Nood!Probleem met werk bijna 30 weken zwanger! HELP!!!!!!!

Hallo allemaal,

Ben nu 28 weken zwanger en ga mijn 29ste week in.
Ik werk als cassiere en achter sommige kassa's is het voor mij al lastig om achter te zitten.
Nu zijn er ook al meerdere voorvalletjes gevallen.
Voorbeeld.

Afgelopen zaterdag moest ik werken van 9 tot 1.
Was al verrot toen ik er aan kwam maar eenmaal pauze gehad ging het weer.
Toch werd ik rond half 12 echt niet lekker, warm en koud en soort misselijk niet wetend hoe je moet zitten. Kortom ik moest even wat hebben.
Al gauw was het rustig waarop ik mijn kassa sloot en tegen twee collega's zei dat ik ff naar boven liep om een snoepje te halen anders ging ik neer.
Op dat moment waren er 5 kassa's open waarvan er 2 mensen werk hadden!
Ik ben totaal geen twee minuten weg geweest en ik stond bij mijn kassa en kreeg gelijk een preek van mijn hoofdcassiere.
Dat ik niet zomaar weg kon, dat ik haar had moeten bellen of ik aub wat even mocht halen en dat ik niet tegen andere collega's moest zeggen als ik even naar boven ging.
Dus ik zei ja sorry maar ik was echt niet lekker ik zeg ik moest gewoon even wat eten! Ja zegt ze maar er was een cassiere haar bak (geldlade) aan het tellen en die zou gaan beginnen en die wist een soort niet waar ze moest gaan zitten( beetje raar want die kwam om 12 uur en de cassieres gingen om 1 uur naar huis en zouden er andere komen)
Kortom als ik me niet lekker voel moet ik eerst bellen of ik aub weg mag..

Zij is weggegaan en ik zat jankend achter de kassa.
Toen ik thuis was heb ik mijn vriend gebeld helemaal over mijn toeren, die was in alle staten want er zijn al meer dingen voorgevallen.

Nu heb ik mijn rooster gekregen voor volgende week (week 25) en daar staat totaal 30 uur op! dagen van 08.00   tot 18.00 uur! of 09.00 tot 18.00 uur
Nou dat red ik dus niet. als je 3 uur kassa zit met je benen naar beneden heb ik echt pijn in mijn benen als ik dan eindelijk mag lopen!

Hoe zouden jullie dit aan pakken?! Ik wil graag halve dagen gaan werken ook omdat ik over kleine 3 weken ga trouwen en over 6 weken met verlof ga!
Zou ik het kunnen zeggen?!

Hoi,
ik zou mezelf ziekmelden als ik jou was.
als ze geen rekening met je kunnen houden dan moet het maar zo.
of als je dat echt niet wilt dan kun je met ze gaan praten om halve dagen te gaan werken.
dus ook halve dagen ziektewet.
je moet gewoon zeggen dat je het niet meer aankan.
dat is niet gek hoor als je al zo ver in je zwangerschap bent.
ik was toen allang halve dagen aan het werk.
gr lisette

ik zou me inderdaad ziekmelden. En dan ook een tijdje ziekblijven.
Dan krijg je vanzelf wel een afspraak bij de bedrijfsarts. En die moet je sowieso kunnen helpen.
Misschien dat je je verloskundige om hulp kunt vragen of zelf naar de bedrijfsarts kunt gaan...
Succes ermee... en laat je niet kisten, jouw gezondheisd en die van je kindje gaan voorop!
 Groetjes Ciske

