Nipt/ combinatie test

Nipt gedaan, geen risico immers en wel duidelijkheid over erge aandoeningen! Er kwam 2x uit dat er niks mis was en dat vond ik heel fijn.

Ik sluit mij ook helemaal aan bij bovenstaande antwoorden. Zou dan ook vooral voor de nipt kiezen en niet de combinatietest. Nipt is nauwkeuriger en als de combinatietest niet goed is, moet je evengoed eerst nog de nipt doen. 

Nipt gedaan, zou wel goed nadenken over het wel of niet testen op nevenbevindingen (zie ook andere topics) omdat er over veel nevenbevindingen nog weinig bekend is. Kan dus zijn dat er iet gevonden wordt waar ze weinig zinnigs over kunnen zeggen en/of uiteindelijk misschien geen gevolgen heeft voor de gezondheid van je kindje. Kans dat jij je daar 9 maanden lang zorgen over maakt is dan wel heel erg groot. Succes iig bij de keuze die je maakt.

Je moet voor jezelf bedenken wat je met een slechte uitslag zou doen, wil je dan verder onderzoek of niet? Zou je om bepaalde redenen je zwangerschap afbreken? Bij mijn eerste zwangerschap hebben wij het niet gedaan omdat we vantevoren al hadden besloten niks met de uitslag te doen. Bij de 2e en volgende hebben we het wel gedaan omdat bij een slechte uitslag dit niet alleen effect op ons leven zou hebben maar ook van onze dochter. Dus denk na wat je zou willen of doen met een uitslag en baseer daar je keus op.

De combinatie test wordt nog aangeboden, omdat dit officieel de meest betrouwbare manier is om vroegtijdig een aantal syndromen op te sporen. Dit omdat de NIPT nog een onderzoek is. Inmiddels is officieus al bekend dat de nauwkeurigheid van de NIPT groter is, dus wordt de combinatie test veel minder gedaan. Wel is het zo dat sommige aanvullende verzekeringen de combinatie test vergoeden, NIPT moet je altijd zelf betalen. Ook vragen ze bij die laatste of ze je gegevens mogen gebruiken voor onderzoek.

Zelf heb ik 2 keer NIPT gedaan. Wij wilden de keuze hebben wanneer ons kind een syndroom zou blijken te hebben. Bij de eerste zonder nevenbevindingen, maar toen dacht ik na een goede uitslag ‘zou er verder ook niets zijn’? Dus bij tweede met gedaan. Ik begreep wel van verloskundige dat als er iets uit komt, je direct contact hebt met een klinisch geneticus om te praten over wat er is gevonden en wat dat kan betekenen. Dat vond ik zelf een prettig idee.

Terug
Bovenaan