normaal water

Romi is nu 4 maanden en ik gebruik nog altijd Bar le dus of gekookt water dat ik in de waterkoker kook!
Maar ik denk niet dat ik dit tot een jaar blijf volhouden want ze moet op een gegeven moment ook een beetje weerstand op gaan bouwen hoor, en trouwens het water in nederland is zo schoon!!! Ik vind de vergelijking van het flessen uitkoken een beetje ver gezocht hoor, dat is toch heel wat anders daar zitten resten melk in! Op advies van onze kraamverzorgster doe ik ze nu om de daguitkoken en de andere goed uitsoppen! En dat is niet omdat ik het teveel werk vind maar omdat je volgens de kraamverzorgende juist een kind creeert wat overgevoelig word voor bacterien als je zo steriel blijft doen!

Maar je moet doen wat je gevoel je in geeft..

Corine
 
In principe hoef je het water alleen maar te koken als je de voeding voor 24 uur maakt (ivm het sneller vermenigvuldigen van bacterieen in niet gekookt water). Als je de fles gelijk geeft kan het rechtstreeks uit de kraan, tenzij je friso comfort gebruikt. Die MOET opgelost worden in water dat net van de kook is ivm met de vezels die daar in zitten. Spenen ed hoef je na een maand of 3 niet meer uit te koken, omspoelen onder de hete kraan is ook goed. Op zich kan het geen kwaad om al je spenen en flessen een keer in de week even goed schoon te koken. Succes ermee!!!
 
Ik gebruik dus Friso comfort in combi met friso normaal 1. Voor overdag maak ik de fles direkt gebruiksklaar, en voor de nacht maak ik vooruit. De voeding die ik direkt ga gebruiken, daarvoor gebruik ik gewoon leiding water. 90cc laat ik goed heet worden in de magnetron, dan 3 schep comfort erbij, dan 30 cc koud leidingwater erbij, 1 schep normaal en hij is bijna op de goede temp. om te drinken. Schone luier maken en de fles is goed. Als ik het in het vooruit maak, dan kook ik het water dus wel, maak de voeding, laat deze afkoelen en zorg ervoor dat deze binnen 1 uur in de koelkast staat.
Wat barleduc betreft, als je het net open maakt hoef je het niet te koken, maar is het pak geopend, dan moet je het wel koken, omdat het stilstaand water is, waar bacteriën bij kunnen komen. Dus het gaat tegenwoordig niet meer op dat barleduc makkelijker en sneller is als leidingwater, want eenmaal geopend moet je het nog koken.
Wat de flessen en spenen uitkoken betreft, de eerste 6 weken dagelijks, daarna 2/3x per week, en na 3/4 maand hoeft het niet meer, dan inderdaad omspoelen. Ik hoorde trouwens dat wanneer je de flessen ALTIJD in de vaatwasser op minimaal 65 gr. wast, dat je ze dan helemaal niet meer uit hoeft te koken. Als je overigens een speen met heet leidingwater omspoelt moet je deze altijd naspoelen met koud water, ivm bacterieën en legionella.
 
Als je de voeding klaarmaakt om meteen te geven kun je gewoon kraanwater gebruiken: in Nederland bestaan er eigenlijk geen loden waterpijpen meer, dus water uit de kraan kan gewoon gebruikt worden.
Als je voeding meeneemt, moet je het water wel eerst koken en het poeder er pas bij doen als je de voeding gaat geven (dit geldt voor zuigelingenvoeding tot 6 maanden, opvolgmelk mag je geloof ik ook voor een hele dag klaarmaken).
 
Terug
Bovenaan