Nieuwsgierig.. houden jullie ook alles bij?

<p>Benieuwd..</p><p>eten en slapen zijn belangrijk voor de kleine. Ik hou naast aantal (borst)voedingen ook het aantal uurtjes slaap bij, omdat me verteld is hoe belangrijk dit is voor een baby ivm de groei. Daardoor ben ik wel heel erg gefocust op het aantal uur slaap op een dag, soms een beetje té. Hoe doen jullie dit? Zijn jullie daar wat makkelijker in?</p>
 
Hi, gefeliciteerd met de geboorte van je kindje! Deed ik ook, ben erg perfectionistisch, hield in een app de bv en slaap (en zelfs luiers!) bij. Maar na een paar weken ben ik daar mee gestopt. Ik werd er niet relaxter van want als ze bijvoorbeeld te weinig had geslapen, voelde dat niet fijn. Zolang het je een prettig gevoel geeft, prima, anders gelijk mee stoppen. Toen ik was gestopt voelde dat even alsof ik mezelf in het diepe had gegooid, maar ik leerde wel veel meer op mezelf te vertrouwen als moeder. 
 
Wauw, nee ik deed dat niet. Want als ze weinig slapen kan je dat moeilijk forceren toch? Lijkt me veel gedoe voor jezelf. Ik zou gewoon letten op signalen. En wat hier goed werkte was de 234 regel, maar daar begon ik niet meteen mee hoor. Anyway, mijn dochter slaapt al vanaf 6 maanden ofzo een uurtje sochtends en ook 1 smiddags. Ik vind dat weinig, maarja.. 
Als jij je lijstje prettig vindt moet je dat doen, maar je kunt je afvragen waarvoor je het doet. Want kind 1 slaapt 4 uur overdag en kind 2 de helft, en het is allebei okee denk ik.
 
Ik wel. Ik vind het wel handig omdat ik anders vergeet aan welke kant ik laatst geëindigd ben met voeden en ook hoe lang hij al wakker is.
 
Om bij te houden aan welke kant ik was geëindigd, maakte ik een haarspeldje aan die kant vast aan mijn bh-bandje. Na een paar weken hoef je dat niet meer te onthouden hoor, dan voel je vanzelf aan je borsten welke aan de beurt is.
 
Geef inmiddels 3 maanden bv maar merk dat toch niet helaas. Ik geef beide borsten tijdens het voeden. Als ik het bij 1 zou houden zou ik het idd vast wel merken.
 
Ik probeer het een beeeetje bij te houden (vooral in m'n hoofd), maar laat het ook los. Onze baby slaapt gewoon lastiger overdag en ik word alleen maar gestrest van bijhouden hoeveel hij zou 'moeten' slapen. Hij gaat naar bed als hij moe is en eruit als hij wakker is.
In het begin las ik (zoals veel nieuwe moeders denk ik) hierover ook heel veel. Je baby mag max zo lang wakker zijn, moet idealiter elke dag overdag ook op dezelfde tijden in bed liggen en tussen vaste tijden slapen, maar dit maakte me echt niet gelukkiger. Kreeg alleen maar het idee dat ik het fout deed. Ik probeer te zorgen dat hij levendig, vrolijk en uitgerust is - met z'n groei zal het dan vast ook goedkomen.
 
Ik hou in mn hoofd wel bij hoe laat de laatste voeding was en hoeveel cc ze gedronken heeft. Dan weet ik wanneer ze ongeveer weer honger krijgt.
Ik hou ook in mn hoofd bij hoe lang de slaapjes zijn en hoe laat ze wakker was. 
Maar ik vind niet dat ze bijv. zoveel uur op een dag MOET slapen ofzo. Je kan het niet forceren. Soms zijn het een hele dag slaapjes van max 30-40 minuten, soms zit er een uitschieter bij van 2 uur. Allemaal prima.
Is ze aan het einde van de dag chagrijnig en huilerig en heeft ze die dag allemaal korte slaapjes gedaan, dan weet ik waarom ze zo huilerig is.
Dus in mn hoofd hou ik het wel bij en zo kan ik conclusies trekken waarom mn dochter huilt.Maar meer ook niet. 
 
Terug
Bovenaan