Nou breekt m'n klomp!

hoi gwendolien.
ik snap jou reactie vanuit jou positie, maar zoals ik haar verhaal lees is ze niet zomaar ziek. als je 20 weken lang ziet dat je zwanger personeelslid misselijk naar je werk gaat en zich niet ziek meld en dan deze keer wel, vind ik dat je geen goed inzicht hebt in je personeel.
mijn baas weet dat ik nooit zomaar ziek thuis zou zijn. ik werk vaak net zo lang door tot ik niet meer kan. hij heeft me zelfs eens thuis moeten brengen, omdat het echt niet goed met me ging. nu ben ik de laatste 2 weken heel erg moe en ben thuis. ik voel me al schuldig, maar mn baas zegt dit is nergens voor nodig. jij zou jezelf nooit zomaar ziek melden. dan heb je een goede baas met goed inzicht.

je hebt wel gelijk dat sommige mensen het nu eenmaal voor anderen verpesten.

Hoi!
Ik ben het helemaal met Jarnos eens. Een werkgeven moet ook een beetje inzicht hebben in zijn personeel en hoort ze zeker niet zo te behandelen als dat ze jouw behandeld heeft. Sommige collega's  blijven ook al thuis als ze ook maar een scheet  dwars zit en ik  kan me voorstellen dat je daar als werkgever (zeker in de drukke decemberdagen)  enorm van baalt maar jouw verhaal klinkt toch echt wel anders. Als jij je ogen scheel in je hoofd hebt van de migraine kun je toch -of je nu zwanger bent of niet- niet werken? Blijf maar naar je eigen lijf luisteren hoor en dan kan je baas echt ff de pot op. Knap dat je die 20 weken zo doorgekomen bent trouwens...
Nou, geniet van je vrije feestdagen en succes met je gesprek volgende week! Jojanneke

Hoi meid,

Ik begrjjp heel goed hoe je je voelt. En er zijn ook bazen die dus wel menen wat ze zeggen en idd onbegrip hebben als je ziek bent.

Ik had ook zo'n baas... Ik moet regelmatig naar het ziekenhuis voor de conditie waar mijn kleine in verkeerd. Dus elke week ook een echo.. Ja zegt ie maar dat vergoed ik niet! Ik vind het een beetje onzin om dat elke keer te vergoeden en alleen maar om te kijken of het een jongen of een meisje is! Hij had geen idee wat ie zei en dat heb ik hem ook zeer kwalijk genomen omdat ie wist wat er speelde!!! Dus moet ik bij deze ook zeggen dat er ook bazen zijn die dus niet het beste met je voor hebben.

Ik weet dus heel goed hoe jij je voelt. En ik zou het wel uitspreken als ik jou was. Bereid het voor anders, dan zeg je niet de verkeerde dingen.

Succes ermee!

xx Bren.

37 weken zwanger.

Hallo,

graag wil ik nog even reageren omdat er volgens mij toch nog wat onbegrip is naar aanleiding van mijn eerdere reaktie.

Ten eerste begrijp ik heel goed de boosheid en frustraties. Echter, mijn reaktie was meer omdat  het afschilderen van de werkgever als de grote boeman vaak de meest makkelijke weg is. Daarmee heb ik  NIET gezegd dat ik vind dat Syrah zich aanstelt of dat zij misbruik maakt van de situatie. Ik geloof zeker dat zij tot het uiterste is gegaan. Ik probeerde alleen wat meer begrip te kweken voor (inderdaad ietwat lompe) reaktie van haar werkgever.

Mijn eigen ervaring is dat de baas het nooit goed kan doen. Toen ik het verhaal las van Syrah, leefde ik echt wel met haar mee. Echter de reakties daaronder gaven mij toch de prikkeling om even mijn zegje te doen. En daarmee veroordeel ik niemand. Ik sta echter aan "de andere kant" en merk vaak het onbegrip voor de werkgever.

Maar goed, een discussie over het verschil tussen werkgever/werknemer voeren is denk ik niet de bedoeling van dit  forum. Het spijt mij als ik iemand gekwetst heb want dat was zeer zeker niet de bedoeling!

Groeten Gwendolien

Hi Syrah,

Ik heb je verhaal gelezen en kon er met mijn verstand niet bij. Jouw manager heeft het recht niet om jou onder druk te zetten. Ik ben zelf bijna 10 weken zwanger. Na mijn 6e week heb ik me bijna elke week wel een dag ziek gemeld. Ik heb zelf  een gesprek aangevraagd met onze bedrijfsarts.  Dit omdat  mijn klachten  in de ochtend of laat op de dag optreden. Dus ik kan wel een paar uren werken en vond het zonde dat ik  ziek thuis zat terwijl ik  best een paar uren arbeid kan verrichten.
De bedrijfsarts was zeer begripvol. Hij stelde zelf voor om 's ochtends wat later te beginnen en als ik me in de namiddag niet lekker voel ( af en toe heb ik ontzettende hoofdpijn) mag ik eerder naar huis. Dit werkt zeer goed !
Ik slaap uit , neem rustig de tijd voor mijn ontbijt. Ik begin meestal om 10:30. Soms kan ik het volhouden tot 17:30. Maar meestal ga ik tussen 15:00 en 16:00 naar huis.

Mijn bedrijfsarts stelde zelf voor om na 3 maanden bij hem weer op gesprek te komen, mochten er andere klachten optreden dan wil hij mij uren verminderen van 8 uur naar 6 en in de laatse fase zelf van 6 naar 4 uur.

Je moet weten dat zwangere vrouwen zeer goed beschermd zijn door de regeling die een paar jaren geleden door de overheid is vastgelegd. Wanneer jij je ziek meldt als gevolg van jouw zwangerschap krijgt jouw werkgever geld. Dit houdt in dat jouw salaris niet door jouw werkgever betaald wordt.

Je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen als je je ziek meld. Ik heb collega's  die nergens last van hebben en zich helemaal niet ziek melden tijdens hun zwangerschap. Maar ja ieder lichaam is anders.  Luister goed naar je lichaam, probeer niet al te veel hooi op je vork te nemen. En vergeet niet : "  Het belangrijkste is dat we uiteindelijk ons zwangerschap van 9 maanden voltooien  en ons uiteindelijk gelukkig mogen prijzen met een gezond kindje.

Doe rustig aan en heel veel sterkte verder.

Terug
Bovenaan