obstipatie

Hallo allemaal,

Even een vraagje:

Hebben jullie tips waardoor ik beter naar de wc kan?? Ik heb er bij mijn eerste zwangerschap bijna geen last van gehad maar nu bij de 2e veel meer. Ik heb inmiddels bruin brood en pruimen al geprobeerd zonder resultaat. Wie weet wat ik nog meer kan proberen.

Bedankt en groetjes,

Odette
 
Hallo Odette,

Dat probleem ken ik maar al te goed bij mijn huidige eerste zwangerschap: bruinbrood, pruimen e.d hielp echt niet. Het gaat nu een stuk beter met 1x daags  lang voorgeweekte muesli met lijnzaad (hele nacht in yoghurt of melk) in combinatie met papperig eten d.w.z. kleffe rijst of veel saus over zilvervliesrijst / pasta en veel fruit met schil en  ontbijtkoek allen naast de pruimen en bruinbrood.
Sarah
 
Ik gebruikte Lactulosesiroop. Dit maakt je ontlasting dunner en is niet verslavend voor je darm. Je kan het dus een periode gewoon gebruiken en ook van de ene op de andere dag weer stoppen....
Ik moest het echter juist 's avonds in nemen ipv 's ochtends (zoals op de gebruiksaanwijzing staat) Van mijn brood heb ik geen last (dat verteer ik bijna helemaal), alleen mijn avondeten komt echt in mijn ontlasting terecht (moet 's morgens na de koffie al naar de wc en dat is de enige keer per dag).
Kwestie van uitproberen, het maakt je ontlasting smeuiger en je kan het bij de apotheek halen (vraag even na bij je huisarts, het ene merk lactulosestroop wordt wel vergoed, het andere merk niet...., tenminste dat was anderhalf jaar terug zo, apotheek hoort je dat ook te kunnen vertellen)
Succes Nynke
 
Hoi Odette,

Weet je wat ook helpt: Activia (dat zijn die kleine bakjes yoghurt). Je hebt ze in verschillende smaken, ook met pruimen. Dat is echt goed voor je darmen en houdt ze op gang. Verder is het belangrijk om veel (verse)  groente en fruit te eten, volkoren producten (roggebrood is ook erg goed) en voldoende drinken en bewegen.

Sterkte ermee!

Groetjes,
Simone (36 wkn & 1 dg)
 
Hoi Odette,

Wat je ook kan proberen is Dr. Albran van Kellog's. Dat is een soort cornflakes maar dan met heel veel vezels. Je kan het door de yogurt of melk doen.
Ik geloof dat 1 bakje gelijk staat aan de hoeveelheid vezels van 7 boterhammen ofzo.
Lactulose helpt inderdaad ook maar daar kan je darm aan wennen en dan is het moeilijker om daarna weer uit jezelf naar het toilet te gaan.

Succes.

Gr. Kim

 
Hi Odette,

In combinatie met al de bovenstaande adviezen mis ik toch nog de lichaamsbeweging.
Wandelen, bewegen ook dit wil nog wel eens helpen.

Veel succes

Trust
 
Wat ook helpt is op een vaste tijd op de wc te gaan zitten, normaliter heb je zo'n 15 min na een maaltijd 'aandrang' heb ik eens gehoord. Gaan dan op de wc zitten met je voeten omhoog, op een pak wc-papier of een opstapje of iets dergelijks. Je zakt dan als het ware een beetje in de wc, waardoor je bekkenbodemspier 'ontspant'. En misschien een beetje raar, ontspan je gezicht en doe je mond een stuk je open, dan onspant je bekkenbodemspier ook! En haal zo diep mogelijk onder in je buik adem, concentreer je daarop!
Al met al een lachwekkende schijnvertoning op de wc, maar het werkt wel, neem wel de tijd, wees niet ongeduldig. En natuurlijk de standaard tips, roggebrood, ontbijtkoek, rozijntjes, groene groente en eventueel diksap laxo
Succes!

groetjes Kirsten
34w4d
 
Lieve meiden,

Bedankt voor de vele reakties, zo te merken ben ik niet de enige die er last van heeft!!
Heb meteen pruimensap en lactulossiroop gekocht, wil het eerst met de pruimensap proberen en anders met de lactulose. Ik ga ook maar eens meer bewegen want wie weet wat dat met mijn darmen doet.

Of ik ook met mijn mond open op de wc ga zitten weet ik nog niet, het lijkt me wel een enorm leuk gezicht(heb een rijke verbeelding!) maar ik probeer het eerst maar zo.

In iedergeval fijn dat jullie zoveel tips hebben, ik ga er nog wel vaker gebruik van maken!

Groetjes Odette
 
Terug
Bovenaan