(nog) geen behandeling vanwege overgewicht

<p>Hoi dames, </p><p>Ik ben de afgelopen maanden minder actief geweest op dit forum, mede om onze focus wat te verleggen van onze kinderwens in de hoop dat het wat soepeler zou gaan. </p><p>Korte samenvatting: manlief en ik zijn nu 1,5 jaar aan het proberen voor een eerste kindje. Ik ben 29 jaar, zit nu in mijn 22e cyclus sinds de start van onze wens. Ik heb een regelmatige cyclus van ongeveer 26 dagen, positieve ovulatietest rond dag 12 en een LF van 12 dagen. Ik heb extreme PMS-klachten die ervoor zorgen dat ik enkele dagen tot weinig in staat ben, soms is op de bank liggen met pijnstilling het enige dat het dragelijk maakt en dan heb ik vaak nog steeds veel pijn. Ik pas mijn werk en sociaal leven aan op mijn cyclus, dan is het enigszins te doen. </p><p>In augustus hebben we de stap gezet richting huisarts en toen direct doorverwezen naar de gynaecoloog. Door Corona en wachttijden, heeft het tot januari geduurd voor ik een eerste gesprek had. Inmiddels hebben we een tweede gesprek erop zitten. Conclusie: geen aanwijzingen voor PCOS, endometriose of andere oorzaken die vruchtbaarheid verminderen bij mij, of mijn man. Natuurlijk is dit heel positief nieuws!</p><p>Waar ik wel verdrietig van geworden ben, is dat we nog minimaal een halfjaar op eigen kracht moeten proberen en de boodschap meekwam dat ze pas behandeling gaan starten bij een BMI onder de 35. Over een half jaar hebben we een volgende afspraak, dan wordt opnieuw bekeken of we nog een half jaar zelf verder moeten gaan, of dat er dan wel behandeling wordt opgestart. Dit betekent dus nog een half jaar maandelijks veel pijn, als een zwangerschap uitblijft in de komende maanden.. </p><p>Ik zit nu net onder de 40 na weer de eerste kilo's kwijt te zijn. Natuurlijk weet ik dat veel overgewicht niet gezond is en ik ben hier al jaren mee in gevecht. Het ene moment lukt het om de focus te houden op afvallen, maar na een tijd lukt het me niet meer om mijn discipline te houden en verslof ik het weer.</p><p>Afvallen (vooral regelmatiger en gezonder eten en meer bewegen) heeft nu weer mijn aandacht. Zijn er meer dames bij wie hun gewicht de kinderwens beïnvloed(de) en hoe gaan/gingen jullie hier mee om?</p><p>Mijn streven is 13 kilo minder in het aankomende halfjaar. Misschien kunnen we elkaar in dit topic een beetje steun geven in de komende tijd :). </p>

Stom dat andere mensen grip hebben op het feit dat jij wel of geen vruchtbaarheidsbehandeling krijgt. Al zeggen ze wel dat overgewicht een verband houdt met minder vruchtbaar zijn.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Maar wel met een duwtje in de rug gebruiken bij afvallen. 8jaar geleden 12 kilo afgevallen in 12 weken tijd en 5 jaar op gewicht gebleven. Helaas na mijn zwangerschap wat verslonst en de Corona-kilo’s de kans gegeven. Opnieuw lukte het me om 10 kilo af te vallen in 12 weken tijd. Omdat ik niet met al die extra kilo’s aan een nieuwe zwangerschap wilde beginnen.

Ik zweer bij Slinc. Het is gewoon online te bestellen. Ze adviseren het icm sporten (heb ik de eerste keer wel gedaan) maar de 2e keer niet. Ik vind het echt fantastisch. Nu zwanger van de 2e. Mocht ik straks weer last hebben van die stomme zwangerschapskilo’s weet ik mijn oplossing al. En ik ben geen verkoopster en heb er geen aandelen in, haha. Maar ik zou het iedereen aanraden die zelf een beetje extra motivatie kan gebruiken bij het afvallen.

Succes!

He wat naar, ik heb wel ervaring met overgewicht, niet met vruchtbaarheidsbehandelingen. Ik heb nu voor de derde keer een doorgaande zwangerschap en heb ook een bmi van boven de 35. Ik heb trouwens laatst gelezen dat niet alle ziekenhuizen een dergelijk criterium obv gewicht hanteren. Misschien interessant om eens te kijken hoe het bij andere ziekenhuizen in de regio zit?

Ik ben nu al wel enige tijd met een diëtist aan de slag om gezonde keuzes te maken. Dat vind ik heel fijn. Voor mij is dit ook de enige manier om blijvend resultaat te behalen, je leefstijl aanpassen. Dus gezond eten en lekker bewegen.

In ieder geval heel veel succes! Ik hoop dat de tijd snel gaat en jullie vervolgstappen in jullie traject kunnen gaan zetten!

