NIPT: met of zonder nevenbevindingen?

<p>Hi allemaal, ik ben er nog steeds niet over uit, maar deze week ga ik wel de NIPT prikken. Daarom even de vraag aan jullie: wat hebben jullie gekozen en waarom? Ik heb het dus even puur over die nevenbevindingen.</p><p>Ik merk namelijk, misschien omdat het mijn eerste zwangerschap is, dat ik bij elk testje en twijfelgevalletje erg onrustig wordt. Dus vandaar mijn vraag, wat is verstandig?</p>

Wij hebben er voor gekozen om de NIPT zonder nevenbedingen te doen. Met name omdat ons was verteld dat als er een nevenbevinding is, ze hier weinig mee kunnen. Kan is dat je je de rest van de zwangerschap heel ongerust loopt te maken, en dat als je kindje dan geboren wordt het een afwijking is waar prima mee geleefd kan worden. Er is vaak heel weinig bekend over afwijkingen op andere chromosomen.

Hoi,
Alleen jullie kunnen hier echt over beslissen.
Wij hebben met nevenbevindingen gedaan en wel omdat als er iets niet goed zou zijn wij het kindje dan weg zouden laten halen.
Dit is denk ik de keus die jullie moeten maken. Stel dat er wat uit komt, wat willen jullie dan doen?
Het is ook vaak zo dat er helemaal niks aan de hand is terwijl er wel een nevenbevinding uit komt..
Succes met de keuze.

Wij hebben ook met nevenbevindingen gedaan, om de reden die Lnoniem ook al geeft hierboven. Wel hebben wij ook heel goed in ons hoofd gehouden dat wanneer er een nevenbevinding gevonden zou zijn dit minder betrouwbaar is (waarschijnlijk) dan wanneer het zou gaan om 1 van de 3 afwijkingen waar ze op testen en dat vervolgonderzoek zeker nog nodig zou zijn dan.
Je kunt misschien het beste voor jezelf beslissen wat een bepaalde 'diagnose' met je zou doen en wat het gevolg voor jullie zou zijn. 

Ik heb ook de NIPT gedaan, zonder neven bevindingen.
Puur omdat ze tegen mij hadden gezegd dat ze dan ook eventuele tumoren konden zien bij mij maar niet waar en wat het zou kunnen zijn. Nou ga je er natuurlijk niet vanuit dat dat het geval zou zijn. 
Maar stel dat er wel iets gevonden zou worden dan heb ik geen fijne zwangerschap meer. 

Wij hebben de Nipt zonder nevenbevindingen gedaan. Dit omdat de GYn uitlegde dat ze met de nevenbevindingen nog niet helemaal zo ver zijn dat ze ook altijd weten wat de afwijking is. 
Soms vinden ze een afwijking en worden er aanvullende onderzoeken gedaan.. denk aan vruchtwaterpunctie met de risico’s en blijkt die goed te zijn. Dan weten ze nog niet altijd wat die afwijking inhoud. Ik wou niet die onzekerheid hebben. 

De Nipt zelf geeft meer zekerheid dat de nevenbevindingen nu nog geven

Terug
Bovenaan