NIPT: met of zonder nevenbevindingen?

Hier nipt met nevenbevindingen gedaan..
Ook hier op forum een verhaal gelezen van nipt met nevenbevindingen waaruit wel wat was gekomen.  Moeder tijdens zwangerschap behandeld en goed afgelopen . Als je dat niet weet loop je bij wijze van al heel lang achter voordat behandeling gestart word.
Onze nipt uitslag met nevenbevindingen was goed. De keuze moet je uiteraard zelf maken.  Zou zeggen probeer dat verhaal eens te zoeken hier op forum. 
Grtz

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe. Ben eens gaan zoeken en zie dat er al veel meer van dit soort topics zijn inderdaad. Oeps! Sorry, niet goed gekeken.
Ik neig overigens naar "geen nevenbevindingen". Ik ben namelijk al van nature ontzettend piekerig. Mijn vader heeft paar jaar geleden hartaanval (6x achter elkaar) gehad en sindsdien ben ik voor vanalles bang (heel zinloos en kinderachtig, ik weet het). Daarom ben ik ook bang voor die nevenbevindingen. of eerder bang voor mijn rreactie, want relativeren is moeilijk voor me. Ik weet dat ik dan gewoon veel wakker ga liggen. Ik lees overigens ook van de zeldzame verhalen over kanker die ze vinden door de NIPT. Dan neig ik toch weer naar "wel". Pfff, lastig!

Er zijn ook zeker afwijkingen die ze ontdekken via de NIPT waarvan ze wel weten wat het is. Zelf vond ik de eventuele stress van vervolgonderzoek minder erg dan de stress die je hebt na de geboorte en er blijkt iets aan de hand te zijn.
Het kan idd zijn dat ze een nevenbevinding vinden die toch niet het kind betreft. Dit omdat ze placentaweefsel onderzoeken, niet het DNA van het kind. De afwijking kan dan in de placenta zitten. Daarom is dan juist vervolgonderzoek nodig. Maar ik snap ook weer dat als je dan een vruchtwaterpunctie moet en het blijkt vals alarm, je voor niets risico hebt gelopen met die punctie (en dus voor niets stress). Dat weet je echter vantevoren niet.
Het blijft een heel persoonlijke afweging. Omdat ik al wat ouder ben, en daarmee een iets groter risico had op een genetische aandoening, hebben wij wel gekozen voor de NIPT met nevenbevindingen.

Wij hebben de NIPT met nevenbevindingen gedaan. Dit omdat ik zelf ook wel piekerig ben. Ik was dan bang, dat als er niks uit de 3 afwijkingen kwam, ik de hele tijd ging denken "wat nou als er wel een nevenbevinding is, maar dat we die nu niet weten". Vandaar voor met gekozen. Het wachten op de uitslag viel me erg mee trouwens! 

Terug
Bovenaan