Nipt met of zonder nevenbevindingen?

Ook de nipt MET nevenbevindingen gedaan. Wij wilden graag alles weten wat ze op dat moment konden onderzoeken. Verder hebben wij ook een extra uitgebreide echo gehad (soort van nekplooimeting) op eigen verzoek.
Succes met het maken van je keuze!

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het allemaal zo spannend. Hebben jullie ook gekeken naar de betrouwbaarheid van de onderzoeken?

Hoi! 
Wij hebben gekozen voor NIPT met nevenbevindingen. 
Ik vond het erg fijn om te weten dat alles even werd onderzocht. Niet alleen voor de kleine meid, maar ook voor mezelf.
Maar ik kan me voorstellen dat je sommige dingen beter niet wil weten. Aan de andere kant, als je het nu weet en je bent er vroeg bij, dan kun je er wel wat aan doen! 
Succes met je keuze, dit is voor ieder persoonlijk en laat je niet beinvloeden door andere mensen! :) het is jou lichaam en jou kindje!

wij hebben inderdaad bewust gekozen voor de NIPT zonder de nevenbevindingen gezien de erg lage betrouwbaarheid van die testen op de nevenbevindingen. 
Voor ons was de kans op een 'vals positief' met alle gevolgen van dien (extra onderzoeken, lange periode van onderzekerheid en stress en mogelijk allemaal voor niets) een reden om daar niet voor te kiezen. 
Ik wilde wel graag de NIPT voor die 3 basis afwijkingen omdat die een stuk betrouwbaarder zijn en ik bij een slechte uitslag op een van die 3 ook echt de zwangerschap had willen afbreken.

Wij hebben de nipt test gedaan met nevenbeding en alles is goed! Dat is een super gerustgesteld gevoel. En laten we eerlijk zijn zekerheid heb je nooit. Maar belangrijkste is doen wat voor jullie goed voelt! 

Wij hebben ook de NIPT met nevenbevindingen gedaan.
Ja, er kan een chrosomale afwijking worden ontdekt waar men nog niet veel van weet.
Er kunnen echter ook afwijkingen worden ontdekt, die wel bekend zijn.
Ook kunnen er (recent ontstane) afwijkingen worden ontdekt bij de moeder.
De testen zijn dacht ik niet zozeer onbetrouwbaar, maar omdat het genetisch materiaal van de placenta wordt onderzocht (dit zweeft in je eigen bloed rond) en niet dat van de baby, kan het zo zijn dat de baby zelf de afwijking niet heeft. Het verdere onderzoek hiernaar (zoals vruchtwaterpunctie ed) kan idd een hoop spanning geven.
Deze spanning vonden wij echter niet opwegen tegen de spanning die je hebt na de geboorte (of later moment) wanneer ontdekt wordt dat er een ernstige afwijking is en hoe daarmee om te gaan.
Succes met je keuze! Blijft lastig. Zo hebben wij bij onze oudste 2 kinderen geen (combinatie)test laten doen. Er was toen nog geen NIPT en ik was 10/11 jaar jonger. We gingen ervan uit, jong en gezond, dat de kans op een afwijking erg klein was. Nu 39 jaar en met mogelijkheid van NIPT en zelf dus ouder (dus wat verhoogder risico 'op') wilden we wel zoveel mogelijk onderzoeken.

Terug
Bovenaan