nog steeds stuitligging...

A

Anoniem

Guest
Zo onderhand ben ik een zenuwinzinking nabij.. Vanmiddag moet ik weer naar de verloskundige, voor een 2e groeiecho, en vandaag had zoonlief ook netjes van stuit- naar hoofdligging gedraaid moeten zijn.
Niet dus, meneer ligt nog steeds met zijn koppie tussen mijn ribben, en nou ga ik dus waarschijnlijk worden doorverwezen naar het ziekenhuis zodat ze daar kunnen pogen het te draaien, en dat is me een zenuwtoestand.. Nou ben ik niet echt 1 van de meest lichte personen, heb een rhesus-negatieve bloedgroep, allemaal dingen die het draaien bemoeilijken (ervanuit gaand dat het uberhaupt wel kan, is ook weer afhankelijk van de ligging vd placwnta en navelstreng, hoeveelheid vruchtwater, pfffff). En nu zijn er ook complicaties mogelijk bij het kindje, de kans dat het weer terug draait naar een stuitligging is ook nog best flink, en een stuitbevalling zie ik al helemaal niet zitten..
Eigenlijk zou ik op voorhand het liefst willen kiezen voor een geplande keizersnee, maar dat zal natuurlijk wel weer niet gaan.
Zo langzamerhand word ik helemaal zenuwachtig en gestrest van die overkill aan info die deze hele toestand met zich meebrengt, en ik zit hier dan ook echt in tranen te tikken. Lekker overdreven misschien.. Maar alles liep tot voor kort uitstekend, en nu loop ik haast op het laatst (nog 5,5 week), krijgt mijn dochtertje het ook steeds meer op haar heupen (die zal de spanningen ook wel voelen natuurlijk) en ben ik mezelf allang niet meer..

Ok, genoeg... over een uurtje eerst maar eens naar de verloskundige, en dan zien we wel weer verder..

Hoi Evilynne,

Wat een nare berichten allemaal, en ik kan me heel goed voorstellen dat je het af en toe effe helemaal niet meer ziet zitten.  Op dit moment van je zwangerschap kun je al die stress helemaal niet goed meer handelen. Begrijpelijk. Rustig aan !!!!!
Maar waarom is een geplande keizersnede voor jou geen optie ?? Reden genoeg, zou ik (als niet-medici) zeggen. Ik zou het in iedergeval bespreken.  
Probeer echt te ontspannen, doe het rustig aan en heel veel sterkte !!!!!!

Liefs, Annette

Hoi Evillynne,

Waarom inderdaad geen geplande keizersnee? Weet niet waar je woont, maar in het ziekenhuis waar ik loop zeggen ze ook dat een draaipoging niet altijd lukt en al helemaal niet heel prettig schijnt te zijn, dus als je het echt niet ziet zitten zou ik het zeker bespreekbaar maken.
Niet dat een keizersnee of stuitbevalling nou ideaal is, maar er zijn meerdere opties die ze je wel allemaal moeten geven naar mijn idee!

Succes voor straks...... en houd ons op de hoogte als je wilt.

Liefs Saskia

Hoi EvilLyne,

Hier ongeveer hetzelfde verhaal hoor. Ik ben ook ruim 34 weken zwanger en onze kleine ligt ook in een stuit. Ik snap een beetje hoe je je voelt hoor!

Ons is verteld dat we eerst Moxatherapie moeten proberen aangezien 75% van de kindjes hiermee draaien en daarna worden we doorverwezen naar het ziekenhuis.

Ook ik twijfel over het uitwendig draaien van de kleine. Ik heb gehoord dat de kleine daar een flinke opdonder van kan krijgen.

Verder wordt tegenwoordig toch steeds vaker voor een keizersnee gekozen aangezien 80% van de stuitbevallingen in een KS eindigen. Wij gaan hier ook voor als deze keuze  zich aandient aangezien wij bijna onze zoon verloren zijn tijdens mijn eerste bevalling.

Maar het schijnt ook nog wel voor te komen dat de kleine alsnog draait! Wie weet hebben we nog mazzel en gebeurt dat ook de komende week!

Dus meid, kop op. Hoe moeilijk dat nu ook is! Misschien kan je dochter even een middagje bij familie terecht? Dan kan je effe lekker slapen of zo?