Tja, de een houdt werk beter vol dan de andere. Kijk, zwangerschap is natuurlijk geen ziekte. Je kunt wel ongemakken ervaren, maar er zijn er ook genoeg die nog prima door kunnen werken. Ik voelde me erg energiek en werkte gewoon nog 50 uur in de week. Maar dat is weer een beetje veel en kan ik niet aanraden.
Als je het niet aan kunt, neem ik aan dat je wel met je werkgever overlegd hebt. Je zult afspraken kunnen maken voor een maximaal aantal uren in de week. Misschien is 30 uur te veel voor je, maar maak dan afspraken voor 20 of 10 uur in de week. Ik ben er niet zo'n voorstander van om je ziek te melden. Je hoort regelmatig van die vooroordelen dat zwangere en borstvoedinggevende vrouwen opeens van die 'mutsen' geworden zijn die 'de kantjes ervanaf lopen'.  Dat is natuurlijk helemaal niet zo! Want wij zijn bikkels, wij baren kinderen notabene! Dus reken maar dat we best wat aankunnen. Maar goed, die vooroordelen komen dus wel ergens vandaan. (Want wees eerlijk, er zijn wel van die zeurende mutsen. Wij natuurlijk allemaal niet heh). Maar we hebben niet alles in de hand. Want als we ons echt niet goed voelen, dan voelen we ons gewoon niet goed. Punt uit.
Het is verstandig het ook van de andere kant te belijken. Want zowel collega's als werkgevers zijn er natuurlijk niet echt gelukkig mee als je je ziek meld. Dus als iedereen wederzijds rekening houdt met elkaar,  is het best mogelijk prettig samen te zijn. Of je nu werkt, minder werkt of niet werkt. Maar er moet altijd sprake zijn van een dialoog en wederzijds begrip. Uitzonderingen daargelaten. Want sommige werkgevers ontberen alle juiste skills om op correcte wijze met hun mensen om te gaan en hanteren managementtechnieken uit 1738. Sommige coordinatoren of 'managers' zijn zonder dat hun competenties daarvoor enige aanleiding vormen toch omhoog gevallen en sturen mensen aan terwijl ze dat echt niet kunnen. Daarmee is het moeilijker praten.
Ik hoop dat je eruit komt en toch op een prettige manier de periode tot je verlof doorkomt, op wat voor'n manier dat ook mag zijn.

Groetjes,
Annabel

Hai Annabel,

Het probleem is niet dat ik beroerd ben om te werken!
Helemaal niet. Integendeel zelfs heb 3 maanden geleden nog gewoon 38 uur gewerkt,
ik heb een contract van 20 tot 32 uur.Vier jaar geleden heb ik ook 50 tot 60 uur gewerkt, weliswaar niet zwanger. Maar dat geeft toch aan dat ik niet vies ben van werken en dat zwanger zijn ook geen ziekte is.

Ziek melden is op zich geen optie, maar slecht slapen en pijn in je nek en schouders zijn ook niet erg lekker.
Zeker als cassiere als je verantwoordelijk bent voor je geld.
Als je je eigen niet kan concentreren of niet lekker voelt kunnen er onbewust en onbedoeld fouten gemaakt worden.

Hoi,

Als ik jou was zou ik mij niet ziek melden, maar een gesprek aangaan met je leidinggevende. Zei zijn jouw verplicht ander werk aan te bieden wanneer je, je eigen niet meer trekt. Overigens heb je volgens mij recht op meer pauze tijdens een normale werkdag. Kijk eens op postbus 51, daar staat veel info van de overheid en kun je ook gratis bellen met vragen waar de site geen antwoord op heeft.

Suc6 er mee

x Evy

Hoi,

ook ik zou mij in jou geval niet ziek melden maar in gesprek gaan met de hoofdcassiere en eventueel de bedrijfsleider erbij. Er zijn voor jou als zwangere een heleboel mogelijkheden bij de wet vast gelegd, zoals extra pauzes etc. Ik kan me indenken dat een hoofdcassiere dit niet weet, maar een bedrijfsleider wel.
Daarnaast hoef je als zwangere niet naar een bedrijfsarts als je ziek bent, want een ziekteuitkering valt meestal onder een UWV, die vanaf je ziekmelding als het ware je werkgever is.
Succes,

Stanneke, 37 weken, 3 dagen

ga in gesprek met je leidinggevende / p&o.

Lees dat je een contract van 20 tot 32 uur hebt. wellicht kun je afspreken dat je de laatste weken maar 20 uur werkt omdat 30 voor jou nu gewoon iets teveel is.

succes ermee!

Terug
Bovenaan