Nog steeds geen ritme

Hey…<br />Ik vraag me af of wij het wel helemaal goed doen.Onze kleine heeft 0.0 ritme. Ze is nu 3.5 maand. Ik weet wel dat ze klein is, dat er nog veel kan veranderen, maar nog helemaal niets??<br />Snachts slapen gaat goed. Soms 1 keer wakker voor een voeding. Super!<br />Ochtendslaapje is een uur. Ook dan gaat ze lekker tevreden liggen en valt ze vrij vlot in slaap.<br />Middag is regelmatig strijd en vaak maar max 1.5 uur slapen. Ik lees hier allemaal berichten van kindjes die wel twee of drie uur slapen!<br />Avond slaapje is helemaal ellende. Ze wil gewoon niet. Verder is ze dan wel vrolijk en lekker aan het spelen. Ze clustert wel vaak in de avond. <br /><br />Als ze eenmaal rond 10 uur erin ligt slaapt ze wel lekker...<br /><br />Ook het drinken is aan het veranderen. Ik merk ook dat ik steeds minder kolf (ondanks voldoende drinken en vaker kolven/aanleggen) dus inmiddels geven we haar ook twee flesjes op een dag want anders blijf ik een mopperen de baby hebben. En daar hebben we vrede mee hoor... Zolang zij happy is bewegen we met de natuur mee ?<br />

Wij hebben het hele eerste jaar geen ritme gehad. Wisselende slaaptijden overdag, veel op in de nachten. Wij hebben ervoor gekozen om haar te volgen en geprobeerd de voeding wel met enige regelmaat te geven.

Ik ben trouwens na 7 weken wel de bv af gaan bouwen, dus op een gegeven moment wisten we wel hoeveel voeding ze binnen kreeg.

Ieder kindje is natuurlijk anders. Hopelijk krijgen jullie sneller ritme dan wij, maar het komt goed. Je hebt er nu niks aan, maar alles is een fase (dat hield ik mezelf steeds maar voor. ;-) ). Succes!

Ik moet ook zeggen dat wij er geen last van hebben. Ze is een blij meisje. Maar ik vraag me wel af of ze wel genoeg slaap krijgt...

[quote quote=10494921]Ik moet ook zeggen dat wij er geen last van hebben. Ze is een blij meisje. Maar ik vraag me wel af of ze wel genoeg slaap krijgt…[/quote]
Zo lang ze vrolijk is, krijgt ze genoeg slaap! Hier ging hij met 4 maanden beter slapen. Na de slaapregressie.
toen kwam er ook wat structuur in, daarvoor niks. Nog even geduld!

Ik begin nu met de 6 maanden pas ritme te hebben in de voeding en de nacht. De slaapjes overdag zijn nog zoo verschillend. Vaak na 40 minuten al gewoon klaarwakker, terwijl hij het volgende slaapje ineens anderhalf uur slaapt... Hij doet soms 3 sinds 4 slaapjes op een dag ik kijk gewoon wanneer hij moe is, geen ritme of tijden.

Je doet het hartstikke goed hoor! Ik werd in het begin heel onzeker van alle 'ritmes' hou het zou moeten zijn. Een duidelijk ritme kregen wij pas na 6 maanden ongeveer. Onze zoon gaat naar het kdv en daar hebben ze vaste slaaptijden, dit hebben wij thuis ook opgevolgd en zo ook toen hij van 3 naar 2 slaapjes ging en van 2 naar 1. Het komt echt vanzelf wel, 3,5 maand is gewoon nog heel jong. Maar wat ik al zei, toen mijn zoon die leeftijd had dacht ik ook dat er al een duidelijk ritme moest zijn.

In de westerse wereld houden we gewoon van ritme. Maar baby's hebben daar schijt aan. Mijn zoon had destijds na een jaar pas ritme. Komt vanzelf. Succes!

Oh dat hele eerste jaar... zodra je een "ritme" hebt gooien ze het alweer om. En die eerste 4 maanden hoef je sowieso niks te verwachten voor wat betreft ritme. Het is voor je kleintje veel fijner om haar te volgen in haar behoefte. Zij snapt nog niks van volgordes en activiteiten enzo. Zij heeft gewoon honger of slaap, of niet. En veel behoefte aan bevestiging van jou. 

Hier kwam er na 4,5 maand wel wat meer ritme in doordat ze naar 3 slaapjes ging. Zeker toen ze vanaf 5/6 maanden in wakkertijd even mee kon naar bijvoorbeeld de supermarkt, kregen we meer ritme. Zij ging toen zelf ook snappen: na het slapen en even drinken en verschonen, even naar buiten, nog een hapje erin en weer slapen. Ze ging ook beter slapen na de 4 maanden slaapregressie, nog steeds 2 keer kort, maar tussen de middag 1,5 uur. 

Maar eigenlijk, pas vanaf dat ze naar 2 slaapjes ging, rond 9 maanden kwam er echt ritme in. 2 keer slapen biedt meer mogelijkheden voor activiteiten, de melk was al goed teruggelopen en ze at mee met onze maaltijden. Dat ritme blijft ook langer hangen. In het begin veranderen de slaapjes en de hoeveelheid slaapjes zo snel. Vanaf het 2 slaapjes ritme doe je er steeds wel een hele lange tijd mee. Ze is nu 17 maanden en sinds vorige maand structureel over op 1 slaapje, nou zo lang heb ik niet eerder van een ritme kunnen genieten hoor. 

En evengoed altijd in je hoofd houden dat er periodes van slecht slapen en eten zijn en dat alles dan weer anders loopt. Flexibel moet je toch wel blijven. 

Terug
Bovenaan