<p>Hoi dames, </p><p>Ik ben de afgelopen maanden minder actief geweest op dit forum, mede om onze focus wat te verleggen van onze kinderwens in de hoop dat het wat soepeler zou gaan. </p><p>Korte samenvatting: manlief en ik zijn nu 1,5 jaar aan het proberen voor een eerste kindje. Ik ben 29 jaar, zit nu in mijn 22e cyclus sinds de start van onze wens. Ik heb een regelmatige cyclus van ongeveer 26 dagen, positieve ovulatietest rond dag 12 en een LF van 12 dagen. Ik heb extreme PMS-klachten die ervoor zorgen dat ik enkele dagen tot weinig in staat ben, soms is op de bank liggen met pijnstilling het enige dat het dragelijk maakt en dan heb ik vaak nog steeds veel pijn. Ik pas mijn werk en sociaal leven aan op mijn cyclus, dan is het enigszins te doen. </p><p>In augustus hebben we de stap gezet richting huisarts en toen direct doorverwezen naar de gynaecoloog. Door Corona en wachttijden, heeft het tot januari geduurd voor ik een eerste gesprek had. Inmiddels hebben we een tweede gesprek erop zitten. Conclusie: geen aanwijzingen voor PCOS, endometriose of andere oorzaken die vruchtbaarheid verminderen bij mij, of mijn man. Natuurlijk is dit heel positief nieuws!</p><p>Waar ik wel verdrietig van geworden ben, is dat we nog minimaal een halfjaar op eigen kracht moeten proberen en de boodschap meekwam dat ze pas behandeling gaan starten bij een BMI onder de 35. Over een half jaar hebben we een volgende afspraak, dan wordt opnieuw bekeken of we nog een half jaar zelf verder moeten gaan, of dat er dan wel behandeling wordt opgestart. Dit betekent dus nog een half jaar maandelijks veel pijn, als een zwangerschap uitblijft in de komende maanden.. </p><p>Ik zit nu net onder de 40 na weer de eerste kilo's kwijt te zijn. Natuurlijk weet ik dat veel overgewicht niet gezond is en ik ben hier al jaren mee in gevecht. Het ene moment lukt het om de focus te houden op afvallen, maar na een tijd lukt het me niet meer om mijn discipline te houden en verslof ik het weer.</p><p>Afvallen (vooral regelmatiger en gezonder eten en meer bewegen) heeft nu weer mijn aandacht. Zijn er meer dames bij wie hun gewicht de kinderwens beïnvloed(de) en hoe gaan/gingen jullie hier mee om?</p><p>Mijn streven is 13 kilo minder in het aankomende halfjaar. Misschien kunnen we elkaar in dit topic een beetje steun geven in de komende tijd . </p>