Nipt of combinatietest

Hoi,
xSuzyQ, het is niet zo dat de nipt alles test wat de combi test alleen dan minder betrouwbaar. Een verdikte nekplooi (één van de metingen van de combitest) kan een teken zijn dat er iets mis is (bijvoorbeeld hartproblemen) wat niet door de NIPT gezien wordt. Ons zoontje had een verdikte nekplooi (en dus een ongunstige uitslag van de combinatietest). De NIPT was vervolgens goed maar uiteindelijk bleek er toch vanalles mis. Waar wij door de combitestuitslag dus al een heel klein beetje op voorbereid waren. 
Bij onze twee kindjes daarna hebben we dus de combi én NIPT laten doen. 
Succes

Wij hebben gekozen voor de nipt met nevenbevindingen + een nekplooimeting. Het is super spannend, maar wij willen het wel weten. We hebben nog een zoon van 15 maanden en we moeten ook aan hem denken.
Hopelijk komen we niet voor een moeilijke beslissing te staan.
Succes met het maken van jullie keuze.

[quote quote=10133468]Hoi, xSuzyQ, het is niet zo dat de nipt alles test wat de combi test alleen dan minder betrouwbaar. Een verdikte nekplooi (één van de metingen van de combitest) kan een teken zijn dat er iets mis is (bijvoorbeeld hartproblemen) wat niet door de NIPT gezien wordt. Ons zoontje had een verdikte nekplooi (en dus een ongunstige uitslag van de combinatietest). De NIPT was vervolgens goed maar uiteindelijk bleek er toch vanalles mis. Waar wij door de combitestuitslag dus al een heel klein beetje op voorbereid waren. Bij onze twee kindjes daarna hebben we dus de combi én NIPT laten doen. Succes[/quote]

Dat wist ik niet, dank voor de uitleg. Denk nog steeds wel dat als je wil kiezen tussen de 2 testen, de nipt meer zekerheid biedt. Voor zover je ooit zekerheid hebt...

Mijn verloskundige heeft ons een combinatietest aangeraden gezien onze leeftijd en afkomst. Haar voornaamste reden was dat je een uitgebreide echo krijgt en een nekplooimeting. Ik heb een gewone echo met 12 weken gekregen en een week later die combinatietest-echo. Die was wel erg erg uitgebreid, leek op de 20-weken-echo en duurde drie kwartier. Elk orgaan nagegaan en gemeten. Die radiologe zei dat ze dankzij deze echo ze eerder kunnen zien of er iets mis is wat nipt niet ziet. Daarnaast moest ik ook bloed afgeven, weet niet meer zeker waarvoor. Wat ik raar vond was dat ik van mijn vk niet voor beide tests mocht kiezen of bijvoorbeeld nipt+nekplooimeting. Ze zei dat het wettelijk verboden was. Nipt schijnt beter de kans te schatten op chromosoomgebaseerde stoornissen en combinatie problemen met organen en ontwikkeling daarvan. 

Dat vind ik heel raar dat jij de nipt en de nekplooimeting niet mocht doen. Mijn verloskundige keek wel een beetje verbaasd, maar ik zei dat ik het zo wilde en de nekplooimeting anders wel zelf zou betalen.
Het is niet gebruikelijk, maar er kan meer dan dat ze zeggen. Gewoon je mond opentrekken, het gaat om jullie kind.

Wij hebben de nipt zonder neven bevindingen gedaan, en een uitgebreide echo. Edwards- en Patausyndroom zijn niet levensvatbaar, en niet altijd zichtbaar op een echo. Daar kun je dus mogelijk pas heel laat achter komen. Down wilden we in ieder geval graag weten. Gelukkig niks gevonden, en dat stelt wel gerust.

Terug
Bovenaan