Nipt of combinatietest

<p>Hoi iedereen,</p><p>Gisteren hebben wij onze 1e echo (8w-3d) gehad van onze 1e baby en gelukkig zag alles er goed uit. Uiteraard hebben ze ons ook voorgesteld voor een NIPT of combi-test en nu vroeg ik mij af wat jullie meningen hierover zijn en waar wij het "beste" voor kunnen kiezen.</p><p>Ik weet dat dit voor iedereen verschillend is, maar ervaringen zijn altijd welkom. </p>

Het is natuurlijk je eigen keuze. Wij hebben de nipt test wel gedaan. Geen risico voor de baby en mijzelf en wij vonden niet alle syndromen menswaardig. Daarom wilden we het weten.

Hoi,
Ik kan niet helemaal uit je vraag opmaken of je alleen twijfelt tussen nipt of combitest, of dat je ook twijfelt om überhaupt een test te doen. Als dat laatste het geval is zou ik voor jullie zelf nagaan wat je met de uitslag van de test wil doen. Als het kindje sowieso mag komen ongeacht of er een afwijking is, en je je er niet perse op voorbereiden, dan zou ik het niet doen. Als je het kindje wilt laten weghalen of je jullie zelf goed willen voorbereiden op de komst van het kindje bij een afwijking zou ik zeker een test doen. Wij hebben zelf geen test gedaan omdat het kindje sowieso mocht komen. Bleek het bij de 20 weken echo een afwijking te hebben waardoor het niet levensvatbaar was, dan zouden we het alsnog laten weghalen. Ik wilde ook absoluut niet in de stres zitten voor de uitslag, zeker niet omdat het kindje sowieso mocht komen. Ik ben 31 en toen ik rond de termijn zat waarin jij nu zit was ik 30.
Succes met jullie keuze en geniet van je zwangerschap ☺️

Ik zou deze keuze echt maken op basis van kennis en gevoel. Lees je heel goed in over waar je op test en denk heel goed na wat je doet Als er iets uit de test komt en of je dat wel wilt weten. 
Wij hebben ervoor gekozen het niet te doen. Ik werk al ruim 10jaar in de zware gehandicaptenzorg en heb dan ook de meest extreme gevallen verzorgd. Nu werk ik met gehandicapte in hun laatste levensfase en zie mensen met syndroom van down (onder andere) dementeren en overlijden. Je zou misschien denken dat je dan juist wel zou testen maar ik ben zo dol op mijn cliënten stuk voor stuk hoe zwaar gehandicapt dan ook. En zie ook bij allemaal levenskwaliteit alleen dan op een ander niveau. Tuurlijk zijn er extreme  gevallen waarvan ik dacht.. pff waarom is zo'n persoon geboren om dat het veel leed kan zijn. Maar met een nipt weet je niet wat het niveau gaat zijn. Je hebt het syndroom op niveau van 12jaar en van niveau van 1jaar. 
Als je een kind krijgt met een beperking is heel zwaar. Daarom raad ik nogmaals aan doe onderzoek. Weet waar je voor komt te staan. En laat dit niet beïnvloeden door mensen van buitenaf. Het is jullie kind en jullie moeten er straks voor zorgen of ermee leven dat je het weg liet halen. Niet die mensen met hun meningen. Hun leven gaat door. Succes 

Hoi Maria, 
Inderdaad een beetje onduidelijk van mij. Maar ik zit dus te twijfelen tussen welke van  de twee testen ik moet kiezen. Dankjewel iig voor je reactie! ?

Als je zeker weet dat je wil testen, dan zou ik altijd voor de nipt gaan. De combinatietest wordt nog wel aangeboden, maar dat zal niet lang meer duren. Met de nipt meet je namelijk alles wat je met de combitest ook kunt meten, maar dan veel betrouwbaarder. Qua kosten zijn ze vrijwel gelijk dus daar hoef je het ook niet vanaf te laten hangen.

Mijn verloskundige gaf aan dat het een kwestie van tijd is voordat de combitest helemaal verdwijnt.

Succes!

Wij hebben gekozen voor de NIPT.
Wij hebben dit doorgesproken met de verloskundige, deze gaf aan als we voor de combinatietest hadden gekozen en hieruit zou een afwijking naar voren komen dan zou het vervolgonderzoek alsnog de NIPT zijn.
Het was daarom een logische keuze voor ons om direct te kiezen voor de NIPT. Ik heb het onderzoek laten doen inclusief nevenbevindingen.
Het enige nadeel van de NIPT is dat je na het onderzoek 14 werkdagen moet wachten en je bij een positieve uitslag geen bericht ontvangt. Het is daardoor vind ik onzeker of de test nou wel daadwerkelijk is uitgevoerd en voelt hierdoor vreemd. 

Terug
Bovenaan