Nog nooit harde buik

Hi, ik ben ruim 34 weken zwanger, maar heb nog nooit een harde buik gehad. Herkenbaar? Zijn er meer vrouwen die dat (nog) niet hebben gehad? Moet ik me zorgen maken? (Eerste) zwangerschap verloopt perfect, nauwelijks klachten. Kindje doet het prima, ietsjes kleinder dan gemiddeld. Ben (bijna) 40 jaar.
 
hmm een teken van stress zeg je???
ik heb ze om de haverklap ook als ik rustig op bed lig tv te kijken....
mijn buik reageert heel erg op mijn drukke baby...

Maar zou me niet druk maken als je ze niet hebt... iedere zwangerschap is anders en de 1 heeft ze wel en de ander niet...

 
Harde buiken zijn inderdaad teken dat je rustig aan moet doen.Normaal gesproken heb je die alleen maar als je je te druk maakt.
Ik heb ze niet als ik rustig in bed lig hoor.
 
bij de zwangerschap van mijn eerste zoontje heb ik ook totaal geen last gehad van harde buiken, dat hoeft ook helamaal niet persé zegt mijn verloskundige dus maak je maar geen zorgen hoor!
 
Opnieuw en flinke misvatting hier, die ga ik toch even recht zetten: HARDE BUIKEN ZIJN NORMAAL!!!
je baarmoeder is een spier en die trekt samen... dat doet ie ook als je niet zwanger bent. Alleen kun je het voelen als je al een eindje zwanger bent. dan kan je buik vreemd strak en gespannen voelen voor een kort moment, pijn doet het niet maar vervelend is het wel. Dat is heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Je mag er zelfs 4 in een uur hebben.
Je baarmoeder doet het dus uit zichzelf maar reageert ook op zijn omgeving. Zo kan je harde buiken krijgen als je nodig moet plassen, darmkrampen hebt, je kindje flink trapt of zich uitdrukt tegen de wand en flinke lichamelijke beweging!

Heb je er meer dan 4 in een minuut zonder regelmaat en pijn, dan moet je het rustiger aan gaan doen. Of heb je er meer dan je normaal hebt, doe het dan ook een beetje rustiger aan. Je baarmoeder moet dan teveel zijn best doenom je kindje te dragen omdat je zo druk bent en dat is natuurlijk niet goed... maar bang zijn hoef je echt niet. Gewoon luisteren naar je lichaam. Het is een vermoeidheidsteken.... geen bevallingsteken!!!

Wanneer moet je WEL gaan opletten??

* als je PIJNLIJKE harde buiken hebt! Als je ze echt moet wegzuchten! En als de pijn steeds heftiger wordt!
* als er een REGELMAAT in te ontdekken valt: bijv om de 10 minuten of om de 5 minuten
Dan gaat het meestal om WEEËN!

Dus laten we het fenomeen harde buiken niet negatief opvatten... het is normaal! En laten we ze niet verwarren met weeën, al is in het begin het verschil alleen te merken aan de pijn! maar weeën worden al snel pijnlijker en harde buiken hoef je echt neit weg te puffen.

En het verschilt echt per zwangerschap of je wel of geen harde buiken hebt. Bij mijn eerste had ik ze vaak, nu bijna nooit! Lekker toch als je er geen last van hebt... geniet ervan!
 
Terug
Bovenaan