Nieuw huis, nieuwe school

Hey iedereen,

Ik weet niet goed waarom ik dit topic maak, ik zoek wat lotgenoten denk ik. Ik weet dat ik overreageer maar toch, ik moet het van mij afschrijven.

Wij wonen nu in een klein dorpje, waar ons dochter nu in een klein schooltje zit met een paar vriendjes vanuit de klas, waarvan ze 1 kindje kent vanuit de kinderopvang. Ze zit in de peuterklas, nog maar sinds februari dus nog geen lange tijd. Ze voelt zich er op zich wel goed (buiten de normale peuterdriften ?) en ze hangt heel erg aan haar vriendje waarmee ze in februari is gestart die ook bij haar bij de onthaalmoeder zat. Ook ik leer de mama's kennen en met sommige klikt het ook echt goed.

Nu komt het, we hebben een huis gekocht in een gemeente op een -+ 35 minuten rijden van waar we nu wonen. Het is geen dorp, maar ook geen stad. Iets ertussen. Dit wegens verschillende redenen dat het zo ver is (werk, huisprijzen,...). Dus, gaat ons dochter logischerwijs moeten veranderen van school. En dat steekt. Ik ga het hier zó missen. Ik voel mij hier echt thuis en hou van het hele dorpsgevoel. Iedereen kent iedereen (wat ook nadelen heeft, maar toch) en de mensen zijn echt vriendelijk. Nu heb ik soms het gevoel dat we een fout gemaakt hebben, bleven we niet beter hier? Nog even iets huren ipv te kopen? Het huurhuis waar we nu inzitten is niet geisoleerd en heeft nog wel wat gebreken, dus hier, in dit huis, blijven was geen optie.

Mijn dochter gaf ook al aan dat ze wou blijven, samen bij haar vriendje, en dan breekt mijn hart. Waarom haal ik haar weg uit haar vertrouwde omgeving?
Goed, ze is nog jong, maar toch...

We hebben daar ook een wijkschooltje gekozen, dus wat gelijkaardig met hier maar ik zie het momenteel niet.. Ik wou zo graag hier blijven. Mijn vriend is er veel positiever over en wil hier asap weg, dus dat helpt niet haha. Ik weet dat we ons qua huis wel gaan verbeteren, maar het gevoel daar niets of niemand te kennen geeft mij echt angst.

Iemand die ooit in een soortgelijke situatie zat? Of meemaakt nu? En hoe voelen jullie zich nu nu dat je wat gesetteld bent?

Als je tot hier hebt gelezen, bedankt voor jullie geduld. Moest het even van me afschrijven en zoek misschien wat succesverhalen..
 
Niet helemaal hetzelfde want mijn oudste zit nog niet op school, maar wij zijn verhuisd met onze 2 kids van het westen naar het oosten van het land. In onze oude woonplaats zaten ze bij een gastouder en hadden daar wat vriendjes en vriendinnetjes gemaakt. Die hebben ze uiteindelijk maar heel kort gemist want in onze nieuwe woonplaats wonen kindjes van hun leeftijd in de straat waar ze mee kunnen spelen.

Jullie gaan "maar" 35 minuten rijden verderop wonen, dus je zou zelfs nog een keer erheen kunnen om ze te laten spelen met elkaar. Maar je zal zien dat ze op de nieuwe school alweer snel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maakt. Al zal ze in het begin natuurlijk wel moeten wennen aan alles.
 
Probeer je kan kind te begeleiden met het cultuurverschil. Ik ben op mijn vijfde verhuisd, en snapte toen niet waarom mensen om me heen een punt maakte van verhuizen van stad naar dorp. Maar achteraf gezien heb ik er veel last van gehad omdat ik niet snapte waarom mensen daar anders op me reageerde. En dat kan om subtiele dingetjes gaan. Je kan je kind helpen door juist die kleine dingen bespreekbaar te maken.
 
Hoihoi, als ik je verhaal zo lees, zit je met 2 dingen. Je maakt je zorgen of je dochtertje het naar haar zin gaat hebben. En je vindt het zelf heel spannend omdat je daar nog niemand kent. 
Ik herken het wel hoor. Ben zelf 4,5 jaar geleden verhuisd van het westen naar het midden van het land. Je zal er zelf wat moeite voor moeten doen om nieuwe mensen te leren kennen. Kijk naar wat jij leuk vindt en wat je dochtertje leuk vindt. Ik heb andere ouders leren kennen via de kinderopvang, onze straat en ben vrijwilliger geworden bij een kinderkledingruilpunt. Ben ook yoga gaan doen en van lieverlee leer je zo weer nieuwe mensen kennen.
Aangezien je maar 35 minuten van je huidige woonplaats gaat verhuizen, kan je ook teruggaan en af en toe daar en in je nieuwe huis met je familie en vrienden afspreken. Het is een spannende tijd, verhuizen is nu eenmaal een zogenaamd 'life' event, maar het komt vast goed.
Je kunt je dochtertje voorbereiden met boekjes lezen, alvast samen dingetjes uit te zoeken voor het nieuwe huis, foto's maken van het oude huis en afscheid nemen van het oude huis. Misschien kan je contact houden met haar speelkameraadje? Over en weer bij elkaar afspreken?
 
Terug
Bovenaan