NIPT of combinatietest?

Hoi

Ik ben momenteel 11 weken en 2 dagen zwanger en mijn vriend en ik willen graag een nipt of combinatietest doen. Maar ik weet niet zo goed waar we voor moeten kiezen... de nipt is nauwkeuriger maar met de combinatietest gaan ze je hele kindje bekijken via de echo... wat is jullie ervaring/mening?

Wij hebben ook de NIPT gedaan; daar krijg je overigens ook een uitgebreide echo bij. Dat was voor ons overigens niet de reden. Waarom zou je met een onderzoek de kans op iets willen weten als er een zelfde onderzoek (bijna) zekerheid geeft. De vraag is denk ik meer of je het wilt laten onderzoeken of niet, ethische vraag en persoonlijk. Iedereen kan zijn/haar motieven hebben.
Bij de NIPT kun je ook nog kiezen voor nevenbevindingen in drie categorieën: andere syndromen bij je kindje, afwijkingen in de moederkoek of bij de moeder zelf. Hier lees je daar meer informatie over: https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/nevenbevindingen
Succes met jullie keuze!

Ik weet niet waar jij bent geweest Nathalie, maar je krijgt geen echo bij de nipt. Misschien jij wel om wat voor reden dan ook. Ik ben gewoon naar het ziekenhuis gegaan om buisjes bloed te laten afnemen, meer niet. En zo ging het ook bij de andere zwangeren die ik ken

Hoi, ik ben nu 12 weken zwanger en ben de afgelopen week naar het ziekenhuis geweest om bloed te laten afnemen voor de NIPT test. Wij hebben hiervoor gekozen aangezien deze nauwkeuriger is dan de combinatietest. Er zit geen echo onderzoek bij. Misschien bedoel je hiermee de 20-weken echo, waarbij wordt gekeken of je kindje lichamelijk normaal ontwikkeld. Ik heb trouwens over beide onderzoeken informatie brochures gekregen, aangezien het echt een keuze is die je moet maken; hoeveel wil je weten van je ongeboren kindje, en denk dan vooral ook wat de (eventuele negatieve) uitslag voor jullie betekent.
Groetjes!

Oké dan zal het protocol per ziekenhuis wel verschillen. Er is bij mij namelijk geen (extra) reden voor een echo. Ze vertelde dat dit was omdat ze een kloppend hartje voor de NIPT moesten zien. Er waren bij de NIPT daarom 2 consulten: 1 echo en 1 adviesgesprek met bloedprikken. Dit kon je op dezelfde dag plannen of met een paar dagen ertussen.

Overigens is het niet de 20 weken echo, aangezien ik 13 weken was. Het was wel een hele uitgebreide echo waar ze alle organen en hersenen controleren, verschillende ledematen op meten, moederkoek en navelstreng controleren, et cetera. 
Dus niet zo’n vlugge echo van 5 a 10 minuten. 

Het klopt idd dat een vitale zwangerschap bevestigd moet zijn, maar als je bij de verloskundige je termijn echo hebt gehad is dat zo. Dan doe je daarna de nipt. Bij jou was dat dus dicht op elkaar en op dezelfde locatie. Dat verklaart het dan. 

Terug
Bovenaan