Nipt/ combinatie test

Wij hebben de NIPT gedaan helaas gisteren het telefoontje gekregen dat ze de verdenking hebben op trisomie 18 (edwardssyndroom). Na een 2 jarig medisch traject en ivf/icsi is dit resultaat wel weer een klap die binnenkomt. Nu volgen er extra onderzoeken. We proberen ons vast te houden aan de cijfers dat in 24% daadwerkelijk edwards wordt vastgesteld en dus 76% kans is op niets. Maar het brengt wel flink wat stress en onzekerheid met zich mee.

Wij hebben een combinatietest gedaan. Ik vond het wel een fijn idee dat de baby helemaal nagekeken wordt en vroegtijdig te weten of er sprake is van schisis, of een klompvoetje oid. Het nam voor mij ook de druk weg van de 20 weken echo. Die zou ik anders wel heel spannend vinden.

Ik denk dat niemand je écht kan adviseren maar dat het écht een gevoelskwestie is/van jullie beide. Het enige dat ik je kan meegeven is: Stel jezelf bijv. de vraag wát je zou doen/willen als er afwijkingen te zien zijn aan de hand van de NIPT, wil je dan wel of geen vervolgonderzoek? Mijn reden om de NIPT niet te doen was bijv. dat ik geen onnodig risico zou willen lopen bij vervolgonderzoek dus dit al nooit zou doen. Verder zou een kindje met down altijd welkom zijn, maar zou ik bang zijn wel 6 maanden zorgen mee te dragen. Afwijkingen als Edwards en Patau kunnen ze bij de 20-weken echo ook opsporen. Voor iedereen is het echt heel persoonlijk ☺️

Ik heb bij beide zwangerschappen nipt gedaan.
Maak me snel druk en dat gaf toch een klein stukje zekerheid weer..
En idd geen risico.. bloedprikken en vaak al een week later de uitslag.

Wij hebben het niet gedaan.
Mocht er wel iets zijn wilden we ons niet maanden lang in spanning houden.
En met 20 weken echo checken ze toch al alles. Of t er allemaal goed uit ziet.

Goeie vraag, ik lees vraag mee.
Met mijn eerste had ik de keuze voor nipt niet. Eerlijk gezegd was blij dat die keuze er niet was. Ene kant wil ik het heel graag doen zodat die onzekerheid afneemt en vroeg weet waar je aan toe bent. Maar stel er komt nevenbevinding uit dan ben ik veel meer onzeker. Het vervold onderzoek vind ik te veel (onnodig) risico. De kans dat je een miskraam kan krijgen van zo'n onderzoek krijg ik al kriebels van.

Inderdaad onszelf de vraag gesteld, stel het heeft een enstige afwijking, breken we de zwangerschap dan af....... Ik denk dat je zo'n beslissing alleen kan maken als het moment daar is.

Terug
Bovenaan