Neeltjeeee, ja heel jammer dat de richtlijnen bij dit ziekenhuis aangeven niet te starten met behandeling bij bmi >35. Een jaar geleden zat ik mooi rond dat bmi, maar frustratie en emotie-eten hebben ervoor gezorgd dat het weer hoger geworden is. 
Ik begrijp de richtlijn wel hoor, een lager gewicht is ook gezonder voor mijzelf en de toekomstige baby. Vaak beïnvloed overgewicht het niet hebben van de eisprong, ik ben blij dat die bij mij gewoon regelmatig is! 
Ik ben in het verleden meerdere keren rond 20kg afgevallen, ik weet hoe het moet. Uiteindelijk lukt het me niet vast te houden en verval ik weer in oude gewoontes. Ik ben voorstander van gezonde keuzes maken, lekker bewegen en genieten op zijn tijd. Fijn om te horen dat slinc voor jou zo goed hielp! 
Marshmallow
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Alles goed tot nu toe? Vriendinnen van mij zijn ook zwanger geraakt met een nog hoger bmi dan ik heb, maar zij raakten op de natuurlijke manier zwanger. Hopelijk zit dat er voor ons ook in binnenkort!
Mij helpt de app 'myfitnesspal' heel goed. Ik vul alles in wat ik eet en krijg een richtlijn in hoeveel kcal ik per dag mag om gemiddeld 0,5kg per week af te vallen. Hierbij wordt ook gegeven naar koolhydraten, eiwitten en vetten. Beweging telt hij ook mee en wordt omgezet in wat ik extra mag eten. Tips van een eerdere diëtist pas ik ook weer toe, ik denk dat ik dit laatste zetje nodig had om weer echt bewuster om te gaan met wat ik eet :)

Bij mij heeft het overgewicht niet voor problemen gezorgd. Mijn tip: Weight Watchers. Ik heb vele diëten geprobeerd, maar dat is de enige die voor mij werkte. Succes!

Wat jammer dat je nu niet kan starten. Ik heb geen ervaring hiermee, maar wel met overgewicht en afvallen. Ik ben drie jaar geleden met weight watchers begonnen, 25 kilo afgevallen én het is er blijvend afgebleven omdat het om een leefstijlverandering gaat. Die tip wil ik je even meegeven.Veel succes en geluk gewenst voor jullie!

Hoi Happy Yellow,

Klinkt alsof je goed bezig bent! Ik hoop echt dat het afvallen goed lukt en je dan door kan naar het ziekenhuis of toch nog spontaan zwanger wordt in de tussentijd. Maar wat een verdriet als het zo lang niet lukt. Lijkt me erg lastig en frustrerend. Voor onze eerste heb ik twee miskramen gehad met veel complicaties, hierdoor wisten we niet of het überhaupt zou lukken om een kindje te krijgen. Ik weet nog hoe verdrietig dan voelde. Ik voel met je mee dat jullie al zo lang moeten wachten.

Deze zwangerschap is erg pittig, het is een tweelingzwangerschap. Ik ben nog maar 14 weken onderweg maar alle kwaaltjes die er zijn doet mijn lichaam lekker aan mee. De baby’s doen het gelukkig goed.

Hoi dames, even een kleine update tussendoor! Ik ben dit jaar in totaal nu bijna 7 kg kwijt. Sinds het laatste bezoek aan de gyn is er ruim 4 kg af! Helaas na 3 dagen overtijd te zijn (eisprong is echter niet later geweest, maar mijn LF dus wel ineens 15 ipv 12 dagen), ben ik vanmorgen toch ongesteld geworden :(.   
Ik houd bij wat ik eet in de app 'myfitnesspall', ik eet regelmatiger en maak betere keuzes. Wel merk ik dat ik met mijn huidige voedingspatroon minder energie heb, wat ik ook wel logisch vind! Afgelopen maand extreme PMS klachten gehad en dus 3 dagen overtijd geweest. Het sprankje hoop dat het nu misschien gelukt was was er weer, dus vandaag is de teleurstelling extra groot dat ik toch ongesteld ben geworden. 
In plaats van mezelf te troosten met eten, typ ik het hier even van me af en probeer ik mijn gedachten te verzetten door te genieten van het heerlijke weer tussen mijn thuiswerkdag. Ik heb mijn eetplanning ingevoerd en extra tussendoortjes gepland. Dit gaat lukken! 
Ik heb nog 21 weken te gaan voor de volgende afspraak bij de gyn en ik wil nog zeker 9,5kg kwijt. Het klinkt als een haalbaar doel en motiveert daarom des te meer om door te zetten!   
Wat doen jullie bij snaaidrang? Mijn pro-tip: zorg ervoor dat je niks lekkers in huis haalt, want wat er niet is kun je ook niet opeten haha! 

Terug
Bovenaan