms 2x, maar meer dan 3x heb ik niet gedaan en toen ik voor de 2e keer op het cb kwam zeiden ze: 'je hebt zeker veel geoefend'

He hoi!

Naast bovenstaande tips, nog een aanvullende. Mijn dochter vond op de buik liggen toen ze 8 weken was ook nooit leuk. Ik hield in het begin altijd mijn hand onder haar hoofdje, of haar buik (ze steunde dan op mij), en een op haar kontje. Ik hing dan met mijn gezicht voor haar, of liet mijn man dit doen. Ze ging het steeds leuker vinden. Zodra ze ging piepen, weer terug op de rug, ze moet er geen hekel aan krijgen. Ik deed dit trouwens maar 2 keer per dag, vond ik wel genoeg, maling aan het CB wat dat betreft. Zodra ze wat sterker was in de nekspieren ging ze het steeds leuker vinden. Ik ben nu weer een beetje van voren af aan begonnen, ze is 6 maanden en na een periode van 3 weken alleen maar op haar rug liggen in het ziekenhuis zijn haar nekspieren hard achteruit gegaan. En vindt ze het weer net zo stom als toen ze 8 weken was om op haar buik te liggen! Na een paar dagen opnieuw beginnen zie ik al weer verbetering. Het ligt dus echt aan de nekspieren en hoe sterk die zijn denk ik.

Succes!!! Jootje

Terug
Bovenaan