En als je er over wilt praten dan zijn er hier voor je hè!!

Sterkte!!

Groetjes,
Rosanne

Hoi Evillyne,

He wat vervelend!
Mijn advies: praat erover en vertel al je twijfels! Volgens mij kunnen ze je echt niet verplichten tot een draai poging als jij dat niet ziet zitten. Zeker als de kans op succes klein is. En als je kleine dan dus nog in stuit ligt, is een geplande keizersnee een prima optie. Ik denk echt niet dat een gyn of vlk het gek vindt dat je daarom vraagt.

Succes!
Groetjes,
RV

Wat ik dus eigenlijk bedoelde is dat ik meteen voor de keizersnee zou willen gaan, en niet met een poging tot uitwendig draaien vooraf. Juist omdat daarbij ook idd complicaties voor het kind aan verbonden kunnen zijn, evenals met een stuitbevalling.
Oh, ik woon trouwens in Nijmegen. Bevallen doe ik sowieso in het ziekenhuis, omdat ik me daar een stuk veiliger voel dan thuis, en ook weinig zin heb om met bv persweeen over drempelland naar het ziekenhuis te moeten met de auto. En ze doen hier ook absoluut niet moeilijk over een geplande keizersnee hoor, absoluut niet...

Maar goed, anyway, alsof de duvel ermee speelt begon mijn kleine uk meteen te 'voetballen' nadat ik mijn eerste berichtje hier had getypt (en een pijn dat het deed, ik schrok me kapot..) en bij de verloskundige bleek meneer lekker met zijn koppie naar beneden te liggen. (dus alle eventuele overige opties zijn niet eens ter sprake gekomen) Hij was ook goed gegroeid, dus dat was ook al een leuke meevaller. Hij is alleen nog niet ingedaald, en vruchtwater heeft hij ook nog genoeg, dus eigenlijk kan hij nog alle kanten op. Over twee weken mag ik weer, en dan hoop ik maar dat ie in ieder geval met zijn koppie nog steeds beneden ligt, en het liefst ook al is ingedaald.

Vind het trouwens super dat jullie zo meeleven! Hoop dat alles voor jou ook nog goed draait Rosanna, en dat ze dan in ieder geval geen uitwendige draaipoging hoeven doen.

Hoi EvilLynne,

Hoor hier niet thuis maar ik zat vol nare herinneringen jouw berichtje te lezen.
Onze jongste dochter dacht ook dat ze tot op het laatst lekker mocht blijven ronddraaien. met 36 weken kreeg ik de draaipoging. ben ook niet de slankste en het mislukte finaal.
Daarna werd er een keizersnee gepland....doen we ook nooit meer! Er werd ons op het hart gedrukt dat de dienstdoende gyn het niet leuk zou vinden als we spontaan midden in de nacht voor een keizersnee zouden komen dus werd er netjes een datum geprikt. Op de afgesproken dag lag ik er helemaal klaar voor. Med. gehad, katheter in, braaf aan het wachten en toen deden ze nog even een echo. Bleek ze gedraaid te zijn!!!!!! Werd ik gewoon naar huis gestuurd! Nou echt geloof me dat was een nachtmerrie.

De donderdag daarna hebben we ons verhaal gedaan bij onze eigen gyn en die begreep ons gelukkig. Vrijdag moesten we komen en ik mocht niet meer weg zonder kind. Ingeleid dus voor ze besloot weer te draaien.
Het bevallingsverhaal zal ik je besparen dat was een crime, maar het verhaal wordt al veel te lang.
Op zondag is ze toen geboren......doodmoe maar gezond!

sterkte met de rest van je zwangerschap en om een verhaal kort te maken..laat je niet gek maken met ideeen. luister naar je eigen lichaam en naar je baby.
wij hebben 5 weken in stress geleefd. dat wens ik niemand.

Wat een dagje! Maar ondanks alles is het toch fijn om te horen dat je baby heel erg met je mee heeft geleefd en heerlijk is gedraaid! Hoop dat alles goed blijft gaan en dat je verder deze laatste weekjes nog even kunt genieten!
Veel sterkte en en dikke knuffel Hilma.

Terug
Bovenaan