Ik heb een NIPT zonder nevenbevindingen gedaan. Wel heel bewust van geweest dat je dan alleen maar op 3 specifieke genetische afwijkingen test, maar die had ik in elk geval graag willen weten zodat ik daarna besluit had kunnen nemen over het niet voortzetten van de zwangerschap. Ik heb niet voor de nevenbevindingen gekozen omdat daar de betrouwbaarheid behoorlijk laag van is, en je dus mogelijk heel veel onderzekerheid en extra onderzoeken gaat krijgen terwijl er uit eindelijk niets mis is. Daarvoor dacht ik inderdaad ook dat de 20 weken echo dan gewoon een volgende stap is, en je daar ook evt andere afwijkingen zou kunnen constateren. Liever daar op wachten en dan wat meer betrouwbare uitkomsten (alhoewel dan ook nog allerlei vervolgonderzoeken nodig kunnen zijn). Maar de 3 afwijkingen waar de NIPT op onderzoekt had ik wel echt willen weten, zodat je daarvoor in elk geval niet pas na 20 weken voor de keuze komt te staan. Want dan is de keuze over het afbreken van de zwangerschap wel een stuk moeilijker.