Niet zelfstandig kunnen poepen na totaal ruptuur

<p>Goedemiddag,</p><p>Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die na een totaal ruptuur niet meer zelfstandig naar de wc kunnen voor ontlasting. Ik weet niet meer wat ik moet doen behalve de huisarts weer bellen. Ik eet extra vezels en drink veel water. Zijn er meer vrouwen die wat over gehouden hebben aan een totaal ruptuur en wat hebben jullie hieraan gedaan? Het voelt zo vervelend dat je eigen lichaam je in de steek laat. En ben beetje bang voor wat als ik helemaal niet meer zelfstandig kan poepen en elke keer huisarts moet bellen voor een clisma. Dat is het enige wat werkt nml.</p><p>Ook als je geen probleem hebt met ontlasting maar wel totaal ruptuur hoor ik.graag hoe jouw herstel is gegaan.</p><p> </p>

Ik heb het andersom; hele makkelijke bevalling gehad, binnen 10 uur na bevalling normaal naar toilet geweest, ook tijdens kraamweek een aantal keer, maar erna begonnen de problemen. Veel pijn, verstopping, bloed, lang moeten zitten in de hoop dat er een keutel uit kwam. Ben nu 8 maanden verder, gaat eindelijk wat beter, maar moet echt op blijven letten dat ik voldoende drink en vezels eet. Heb helaas geen ‘gouden tip’, behalve blijf naar de huisarts gaan. Movicolon(?) heeft mij geholpen, na een week lang een zakje per dag ging het beter en inderdaad ook die clisma’s om het ‘los’ te krijgen. 
Heel veel sterkte! 

Hoelang geleden ben je bevallen. Ik heb hier geen ervaring mee met een ruptuur, maar geef en gun je lichaam de tijd om te herstellen. Ik snap je gevoel van het in de steek laten van je lichaam maar wees lief voor je lichaam want die heeft veel te verduren gehad. Wees niet te streng voor jezelf en kijk waar je je lichaam kan ondersteunen. 

Ik weet niet of je ontlasting te hard/ Zacht is en waar het probleem ligt. Bij je darmen en de werking ervan of dat het te lang in je darmen zit. Bij verstopping/ te harde ontlasting raad ik pruimen ed aan of roosvice laxo. 

En als "nood" neem ik bij verstopping wel eens een eetlepel olijfolie. ( maar dat is erg smerig)

Hier ook totaal ruptuur gehad. In kraamweek 2x daags movicolon genomen waarna het goed op gang kwam.
Ondertussen zo'n 3 mnd later geen moeite met ontlasting, wel soms moeite met het ophouden voordat ik op het toilet zit.. erg vervelend.
Mijn tip, zodra je enigszins aandrang voelt naar het toilet gaan en er de tijd voor nemen. Daarnaast natuurlijk voldoende vezels, water en beweging.

Bedankt allemaal voor jullie reacties ☺️
Helaas werkt movicolon niet bij mij. Zelfs drie zakjes per dag maakt mijn ontlasting niet zacht of gemakkelijk. Ook het eten van extra vezels zorgt er nog niet voor.

@mamaxx fijn om te horen dat het bij jou na drie maanden weer goed is gekomen. De tijd er voor nemen is idd een goeie. Ik ben nogal ongeduldig wat dat betreft.

@ mrlsx. Bedankt voor de tip. Ik had nog niet aan pruimen of Roosvicee gedacht. Dat kan ik daarnaast nog wel even toevoegen. Alle kleine beetjes helpen hopelijk. Mijn bevalling is nog niet zo lang geleden. Tweeenhalve week. Het is meer frustrerend dat na zo'n clisma het weer moeilijk gaat. Dacht dat zoiets eenmalig zou zijn. Maar je hebt gelijk dat ik niet te streng moet zijn. Is alleen moeilijk te accepteren als dit soort dagelijkse dingen ineens niet meer lukken.

@gebruiker 10....602 wat naar om te horen dat het na je bevalling is gekomen en jeetje 8maanden verder. Lijkt mij heftig. Voor mij voelt het ook zo als ik na de wc moet. Heb je ook iets van fysio hiervoor gedaan? Of ging het vanzelf beter nadat je die zakjes en clismas had gehad? 

Bedankt allemaal voor jullie reacties ☺️
Helaas werkt movicolon niet bij mij. Zelfs drie zakjes per dag maakt mijn ontlasting niet zacht of gemakkelijk. Ook het eten van extra vezels zorgt er nog niet voor.

@mamaxx fijn om te horen dat het bij jou na drie maanden weer goed is gekomen. De tijd er voor nemen is idd een goeie. Ik ben nogal ongeduldig wat dat betreft.

@ mrlsx. Bedankt voor de tip. Ik had nog niet aan pruimen of Roosvicee gedacht. Dat kan ik daarnaast nog wel even toevoegen. Alle kleine beetjes helpen hopelijk. Mijn bevalling is nog niet zo lang geleden. Tweeenhalve week. Het is meer frustrerend dat na zo'n clisma het weer moeilijk gaat. Dacht dat zoiets eenmalig zou zijn. Maar je hebt gelijk dat ik niet te streng moet zijn. Is alleen moeilijk te accepteren als dit soort dagelijkse dingen ineens niet meer lukken.

@gebruiker 10....602 wat naar om te horen dat het na je bevalling is gekomen en jeetje 8maanden verder. Lijkt mij heftig. Voor mij voelt het ook zo als ik na de wc moet. Heb je ook iets van fysio hiervoor gedaan? Of ging het vanzelf beter nadat je die zakjes en clismas had gehad? 

Ik ben 6 weken na de bevalling naar de fysio gegaan, omdat ik dacht het beneden niet meer ons er controle te krijgen. En wat zei de fysio, eigenlijk zouden alle vrouwen in de zwangerschap al moeten beginnen met de bekkenbodem oefenen samen met de fysio, al is het alleen maar om te leren wat de bekkenbodem is. Ik zou hier ook een bezoekje aan brengen, misschien span je de boel wel te veel aan

Ik liep al bij een bekkenbodem fysio ivm pijn aan bekken/stuit. Met name de ontspanningsoefeningen voor de spieren rondom mijn stuit hielpen ook met nummer 2, in die zin dat als ik meer pijn had en dus meer verkramping, het poepen ook minder goed ging/gaat. Ik zou dus zeker een bekkenfysio raadplegen! 

Terug
Bovenaan