Nieuwe cito's

Klopt wat @Essil zegt. E staat voor ‘einde’ en M voor ‘midden’. Het getal staat dan voor de groep. Dus M7 betekent dan bijvoorbeeld niveau midden groep 7. Of zo heb ik het toch aangeleerd gekregen. Misschien kan je dan zo een beetje een beeld of interpretatie schetsen voor jezelf? Ik zou er wel nog voorzichtig mee zijn want een score alleen zegt natuurlijk niet alles, hè.

Dit is puur een inschatting op basis van wat ik hier lees en op internet kan vinden, maar dan zou ik inschatten niveau II. Bij niveau I zou er vast al eens iets aangekaart zijn op het gebied van hoogbegaafdheid vermoed ik.

Beste Samba80, zelf ik heb nog niet kinderen die CITO toetsen maken dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ook op Oudersvannu.nl kan ik over het nieuwe beoordelingssysteem niks vinden. Ik heb daarom buiten Oudersvannu gekeken en heb het volgende gevonden: De scores zoals E6, M7, E7 en M8 verwijzen naar de niveaus en momenten in het schooljaar waarop de toets is afgenomen:
  • E6: Eind groep 6
  • M7: Midden groep 7
  • E7: Eind groep 7
  • M8: Midden groep 8
Zo geeft het aan op welk niveau een kind presteert ten opzichte van schooljaar. Zo staat bijvoorbeeld E7 op een rapport aan het einde van groep 6, dat een kind op dat moment vaardigheden beheerst die je zou verwachten aan het eind van groep 7. Dit laat zien dat hij behoorlijk voorloopt op schema.

E7 of M8 scores: Deze resultaten vallen vaak in de I of II (voor I-V), en de A of B categorieën (voor A-E). Wat vaak een sterke indicatie is van een goed niveau.

Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je aan om naar Cito.nl te gaan. Hier staat alle informatie :). Ook kun je de leerkracht van je kind vragen om dit verder toe te lichten.

Op Oudersvannu.nl heb ik wel ook gelezen dat er meestal in groep 7 een voorlopig advies wordt geven voor de middelbare school. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de uitslagen van de LVS-toetsen, waaronder de Entreetoets van Cito aan het eind van groep 7. Mogelijk dat de leerkracht daarom nog geen uitspraken doet. Mogelijk kan iemand uit onze community nog zijn ervaringen delen van zijn kind?

Ik heb verder nog een artikel gevonden op Oudersvannu.nl die jullie mogelijk kunnen helpen om een de juiste keuze te maken met het kiezen van een middelbare school waar jullie mogelijk nu al wat aan hebben:

Ook heb ik nog een artikel gevonden over wat je kind allemaal leert in groep 7. Hier staat ook wat nuttige informatie in betreft jouw vraag:
dit artikel is medisch beoordeeld door onderwijsdeskundige Maaike de boer

Heel veel succes! En het gaat vast allemaal helemaal goedkomen!

Beste Samba80, zelf ik heb nog niet kinderen die CITO toetsen maken dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ook op Oudersvannu.nl kan ik over het nieuwe beoordelingssysteem niks vinden. Ik heb daarom buiten Oudersvannu gekeken en heb het volgende gevonden: De scores zoals E6, M7, E7 en M8 verwijzen naar de niveaus en momenten in het schooljaar waarop de toets is afgenomen:
Zo geeft het aan op welk niveau een kind presteert ten opzichte van schooljaar. Zo staat bijvoorbeeld E7 op een rapport aan het einde van groep 6, dat een kind op dat moment vaardigheden beheerst die je zou verwachten aan het eind van groep 7. Dit laat zien dat hij behoorlijk voorloopt op schema.

E7 of M8 scores: Deze resultaten vallen vaak in de I of II (voor I-V), en de A of B categorieën (voor A-E). Wat vaak een sterke indicatie is van een goed niveau.

Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je aan om naar Cito.nl te gaan. Hier staat alle informatie :). Ook kun je de leerkracht van je kind vragen om dit verder toe te lichten.

Op Oudersvannu.nl heb ik wel ook gelezen er meestal in groep 7 een voorlopig advies wordt geven voor de middelbare school. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de uitslagen van de LVS-toetsen, waaronder de Entreetoets van Cito aan het eind van groep 7. Mogelijk dat de leerkracht daarom nog geen uitspraken doet. Mogelijk kan iemand uit onze community jouw vraag beantwoorden.

Ik heb verder nog een artikel gevonden op Oudersvannu.nl die jullie mogelijk kunnen helpen om een de juiste keuze te maken met het kiezen van een middelbare school waar jullie mogelijk nu al wat aan hebben:

Ook heb ik nog een artikel gevonden over wat je kind allemaal leert in groep 7. Hier staat ook wat nuttige informatie in betreft jouw vraag:

Dank je wel voor dit bericht! Ik heb veel kunnen vinden, maar nog niet zo uitgebreid als deze! Zal die site ook nog eens doorspitten.

Groetjes!

Hoi Jetske, in het artikel '7 tips om de juiste keuze te maken' mis ik het allerbelangrijkste element, namelijk: de uiteindelijke keuze van de middelbare school ligt bij het kind (dus niet bij de ouder). Erg jammer want zo wordt in mijn optiek onterecht de indruk gewekt dat de keuze bij de ouders zou moeten liggen terwijl kinderen in groep 8 prima in staat zijn zelf een keuze te maken.

Op Oudersvannu.nl heb ik wel ook gelezen dat er meestal in groep 7 een voorlopig advies wordt geven voor de middelbare school. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de uitslagen van de LVS-toetsen, waaronder de Entreetoets van Cito aan het eind van groep 7. Mogelijk dat de leerkracht daarom nog geen uitspraken doet. Mogelijk kan iemand uit onze community nog zijn ervaringen delen van zijn kind?

Terug
Bovenaan