Wij hebben met nevenbevindingen gedaan. Ik zou misschien later spijt krijgen, wanneer ik toch nieuwsgierig zou worden naar de nevenbevindingen. Wij dachten: 'laten we dan meteen alles doen'. Een nevenbevinding betreft meestal geen kleine genetische afwijking, maar ook een grote, dwz een trisomie op 1 van de overige chromosomenparen. De NIPT spoort juist geen kleine genetische afwijkingen op. Vinden ze een andere trisomie dan de drie meest bekende (13, 18 en 21), dan kan dit iets zijn waarover medisch nog weinig bekend is, maar misschien ook al wel. De uitslag naar nevenbevindingen is niet onbetrouwbaarder, hooguit 'onduidelijker'. Het blijft lastig. Maar het 'willen weten' ging voor ons boven het 'niet willen weten uit angst om met onzekerheid te komen te zitten'.
De NIPT blijft een kansberekening (geen waterdichte uitslag). Dit omdat ze niet rechtstreeks het DNA van het kind onderzoeken, maar dat van de placenta dat in je bloed zweeft. Dit is vaak hetzelfde, maar kan iets afwijken. Vandaar dat je nooit een waterdichte uitslag krijgt. Dus ook met positieve uitslag houd je een factor onzekerheid.
De NIPT is wel betrouwbaarder dan de combinatietest en men verwacht dat deze uiteindelijk ook zal verdwijnen.
De NIPT vervangt geen 20 weken echo of andersom, het vult elkaar aan. Dus wanneer je bang bent dat er iets aan de hand zou kunnen zijn en je daar zorgen over maakt, dan zou persoonlijk mijn advies niet zijn om dan maar geen NIPT te doen en maar te wachten tot de 20 weken echo alleen omdat je anders onterecht stress zou kunnen hebben. De 20 weken echo laat mogelijk fysieke afwijkingen zien die kunnen duiden óp.. maar bevestigt geen genetische afwijking. Ook dan kan vervolgonderzoek nodig zijn en heb je minder tijd om beslissingen te nemen. De NIPT geeft op voorhand wel meer info over mógelijk een genetische afwijking en dan heb je ook meer tijd.