NIPT met of zonder nevenbevindingen

<p>Ik wil graag de NIPT test doen. Nu krijg ik de vraag met of zonder nevenbevindingen. </p><p>Ik ben benieuwd waarom jullie hebben gekozen voor met of zonder.</p><p>Alvast bedankt. </p>

Hier met nevenbevindingen gedaan. Ik heb mij wel erop ingesteld dat mochten ze iets van het kindje vinden dat ze er toch waarschijnlijk ernaast zouden zitten. Of dat het totaal mis zou zijn en dus niet levensvatbaar ik daar liever nu op ingesteld wil zijn dan na de geboorte.
Wat voor mij een mooie kans was om mezelf ook mee te nemen. De huisartsen hier wimpelen me altijd of met neem maar een paracetelmol en kom over een paar weken maar terug. Wat ik dus niet doe. Mocht ik zelf ziek zijn dan zouden ze dat ook zien. 
Er is gelukkig niets gevonden. 

Ik heb juist zonder gedaan, omdat die nevenbevindingen naar mijn idee heel veel onzekerheid brengt maar geen antwoorden. Het betekend voor je kindje dat er genetisch iets afwijkende is gevonden maar ze weten lang niet altijd wat dit voor consequenties heeft bij je kind. Het kan zijn dat je kind volkomen gezond is en jij zelf ook leest met een klein genetisch foutje. Het komt erop neer dat je veel extra onderzoek nodig gaat hebben om dit proberen uit te zoeken niet altijd zonder risico’s en dat dit dan nog niet altijd een antwoord geeft tot het kindje geboren is. Echte afwijkingen lichamelijk vinden ze met de echo’s ook. 

[quote quote=10173710]Ik heb juist zonder gedaan, omdat die nevenbevindingen naar mijn idee heel veel onzekerheid brengt maar geen antwoorden. Het betekend voor je kindje dat er genetisch iets afwijkende is gevonden maar ze weten lang niet altijd wat dit voor consequenties heeft bij je kind. Het kan zijn dat je kind volkomen gezond is en jij zelf ook leest met een klein genetisch foutje. Het komt erop neer dat je veel extra onderzoek nodig gaat hebben om dit proberen uit te zoeken niet altijd zonder risico’s en dat dit dan nog niet altijd een antwoord geeft tot het kindje geboren is. Echte afwijkingen lichamelijk vinden ze met de echo’s ook.[/quote]
Ik heb negatieve ervaringen met  de nipt .bij ons kan er uit dat onze dochter trisomie 13 zou hebben. Hele zwangerschap vol zorgen gehad. En uiteindelijk had mijn dochter niet de trisomie 13. Met de 20 weken zien ze genoeg en meer dus zou geen nipt adviseren. Goede uitslag van de nipt betekend niet dat je kind niks heeft. Het kan ik skeletafwijkingen hebben onder anderen . Je bespaard jezelf een hoop gedoe en stress door te wachten op de 20 weken echo. 

Ik heb ook een nipt gedaan zonder nevenbevindingen en achteraf heb ik daar vreselijke spijt van. Ik had namelijk een goede uitslag van de nipt. En bij de 20 weken echo was het helemaal mis. Nu moet ik zoveel onderzoeken doen en heb ik het idee als in de nevenbevindingen gedaan had dat ik nu al meer wist. Want het ergste is afwachten en onzekerheid. 

Ik heb een NIPT zonder nevenbevindingen gedaan. Wel heel bewust van geweest dat je dan alleen maar op 3 specifieke genetische afwijkingen test, maar die had ik in elk geval graag willen weten zodat ik daarna besluit had kunnen nemen over het niet voortzetten van de zwangerschap. Ik heb niet voor de nevenbevindingen gekozen omdat daar de betrouwbaarheid behoorlijk laag van is, en je dus mogelijk heel veel onderzekerheid en extra onderzoeken gaat krijgen terwijl er uit eindelijk niets mis is. Daarvoor dacht ik inderdaad ook dat de 20 weken echo dan gewoon een volgende stap is, en je daar ook evt andere afwijkingen zou kunnen constateren. Liever daar op wachten en dan wat meer betrouwbare uitkomsten (alhoewel dan ook nog allerlei vervolgonderzoeken nodig kunnen zijn). Maar de 3 afwijkingen waar de NIPT op onderzoekt had ik wel echt willen weten, zodat je daarvoor in elk geval niet pas na 20 weken voor de keuze komt te staan. Want dan is de keuze over het afbreken van de zwangerschap wel een stuk moeilijker.

Terug
Bovenaan