Nou breekt m'n klomp!

A

Anoniem

Guest

Pffff ik zit me hier echt een potje op te vreten zeg.
Ik heb me vanochtend ziek gemeld, omdat ik al een tijdje op m'n tenen loop op m'n werk, slecht slaap en ik het nu echt ff niet trek om te werken.
Vannacht sinds tijden dus weer een migraine aanval gehad en nauwelijks geslapen, dus ik ben nu net een uurtje wakker.
Staat m'n baas op de voicemail of ik ze snel mogelijk terug wil bellen.
Ze was nogal pissig omdat ik niet bereikbaar was, en volgens de regels ik tussen 10-12 uur bereikbaar moet zijn voor telefoontjes. Dit heb ik dus nooit zo goed begrepen.
Maar goed dat was niet het grootste probleem, ze vroeg of ik wel ziek genoeg was om thuis te blijven!! Nou ja zeg, ik blijf echt niet om elk wissewasje thuis hoor....
M'n man had vanochtend gezegd dat ik hoofdpijn had en griep kreeg, maar dat is dus blijkbaar niet voldoende.
Ja zegt ze, iedereen hier is moe van de drukke dagen, maar dat is geen reden om je ziek te melden. Of ik alsnog nu kon komen werken. ppffffffffffffffffffffffff.......niet dus!!
Echt joh, op mijn werk is er soms zo weinig begrip voor ziekte, en ook voor m'n zwangerschap trouwens.
Ben verdorie 20 weken kotsend naar m'n werk gegaan elke dag, geen één keer ziek gemeld, en nu bén ik een keer ziek, nemen ze me niet serieus.
Je begrijpt dat ik nu echt boos ben, en dat ook zeker volgende week tegen m'n baas ga zeggen. Het beroerde alleen is dat m'n jaarcontract op z'n einde loopt en ik nog niet weer of die verlengd wordt. Daar wilde ik het dus net volgende week over gaan hebben.
Nou als het zo moet, wil ik daar niet eens meer blijven!
Vorige week kwam er ook al zo'n stomme opmerking van een collega. Ik ben de derder nu op rij die zwanger is en straks met verlof gaat, tja toch niet zo raar met een baan met alleen maar vrouwen, en mijn collega was het een beetje zat altijd maar dat rekening houden met zwangeren. Pfffff nou leuk is dat om te horen.
Grrrrrr ben echt boos!!

xx Syrah

tja. ziek zijn.
dat is voor beide partijen niet leuk.
maar volgens mij vind je "baas" het het ergste. terwijl jij ziek thuis ligt.
vind dit een moeilijk topic omdat ik zelf ook wel eens ziek ben (migraine) en dat dan echt niet in dank word genomen dat je je ziek meldt.
bazen....
hoop dat je je snel weer beter voelt en succes met je gesprek

groetjes gwendy
26 weken en 1dag

Hoi,

101, 102, 103.
Echt niet leuk dat je zo behandeld wordt. Ziek is ziek, en het is heel sneu van je baas  dat ze jou gaan opzadelen met schuldgevoelens terwijl jij thuis zit. Werkt niet echt sfeerbevorderend lijkt me. Je moet voor de Arbo tussen 9 en 15 uur bereikbaar zijn voor een (spoed) controle, dus niet echt voor je baas tenzij dat in je arbeidsvoorwaarden beschreven staat. In het kader van je aflopende contract zou ik wat subtiel proberen te zijn. Houd er wel rekening mee dat je door je hormonen soms extra gevoelig bent voor opmerkingen. Succes en beterschap.

nou belachelijk zeg. als je baas geen rekening wil houden met zwangeren dan moet ze maar lekker kerels aannemen.
ze krijgt jou zekte 100 procent vergoed, dus ze moet niet zo zeueren. ziek is ziek en denk om jezlef en die kleine, want je moet op tijd je rust nemen, anders komt t niet goed.
sterkte ermee, enne anders maar een andere job hoor. moet wel leuk blijven toch!

Hoi, hoi,

Laat ik vooropstellen dat ik het heel vervelend voor je vind, maar probeer je eens in de situatie van je werkgever te plaatsen.

Wij hebben zelf een eigen bedrijf en zijn al diverse keren op de koffie gekomen doordat mensen zich (zogenaamd) ziekmelden.  En juist bij een  zwangerschap is het makkelijk je hier achter te verschuilen. Immers, je draagt een kindje met je mee  en dat ligt toch vaak wat gevoeliger!

