Nog geen 4 maanden oud en al de fles weigeren!

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat er iemand me kan helpen, een idee of een tip geven. Het is een heel verhaal, maar goed, hier gaan we.

Op 19 december 2005 werd mijn dochtertje Mare geboren. Vanaf de eerste dag kreeg ze flesvoeding, en dat ging heel goed. Op het cb klaagden ze zelfs dat mijn meisje eigenlijk te veel dronk, maar ja, wat doe je als een baby krijst van de honger?

Tot haar eerste prikje op 10 weken ging het dus heel goed, en toen sloeg dat ineens helemaal om. Mare wilde haar laatste (5de) fles niet meer! Ach, geen probleem, ze deed het uitstekend op 4 flesjes, en kreeg gewoon wat extra in elke fles. Dat ging een paar weken goed, maar we merkten dat ze de laatste fles (de 4de nu dus) geen enkele keer leegdronk. Soms zat er nog meer dan de helft in zelfs! Maar ja, ze kwam goed bij, was vrolijk en had genoeg plaspampers, dus ik maakte me niet echt zorgen.
Helaas is de situatie sinds afgelopen weekend helemaal uit de hand gelopen. Mare weigert systematisch elke fles.  Elke keer als ik met de fles aankom, begint ze keihard te brullen. Na lang pushen en proberen heeft ze over de hele dag gisteren toch wel 3 flesjes van 200ml voeding gedronken, maar ja... Echt schitterend is dat natuurlijk niet. En vanmorgen begon het spelletje opnieuw, en nog eens zo erg. Je zou toch verwachten dat een baby die geslapen heeft van 22.30u tot 7.30u honger heeft? Wel, na ongeveer 50ml was die honger blijkbaar over... Wat moet je daar nu mee? Uiteindelijk ben ik doorgegaan met pushen tot er nog 50ml in de fles zat, toen heb ik het opgegeven. Intussen waren we al anderhalf uur verder en allebei compleet over onze toeren. Om 12.45u heb ik haar dan een nieuwe fles gemaakt, want ze begon te wenen van de honger (neem ik aan). En daar zit nu ook nog 60ml in! Er gaat mij toch niemand wijsmaken dat een baby genoeg zou hebben met 4 halve flesjes he? Maar wat er dan wel is? Ik weet het niet...

Ziek is ze niet denk ik. Ze heeft geen koorts, en weent alleen zolang ik haar een flesje aanbied. Gaat de fles weg, dan begint madammeke te lachen en te brabbelen en is er niks aan de hand. Ik heb ook al in haar mondje gekeken of ze daar niks heeft dat pijn zou kunnen doen, maar ik kan niks vinden. Geen aftjes, wondjes, niks ontstoken, geen rode keel... Ik weet het gewoon niet meer!  

Haar grote broer Dries was ook altijd al een slechte melkdrinker, maar Mare breekt de laatste dagen alle records. En dat terwijl ze de eerste 10 weken wel heel goed dronk! Was ik al zo blij, maar helaas...

Dus als iemand een idee heeft, hoor ik dat heel graag! Is er iets waar ik nog niet aan gedacht heb misschien? Of doe ik iets verkeerd? Kan iemand me helpen, want ik ben echt ten einde raad. Alvast bedankt!

Groetjes,
Marian
 
Hoi Marian,

Ik weet hoe je je moet voelen.   Mijn dochter heeft ook bijna een week lang bijna niets gegeten, ze wilde wel aan de borst. Ze is wel al 13 maanden.
Maar het gevoel van zorg en machteloosheid en frustratie als je kindje niet wil eten of drinken is verschrikkelijk.
Ik leef heel erg met je mee.
Ik heb niet echt veel tips. Maar zolang je dochter gewoon vrolijk is en alert is gaat het goed met haar. (moet je mij nu horen, nu geef ik jou advies wat anderen mij 2 wkeen geleden gaven........en ook al weet je dit, je wilt toch dat je kindje gaat eten en drinken)
Misschien heeft ze regeldagen, soms duurt die periode langer dan een andere keer. Maar ik zou niet anderhalf uur gaan stressen om haar de fles te geven. Het is voor jou en haar niet goed. Jij raakt over je toeren en zij reageert daar op en het wordt alleen maar erger en ze zal niet drinken.Mijn dochter at 80ml pap in een uur tijd. Met veel huilen en gestress van mijn kant. Ik werd ongeduldig en boos. Maar het werd alleen maar erger. En dankzij tips en adviezen van andere moeders hier heb ik op een ochtend de knop bij mezelf omgezet. We gaan het gewoon anders doen. Muziekje op, meezingen, speelgoed bij de hand, boekjes bij de hand en dan gewoon gezellig eten......heb haar ook meer zelf laten doen (is natuurlijk bij een kindje van 4 maanden even anders) beetje gek doen, en opeens at mijn dochter veel beter. En sinds 3 a 4 maanden eet ze ook eindelijk weer brood.
En we zitten nog maar max 30 min aan tafel, of ik stop eerder omdat ik merk dat ze gewoon echt niet meer wil. Want tegen haar zin eten/drinken geven heeft geen zin, want dat wekt alleen maar weerzin bij haar op en dan wordt eten/drinken alleen maar iets negatiefs.

