NIPT

Als je voor de NIPTTEST kiest, en er komt een positief iets uit. bijvoorbeeld: down of het andere.. Wat zouden jullie dan doen als er iets positiefs uit komt? Welke stappen zouden jullie dan ondergaan?

 
Wij hebben net de uuitslag gehad en gelukkig geen gekke dingen gevonden, maar wij wisten wel dat mocht er wat uitkomen wij zouden kiezen voor een vruchtwaterpunctie. Die keuze is uiteraard heel persoonlijk wat je doet
 
Dat is toch heel persoonlijk? Nu lijkt het net alsof jij eventuele vervolgstappen zou baseren op de mening van de mensen op dit forum
 
Voor ons is de situatie nu iets anders, maar ik wil sowieso vervolgonderzoek als er iets uit een NIPT of echo komt (dat laatste is nu bij ons) gezien de termijn hebben wij net de vlokkentest gehad.

Ik wil gewoon weten of mijn kind gezond is en zo niet wat er dan is zodat ik me er zo goed mogelijk op kan voorbereiden of een andere keuze kan maken.

Dat is voor iedereen natuurlijk anders en persoonlijk, dit is wat bij ons past.
 
Met alleen een nipt uitslag mag je geen verdere acties ondernemen in nederland. Als je iets met een slechte uitslag van een nipt wilt doen zou je sowieso eerst een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie moeten doen om de nipt te laten bevestigen mocht je erop willen acteren. Je kan er altijd zelf voor kiezen om geen actie te ondernemen op basis van de nipt uitslag.

Zelf helaas de ervaring met een slechte nipt uitslag voor trisomie 18 ofwel edwardssyndroom. Wij hebben de stappen genomen om een vruchtwaterpunctie te doen en hebben op basis hiervan de moeilijkste keuze gemaakt om de zwangerschap te beëindigen met 18 weken.

Van te voren bij het maken van de keuze om überhaupt een nipt te doen hebben we van te voren al besproken wat we zouden doen in geval van een slechte uitkomst. Helaas werd een van deze besproken scenario's dus ook de werkelijkheid.

En zoals de andere dames aangeven denk ik dat die keuze voor ieder anders is om te maken. Ik denk echt dat dit iets is wat je met je partner van te voren goed moet bespreken, zodat je samen op een lijn zit.
 
Dat is erg persoonlijk en moeilijk. Wij hebben een NIPT test gedaan en daar kwam een afwijking op chromossom 8 uit. Mogelijk zit het in mijn bloed en is er niks aan d ehand, maar dat weten we pas zeker na de vruchtwaterpunctie. 
Hou met een NIPT test rekening dat je ook een vals alarm kan krijgen, maar in de tussentijd wel een erg onrustige periode hebt. Of je komt voor een moeielijk beslissing te staan of je kan je voorbereiden om een baby met beperking.
 
Terug
Bovenaan