De decembermaand is vaak de meest stressvolle maand voor een werkgever  en er wordt dan ook niet altijd even realistisch geredeneerd. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar juist tegen het einde van het jaar (als alle mensen graag vrij willen) heeft de werkgever zijn/haar personeel zo hard nodig. Waarschijnlijk heeft jouw baas het ook druk en denkt ze op dit moment even aan zichzelf. Het kan voor haar net de druppel zijn geweest dat jij jou ziek hebt gemeld. En dat bedoelt ze waarschijnlijk niet persoonlijk hoor!  Dat ze aan jou vraagt of je ziek genoeg bent om thuis te moeten blijven, daarmee bedoelt  ze  waarschjijnlijk dat je op dit moment voor haar onmisbaar bent.  Ze wil er zeker van zijn dat jij echt ziek bent, voor ze je "verplicht" te komen werken. In dat opzicht houdt ze dus wel degelijk rekening met je.

Het is natuurlijk altijd de meest makkelijke manier om altijd de werkgever maar de Zwarte Piet toe te spelen, terwijl hij/zij het vaak helemaal niet zo negatief bedoelt. Daarbij... als jij jouw salaris niet hebt ontvangen op de 23e trek je ook wel aan de bel.
En dan misschien nog niet zo zeer omdat je boos bent, maar omdat je wilt weten wat er aan de hand is...! Jij hebt het geld nodig (logisch!) om te kunnen  "overleven". Zo heeft jouw werkgever jou nodig om met zijn/haar bedrijf te kunnen overleven!

Ik geloof echt wel dat je je heel vervelend voelt op dit moment en dat je een dergelijke opmerking van je werkgever niet kunt gebruiken, maar bedenk dat het vaak NIET zo bedoeld is!

Het is helemaal geen gek idee om volgende week tijdens je gesprek dit nog eens extra aan te halen. Je mag best zeggen dat je je een beetje vervelend voelde. Waarschijnlijk zal je werkgever dan ook eerlijk zeggen dat ze het niet zo bedoeld heeft. Daarbij (en ik spreek uit ervaring) wordt een heleboel onbegrip weggenomen en dat leidt uiteindelijk toch tot een verbeterde werksfeer.

Ik wens je in ieder geval beterschap, hele fijne kerstdagen en veel succes voor je gesprek volgende week. En maak je niet te druk, je werkgever heeft heus wel begrip voor de situatie!

Groeten Gwendolien.

Echt belachelijk. Laat je niet kennen! Je hebt niks fout gedaan. Ik heb er gewoon geen woorden voor. Sterkte. En geniet toch maar van de feestdagen.

Hoi Syrah,

Als je je ergens niet beter van gaat voelen dan is het wel een werkgever die je nog even een schop nageeft. Ik meld me ook  als ik me niet 100% voel, maar als het minder dan 80% is dan functioneer je toch niet en hebben ze niets aan je dus kan je beter thuisblijven. Dit is frustrerend voor hen, ook voor jou want als je wel komt  kan je niet presteren als in een normale situatie. dus: thuisblijven. En inderdaad: het bedrijf moet ook overleven, maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die in de eerste plaats alleen aan het bedrijf denken en al een burn out achter de rug hebben. Zelf heb ik een behoorlijk verantwoordelijke job en als ik ziek ben kan bijna niemand het overnemen, maar dat is dan de verantwoording van de werkgever.
Is je baas nooit ziek dan? Komt zij ALTIJD, ook al heeftze griep/migraine (blijf uit haar buurt dan voordat ze je aansteekt)? Dan kan ze op een burn out gaan zitten wachten.....

Sterkte ermee; laat je niet gek maken - jij bepaalt de grens wanneer je thuisblijft of niet.

Groetjes!

Bedankt voor jullie meelevende reacties.
Ik probeer het van me af te zetten en me wat beter te voelen, maar dat wil nog niet echt lukken. Elke keer als ik weer aan het gesprek ben, wordt ik boos.
Om nog ff duidelijk te maken, ik zou me nooit achter m'n zwangerschap verschuilen om extra zielig te zijn of om thuis te blijven, ook al geloof ik best dat sommige vrouwen dat wel zullen doen. Heb nl. vroeger ook zo'n collega gehad.
Maar als je m'n baas me hier van zou verdenken, heeft ze dus erg weinig vertrouwen in mij, en dat is nou net waar ik van baal.
Ik denk ook wel dat ik net de laatste druppel ben geweest dat zij ervan baalde,maar dat geeft haar geen recht om zo op mij te reageren. Ook al bedoeld ze het niet persoonlijk, zo hoor je gewoon niet om te gaan met je personeel.
Mijn man is zelf ook werkgever en vond het ook nergens op slaan.
Hij kent deze situaties ook wel op z'n eigen werkvloer.
Ik ga er dus volgende wel op terug komen, zal me erop voorbereiden zodat ik het rustig kan bespreken en niet opvliegerig overkom ofzo.

xx Syrah

Terug
Bovenaan