Noa der heupje

Hoi Nicole,
heupjes en spreidbroek.. Klinkt allemaal bekend.
Heeft jullie meisje daadwerkelijk een spreidbroek moeten dragen?
Ook wij zijn na een stuitbevalling nog een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven. Bij ontslag kregen we een kaart vol met afspraken mee, kinderarts, echo, orthopeed, gipskamer. De eerste echo hebben wij na 6 weken gehad en er was weinig afwijkends te zien. Maar volgens standaard procedure moet er bij de 3 maanden nog een echo + foto's worden gemaakt. Tot die tijd zijn wij al aan het breedluieren (2 luiers over elkaar) op advies van de orthopeed (om datzelfde effect te creeën). Ik snap dus helemaal jouw opluchting want ik heb (en nu nog wel wat) me er toch ook wel zorgen over gemaakt. Ze praatten bij ontslag al over het dragen van een spreidbroek voor 9 maanden lang. Naderhand kon ik het wel relativeren, er zijn natuurlijk veel ergere dingen, maar toch. Weet precies hoe je je voelt. Dat wilde ik toch even zeggen.. En natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaring ed.
Groetjes, Petra

Hoi Petra,

Ik woon in Spanje en de procedure is wat anders hier (wist toen ook niet hoe het in NL ging).
Bij de geboorte van Noa via keizersnede..hebben ze in de eerste week gelijk een radiografie gemaakt ivm heupedysplasie.
Dat werd gelijk ontdekt en met 1 week oud kreeg ze een spreidbroekje aan (een hele harnas). Sooo zielig maar gelukkig had zij er minder last van dan wij :)

de eerste 2 maanden moest dit echt 23uur per dag en daarna heel langzaam afbouwen. Wij hebben ons de eerste 2 maanden ook echt aan die 23uur gehouden, dus alleen af met verschonen en als ze in bad ging.

Ik ben blij dat ze het so snel hebben ontdekt en ze voornamelijk de eerste 2 maanden helemaal ´vast´ heeft gezeten als ze nog niet zoveel beweegt.
Mijn ziekenhuis ervaring met haar arts was ook zeer positief.
Maar ben erug blij dat dat nu voorbij en voornamelijk voor haar, want ze werd steeds bozer bij het aantrekken van het spreidbroekje.

ik begrijp dat jij nu nog bezig ben met dubbele luiers? Daar heb ik ook goede ervaringen overgehoord. Wanneer moet je terug voor de volgende echo?

Terug
Bovenaan