Nog steeds niet zindelijk

Voel je overigens niet schuldig dat hij nog niet zindelijk is hoor. Dat heb je echt niet volledig in de hand. Sommige kinderen plassen met 14 maanden al op een potje, maar dat ligt echt aan je kind.. de één snapt het gewoon en de ander niet. Ik heb mijn dochter ook meerdere keren op de pot gezet vanaf 14 maanden, altijd op een vast tijdstip maar een plasje is nog nooit gelukt. Daar doe je echt weinig aan. 
Ik dacht omdat ik op een kinderdagverblijf werk, ik mijn dochter ook wel ff zindelijk kon maken, in ieder geval voor ze 2.5 jaar was. Nou, niet dus... het is echt per kind heel verschillend en je moet je niet schuldig voelen omdat het nog niet lukt. De één is ee al aan toe als hij 1.5 jaar oud is, de ander pas als hij bijna 4 is... 
 
Voel je overigens niet schuldig dat hij nog niet zindelijk is hoor. Dat heb je echt niet volledig in de hand. Sommige kinderen plassen met 14 maanden al op een potje, maar dat ligt echt aan je kind.. de één snapt het gewoon en de ander niet. Ik heb mijn dochter ook meerdere keren op de pot gezet vanaf 14 maanden, altijd op een vast tijdstip maar een plasje is nog nooit gelukt. Daar doe je echt weinig aan. 
Ik dacht omdat ik op een kinderdagverblijf werk, ik mijn dochter ook wel ff zindelijk kon maken, in ieder geval voor ze 2.5 jaar was. Nou, niet dus... het is echt per kind heel verschillend en je moet je niet schuldig voelen omdat het nog niet lukt. De één is ee al aan toe als hij 1.5 jaar oud is, de ander pas als hij bijna 4 is... 
 
Hij voelt zelf aan dat hij moet plassen en poepen en geeft dit ook aan, eigenlijk is hij al over de helft?
Ons manneke heeft met z'n  ruim 2.5 jaar laten zien dat hij op 't potje kon poepen, hij wilde toen laten zien dat hij 't beter kon dan zijn nichtje. Daarna helemaal niks meer, interesse weg en het potje vond hij ineens eng.
 
Net over de 3 jaar op momenten dat hij aangaf te moeten plassen meteen naar toilet gebracht. Daar blaadje gehangen om stickers op te plakken als hij geplast of gepoept had. Ene dag 7 stickers maar dan weer paar dagen niet. Tot hij 4 maanden geleden (hij wordt over 2 weken 4) ineens poepte en plaste op 't toilet en z'n luier uit wilde, stickers vroeg hij niet meer om. Heeft sindsdien 2x in z'n broek geplast dus groot succes. Hij was er blijkbaar niet eerder klaar voor.
 
Ik dacht dat 't er niet van ging komen maar hij koos zijn eigen moment! De interesse voor het toilet werd wel groter toen hij in de gaten kreeg dat hij 't op school voornamelijk zelf moet gaan doen. 
 
Succes,
Groetjes Anke
 
Hier ook een zoontje van 3,5 die absoluut niet op het potje wil. Het toilet trouwens ook niet. Elke manier geprobeerd, belonen, luier uitlaten etc. Ik snap dat je er moedeloos van wordt! Wij ook. Ik geloof echt dat een kind het pas gaat doen als ze er klaar voor zijn, maar soms heeft een kind wel een duwtje in de rug nodig in welke vorm dan ook. 
Wij zijn dan ook eerst naar 'het Kruispunt' geweest,  een instituut speciaal gericht op allerlei problemen met de bekkenbodem, maar ook voor kinderen waarbij het niet lukt om zindelijk te worden. We hadden al snel door dat dit hem voor ons alsnog niet ging worden, omdat het echt geestelijk is en ze daar vooral richten op de lichamelijke kant.
Nu zijn we overgestapt naar een kinderpsycholoog, en zij geeft ook aan dat we hem moeten stimuleren. Nu doen we dat door hem andere dingen, zoals aankleden, brood smeren etc zelf te laten doen, waardoor hij meer zelfvertrouwen krijgt. Hij is namelijk heel perfectionistisch en is snel gefrustreerd als iets niet lukt.  We zijn er nog niet maar zowaar heeft hij gisteren wel op het potje geplast. Misschien heeft hij op dit moment ook een extra stimulans omdat zijn zusje van bijna 2 wel al interesse heeft en op het potje wil zitten. 
Ik heb natuurlijk geen idee wat het probleem bij jouw zoontje is, maar het kan zeker geen kwaad om hulp in te schakelen. Als je niet weet waar je bij jou in de buurt terecht kan, kun je het altijd aan het consultatiebureau vragen. 
Je kan het ook afwachten, en wie weet is hij er binnenkort wel klaar voor. Maar zelf vond ik dat te veel risico i.v.m. niet naar school kunnen inderdaad. 
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en heel veel succes!
 
Ik heb er nooit hulp bij gezocht want ze gaan het toch niet doen als ze er nog niet klaar voor zijn en ik had de hele trucendoos al tevoorschijn gehaald. ik dacht dan gaat ze maar wat later naar school ze is toch nog niet leerplichtig 
 
Mijn dochter van ruim 3,5 jaar oud wilde ook niet. Wij hebben haar overdag gewoon geen luier meer omgedaan. Na een paar weken (met veel was) was ze zindelijk. We hebben haar trouwens op de wc gezet en niet op het potje. Succes!
 
Terug
Bovenaan