Nieuw werk weet niet dat ik zwanger ben: help!

<p>Oké mede-mama's to be: ik heb jullie advies nodig.</p><p>Wat is er aan de hand?</p><p>- Ik ga maandag beginnen met een nieuwe baan, in de ICT-detachering, als fulltime servicedeskmedewerker.</p><p>Wat is het probleem?</p><p>- Ze weten niet dat ik zwanger ben en ik heb heel weinig energie per dag.</p><p>Waarom heb ik het ze nog niet verteld?</p><p>- Omdat ik niet ontslagen wil worden in mijn proefperiode.</p><p>Wat zit me dwars?</p><p>- Ik vind dat ik het moet kunnen vertellen. Sowieso lijkt het me lastig om als zombie op m'n nieuwe werkplek te zitten zonder dat mijn nieuwe collega's weten wat de reden ervan is. Ik ga niet 100% kunnen geven daar, wil graag dat ze weten waarom. Mochten ze me wegsturen door mijn zwangerschap, dan is het bedrijf niet een bedrijf waar ik voor wil werken. Maar als dit gebeurt, heb ik wel weer extra stress door het zoeken van een andere baan.</p><p>Please help... Weet niet goed wat ik nou het beste kan doen? Gevoel of verstand? </p>

Hi, ik denk dat je het beste eerlijk kunt zijn op hoop van zegen. Zeker wanneer je zelf al aangeeft niet 100% te kunnen geven.... dat gaat wellicht ook opvallen. Of je start er gewoon en wacht tot je een voortgang gesprek krijgt. Dan kan je het ook aangeven. Ik weet niet hoever je bent, maar toekomst gericht lijkt het me ook niet handig om je zwangerschap aan te kondigen zodra je de proeftijd voorbij bent, mits je nu pas 3 weken zwanger ofzo bent. Dan is het een ander verhaal.
Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap

[quote quote=10108596]Hi, ik denk dat je het beste eerlijk kunt zijn op hoop van zegen. Zeker wanneer je zelf al aangeeft niet 100% te kunnen geven…. dat gaat wellicht ook opvallen. Of je start er gewoon en wacht tot je een voortgang gesprek krijgt. Dan kan je het ook aangeven. Ik weet niet hoever je bent, maar toekomst gericht lijkt het me ook niet handig om je zwangerschap aan te kondigen zodra je de proeftijd voorbij bent, mits je nu pas 3 weken zwanger ofzo bent. Dan is het een ander verhaal. Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap[/quote]
Dankjewel! Ik ben 10 weken zwanger vandaag... 

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik zat in hetzelfde schuitje als jou. Ik moest werk vinden dat dichterbij huis is want anders was ik wel 12u per dag weg van huis. Had een mooi betaalde baan gevonden in dezelfde stad waar ik woon maar hun wisten niet dat ik zwanger was. Het werk kon ook schadelijk zijn voor mij als de baby. Dus moest het uiteindelijk toch vertellen. Het was ook mijn proef maand toen ik het vertelde maar ik gaf zelf aan dat ik ander werk ging zoeken.
Ik weet niet of ze me hadden gehouden of niet als ik niet zelf ontslag nam.
Officieel hoef je niks te zeggen tot je volgens mij 6 mnd bent. Mja je buik is wel al zichtbaar voordat je het moet vertellen.. 
Ik zou eerst kijken hoe ze zijn tegenover moeders en zwangere (zoals bij je collega's). Je baan is ICT dus het lijkt mij niet zo erg dat je zwanger bent omdat je het ook thuis kan doen toch? Fysieke opdrachten komen er niet aan te pas.
Over jouw vermoeidheid zou ik toch naar je ijzergehalte kijken. Ik voelde me ook altijd zo moe in de laatste maanden. Ik begon ijzer rijk eten te halen en supplementen en voelde me toch weer fitter dan eerst.
Ik zou wel wachten tot na je proefperiode om het te vertellen. Er is een reden waarom zwangere het niet hoeven te vertellen! 

Ik zou niks zeggen, zwangerschapsdiscriminatie komt denk ik nog veel voor. Hoewel ze natuurlijk een andere reden zullen noemen als ze je zouden ontslaan in je proeftijd. Ik hou van eerlijkheid, maar ik denk wel dat je een risico neemt ald je het vertelt. En mogelijk neemt je energie binnenkort weer toe. Maar doe vooral waar je je het beste bij voelt!

Hoi!
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan en je zwangerschap. Hier wel een positief verhaal. Ik kreeg een andere baan binnen een ander bedrijf aangeboden tijdens mijn zwangerschap. Het was iets wat ik erg leuk vind. Ik twijfelde ook om het te vertellen en heb het toen toch gedaan. Het was helemaal geen probleem en er werd goed rekening mee gehouden. Inmiddels ben ik met verlof, dat was ook allemaal geen probleem. Het kan dus wel goed uitpakken! Doe waar je je goed bij voelt! 

Ik denk dat eerlijkheid beloond wordt, al helemaal omdat je al 10 weken zwanger bent en het volgens mij meestal rond de 12 weken verteld wordt. 
Ik heb onlangs intern een promotie gemaakt en en een best pittige baan aangeboden gekregen. Omdat ik een kinderwens heb en net was gestopt met de pil vond ik de keuze heel moeilijk. Uiteindelijk heb ik eerlijk gezegd dat ik de baan wel graag wilde maar dat ik een kinderwens heb en ik niet van plan was om het zwanger worden uit te stellen. Het was doodeng om zo eerlijk te zijn maar ze hebben bij mij aangegeven dat ze weigeren om daar rekening mee te houden en dat ze zelfs hopen dat ze snel vervanging moeten zoeken (omdat dat zou betekenen dat ik zwanger zou zijn). Tot nu toe nog niet zwanger maar wel happy met mijn nieuwe functie!

Ik denk dat je ook grote kans hebt dat contract niet wordt doorgezet als je daar als een zombie zit zonder reden... Dan kun je maar beter eerlijk zijn.

Terug
Bovenaan