Niet tevreden over vk praktijk

Hallo,

Ik ben nu 22 weken zwanger. Elke keer wanneer ik naar mijn vk praktijk ga zie ik weer een ander gezicht. Dat is het eerste wat me erg tegen valt, ik vind het een erg onpersoonlijke benadering. Ook is het nu al 3 keer mis gegaan met bloed prikken. De eerste keer zouden ze meteen twee dingen testen (wat ze zelf hadden voorgesteld, omdat ik een licht traumatische ervaring heb gehad met bloed prikken een aantal jaren terug), maar dit vergat ze vervolgens waardoor ik nog een keer moest laten prikken. Op zich geen ramp natuurlijk, maar vervolgens vergaten ze te testen op een aantal ziektes die bij mij in de familie zitten waar ik specifiek om had gevraagd. Gelukkig konden ze dit dan nog na laten testen maar ook dat zijn ze weer vergeten op te vragen.
Daarnaast zegt elke verloskundige telkens weer wat anders ("70 % van de vrouwen die thuis wil bevallen moet alsnog naar het ziekenhuis" "nee joh, maak je maar geen zorgen, zo hoog ligt dat percentage niet". "Volgende keer moet je naar het ziekenhuis voor bloed prikken" "nee hoor, bloed prikken kan hier" "je placenta ligt te dicht bij de uitgang, hou er rekening mee dat je in het ziekenhuis moet bevallen" "nee joh, dat kan nog makkelijk bij trekken, over 10 weken kijken we weer", etc, etc).
Ook heb ik er erg spijt van dat ik eerlijk heb gezegd dat ik, voor ik zwanger werd, wel eens een blowtje rookte, want ik moet nu elke keer een urine test doen en er werd me ook even aangegeven dat als er iets gevonden zou worden ik aangemeld zou worden bij Veilig Thuis. Ik vind het nogal paternalistisch en denigrerend over komen en ik ben er ook niet echt blij mee dat ik daar dus schijnbaar als drugsgebruiker sta geregistreerd.
Op zich zijn het allemaal aardige dames, maar met geen van alle die ik tot nu toe heb gezien zou ik me prettig voelen om te laten begeleiden tijdens mijn bevalling. Ook het feit dat je totaal geen beeld hebt van wie er dan überhaupt bij aanwezig is vind ik geen prettig idee.
Ik twijfel om naar een andere, kleinere praktijk over te stappen.
Heeft iemand tips voor een goede, kleinschalige praktijk in Den Haag?

Hoi

Wat vervelend zeg. 
Ik ben zelf bijna 17 weken en omdat ik diabetes heb onder behandeling bij gynecoloog/ verloskunde in ziekenhuis.
En ik heb ook vanaf de eerste x steeds een ander gezicht,
Vorige week werd mij in ander ziekenhuis naar mijn gyneacoloog gevraagd. Ik had geen idee wie dat was.
Dus tijdens de afspraak deze week heb  het ook opgemerkt, dat ik steeds iemand anders tref.
Deze verloskundige zei me dat heeft te maken met dat ik verschillende zie ook ivm bevalling. Omdat niet altijd dezelfde beschikbaar is.
Maar als ik dit vervelend vond dat ik dit kon zeggen dan werd ik alleen bij 1 persoon gezet. Nu vind ik het geen probleem, want iedereen is even aardig. Maar wel fijn dat duidelijk is. Mischien dat jij dat ook kan aangeven dat je liever 1 persoon hebt.
En wat andere betreft, veiligheid voor baby voor alles. Maar overdrijven kan ook van de praktijk. Geeft niet echt vertrouwen.
Heb je al gedacht aan een andere praktijk waar je jezelf beter voelt?

Sterkte

Hoi Miranda,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad aangegeven dat ik het prettiger zou vinden als de afspraken bij dezelfde vk kunnen worden ingepland, maar ik kreeg als reactie dat dit nu eenmaal hun werkwijze was. Ik zit nu toch wel te twijfelen om over te stappen. Ik wil aan de ene kant geen zeur zijn, maar aan de andere kant vind ik het toch wel belangrijk dat je je prettig voelt bij een vk die je straks toch tijdens best een intiem moment moet bijstaan. Het idee dat ik straks geen flauw vermoeden heb wie er tussen m'n benen naar binnen zit te staren benauwt me nogal. Ik weet dat de meeste vrouwen zich daar, zeker tijdens een bevalling, niet zo druk om maken (en misschien dat het me t.z.t. ook niet veel meer uit maakt), maar ik vind het toch wel prettig om iemand een beetje te kennen voordat ze tussen m'n benen zitten. Ik ben nu eenmaal wat preuts wat dat betreft. Voor mij ook een van de redenen om thuis te bevallen. In een rustige en vertrouwde omgeving met mensen die je kent. Maar ik heb dus geen flauw benul wie de vk is die mij zal begeleiden. Er werken er 6 bij de praktijk waar ik nu zit en ik begreep dat er ook nog wel eens "invallers" zijn. Ik denk er dus steeds meer aan om over te stappen.

Bij mijn vk praktijk krijg ik ook geregeld een ander. Ze proberen wel zoveel mogelijk dezelfde persoon te zien, maar dat gaat vaak niet. Heb daar geen problemen mee. Bij mijn bevalling werd ik overgedragen aan de gynaecoloog en er is grote kans dat dit weer gebeurd. Ben zelf ook erg preuts, maar had op moment van bevalling daar echt geen last van. Pas toen de eerste bezoek kwam, had ik er weer last van.
Dat van het bloedprikken is een beetje schandalig. Dat ze een keer een fout maken kan, maar daarna ben je toch extra alert lijkt me. Ook zou ik jezelf niet gek maken met getallen en percentages. Thuisbevalling worden al zo lang gedaan en het kan inderdaad gebeuren dat je als nog naar het ziekenhuis moet, maar die kans lijkt me niet zo groot. 
Mocht je echt niet prettig voelen bij de praktijk kun je altijd naar een ander gaan. Zou wel duidelijk aangeven waarom je dit doet.

Ha Suzanne,

ik kan me voorstellen dat je van al die vreemde gezichten niet blij wordt. Er zijn in den haag ook kleinere praktijken bijvoorbeeld mw kortekaas (volgens mij heet ze zo ?)
bedenk wel dat je het echt niet kan plannen wie er uiteindelijk bij je bevalling is. Ik was ook super preuts maar uiteindelijk smeekte ik wildvreemde (mannelijke) artsassistent on me te strippen. Ik wilde zo graag klaar zijn met het zwanger zijn.
bekijk bijvoorbeeld wat het gemakkelijkste voor je is als je op het eind loopt. Het zou dan fijn zijn om lekker dichtbij huis te zijn. Zo kan ik bijvoorbeeld lopend naar de verloskundige. Lijkt me heerlijk als ik elke week moet komen.
ook tegen de tijd dat je elke week moet komen ga je de gezichten wel herkennen als je bij deze praktijk blijft.
succes met de beslissing!

Hai suzanne! 
Het is wel redelijk normaal dat je niet steeds de zelfde vk krijgt bij mijn praktijk in Amsterdam zijn het er 4.. ze hebben me vanaf begin af aan verteld dat ze hun best doen om ieder vk van de praktijk te ontmoeten omdat ze simpelweg niet kunnen voor spellen wie er op de dag van de bevalling aanwezig zal zijn..
als je je echt zo niet op je gemak voelt daar zou ik lekker weg gaan nu t nog kan! 
Goodluck! 

Terug
Bovenaan