Wat ik probeer te zeggen is, laat haar drinken wat ze wil drinken.....probeer het hooguit een half uur......klaar. En dan niet een een uur later weer proberen. Geef haar de volgende fles op het vaste tijdstip en weer laten drinken wat ze wil drinken en dan weer een half uur........als ze echt honger heeft dan drinkt ze wel. Ik merk aan mijn dochter dat het werkt......
Veel sterkte.....
groetjes Chantal
 
Hoi Marian,

Wat vervelend zeg, maar ik zou er toch niet te veel gaan pushen, dan word eten nu al een strijd en dat is het niet waard, ik zou haar laten drinken wat ze wil en je vaste tijden aanhouden, ik heb zelf 9mnd BV gegeven, dan zie je ook niet wat ze drinken en als ze dan een paar dagen maar de helft drinken is dat dus ook geen probleem.
Een kind wat honger heeft drinkt/eet echt wel, je kunt ook een keer extra gaan wegen op het cb, zodat je het in de gaten kan houden, maar zolang ze vrolijk is en actief zou ik me geen zorgen maken.
Probeer er geen strijd van te maken zolang ze zich goed voelt misschien is het over een paar dagen wel weer over, kinderen/baby's die (tijdelijk) slecht eten hebben vaak een groeispurt.

Succes Groetjes Mary jane
 
 Hoi Marian25


Heb je al gekeken of ze spruw heeft, dan doet het namelijk erg veel pijn om te drinken. Dit kun je zien aan haar tongetje.Is het wit en kun je het er niet afvegen dan is het spruw.
 
Hoi Marian,

Jeetje, kan me je machteloosheid gevoel heel goed voorstellen. Want je wilt toch immers dat je kindje goed drinkt.
Waar ik nog aan denk is, heeft ze goede ontlasting en regelmatig? Misschien dat ze daar anders last van kan hebben en geen honger heeft.
Ik loop met je mee te barinstormen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk inderdaad ook van die regeldagen zijn, dat je kindje en jij zelf ook helemaal uit je ritme bent door die dagen.
Ik zou proberen om hier rustig onder te blijven en ik geloof zeer zeker dat het weer goed ga komen.

Veel succes!
Groetjes van Elly
 
Hoi,

Het lijkt wel of ik mijn verhaal lees. Mijn zoontje is 5,5 maand en sinds dit weekend wil hij ook de fles niet meer. Hij eet wel zijn groente en fruit. Met moeiete krijgen we er wat in. Diksap, thee of water wil hij ook niet.
Maandag en dinsdag ging het redelijk maar gisteren liet hij ook heel veel staan of wilde helemaal niet. Moest gisteren toevallig op het Consultatieburo zijn en daar zei ze dat ik anders vaker kleine beetjes moest aanbieden. Als hij nu zijn fles niet opdrinkt geef ik hem 2,5 uur later nog een beetje. Dat ging gisteren redelijk goed.
Kai is super verkouden en krijgt tandjes en dat kon er ook mee te maken hebben zei ze.
Als hij maar genoeg plasluiers heeft dan is er niks aan de hand.
Kai is ook super vrolijk en als ik die speen in zijn mond doe dan begint hij te lachen en te kletsen. Lijkt wel of hij me gewoon uitlacht, van die neem ik lekker niet. haha.
Ik maakte me ook wel zorgen omdat baby's heel snel uitdrogen maar zolang hij die plasluiers houdt is er niks aan de hand zei het buro.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Kim
 
Heb je al gevoeld of ze misschien een tandje krijgt? Dan kan het zuigen aan de fles namelijk heel pijnlijk zijn. Wil ze wel bijvoorbeeld pap van een lepeltje?
 
hoi marian,
wat toevallig ik zet net mijn verhaal op deze site en zie jou verhaal en het is exact hetzelfde wat wij hebben. wij hebben een dochter savine van 3 maanden en 2 weken oud en zij doet precies hetzelfde en zij doet dit nu sinds een week :-( bij ons gaat er soms ook niet meer dan 30cc in of 60cc en de andere x drinkt ze wel in eens haar fles leeg. maar zodra je bij haar de fles in de mond stopt zet ze het op het brullen en ook zij is een vrolijke lieve en zoete meid en slaapt gewoon s'nachts door en moet er zelf s'morgens wakker maken ondanks als ze maar bv 60cc op heb. zij mankeerd ook niks in haar mondje ben van de week toevalllig bij het consultatieburo geweest en ik moest het nog maar aan kijken. maar mijn man en ik zijn echt ten einde raad en maken ons erge zorgen want een kind moet toch honger hebben na heel de nacht geslapen te hebben?
ik hoop dat ik snel wat meer te weten kom. als jij misschien ook wat kom te weten wil je mij dan mailen? dan oe ik dat ook bij jou. want als ze dit na het weekend nog heeft ga ik   weer terug naar het consultatieburo. want dit kan nooit goed zijn toch? mijn mail adres is: m.vandenhoek@wanadoo.nl
groetjes miranda
 
Terug
Bovenaan