Ochtendritueel

Dijker

New member
Goedemorgen,
Sinds een paar weken gaat onze oudste naar school en eigenlijk loop ik vanaf dat moment 's ochtends te rommelen en gaat het heel chaotisch. Dus voor wat inspritatie ben ik eens benieuwd hoe bij andere het ochtendritueel gaat..
Ik dacht dat we een ritme hadden maar sinds hij naar school gaat heeft hij bedacht dat hij zichzelf niet meer kan omkleden of zelf kan eten, bijvoorbeeld en als hij doet is het met extreem veel getreuzel. Wat bij mij de nodige irritaties opwekt en zorgt voor gespannen sfeer.. Maar samen met een baby vind ik het gewoon erg lastig om er grip of een ritme in te krijgen en om 8uur de deur uit te lopen..
Hoe gaat het bij andere? Hoelaat sta je op, ben je zelf al helemaal aangekleed etc. etc.
Groetjes!
 
Bij ons gaan ze (meisje van 2 en jongen van 3.5) nog niet naar school, maar wel alletwee naar de opvang (tussen 7 en 7.30). Ik sta om 5.45 op, kleed mezelf aan en zet beneden de laatste dingen klaar voor het ontbijt (borden staan al klaar, 1e boterham van de kids smeren we savonds al, ik zet melk op tafel, maak havermoutepap). Terwijl ik het klaarzet, doucht mijn man en kleedt zich aan. Dan gaan we samen de kids uit bed halen. Hij kleedt de oudste aan (die vindt het allemaal lekker makkelijk dat hij wordt aangekleed) en ik de jongste (die een stuk vrolijker wakker wordt). Dan eten we samen, waarbij de oudste ook het meest treuzelt. Als de jongste klaar is, kam ik haar haar. Dan gaan we met z'n 4en tandenpoetsen, waarbij weer de een de een helpt, en de ander de ander. Meestal trekt papa hun jassen aan, terwijl ik nog even naar de wc ga (ik heb een lange rit voor de boeg en papa werkt thuis) en dan zetten we ze samen in de auto. Het meeste van de ontbijttafel is dan ook al opgeruimd, omdat de oudste dus zolang treuzelt, maar aangezien papa toch thuiswerkt is dat ook met 5 minuten weer opgeruimd. Ik ben benieuwd, over een paar maanden gaat de oudste ook naar school en over 4 maanden komt er een baby bij... kijken of we het zo volhouden ;)
 
Goede avond. Oké, hier een zoontje van 2,5 en 5maanden. Als ze naar de opvang moeten gaat het zo: 
5:45-6:00u sta ik zelf op, verzorg mijzelf.
6:30 maak de oudste wakker, die ik met enige voorzichtigheid probeer om te kleden/verzorgen/luier etc. Enorm ochtendhumeurtje. Giga tegendraads als ik de verkeerde aanpak kies.
6.45 naar beneden, ondertussen heeft de baby ons gehoord en huilt. 
Ik zet de oudste in zn eetstoel met ontbijt voor de tv (hij moet me dan echt even tijd geven zodat ik de baby kan verzorgen, kom maar op moedermaffia?). In die tijd haal ik baby uit bed en verzorg luier en kleertjes. Ligt eraan hoe hongerig hij klinkt anders flesje er nog in. Rond 7-7.15u tv uit. Ik ren als kip zonder kop rond om nog wat laatste dingen te verzamelen of probeer de oudste aan het eten te krijgen zodat ik hem niet met schuldgevoel (wbt niet willen eten) op de opvang afgeef. 
De tassen maak ik de avond van te voren klaar. Liefst kies ik ook al eigen outfit. Leg ik mn werkspullen +lunch al allemaal bij elkaar of met een briefje van laatste dingen die ik smorgens pas kan pakken. Zoals knuffels. 
Ondertussen verzorg ik de dieren nog ergens en laat ik de hond naar buiten (we hebben veel grond dus ze rent veel buiten als we werken zijn). Daarna laat ik met deze temperaturen de auto al 5min voorwarmen als ik al de tassen inlaadt. Uiterlijk 7.20 rijden we weg, om 8:00u moet ik inbellen voor mijn werk. Dan heb ik gevoelsmatig ook al een marathon erop zitten. 
M'n tip: alles wat je kán voorbereiden alvast doen. Er zijn periodes geweest dat ik alles al in de auto had liggen etc. En ik kies voor de weg van de minste weerstand. Wil je perse je die broek aan? Prima, doen we. Staand je luier doen? Ook goed. Die dino's meenemen? Tuurlijk. Ik heb geen tijd voor de discussies dan. 
Ik heb een partner maar die begint om 6u met werken dus de ochtenden zijn voor mij. 
 
Hoihoi! Hier een moeder van twee meisjes, een van 5 maanden en een van 4, die gaat sinds de kerstvakantie ook naar school. 
bij ons gaat het als volgt:
De wekker gaat hier altijd om 6.15 (als ik naar werk ga op wo do vr moet ik 7u de deur uit zijn). Ik douche dan eerst en maak de oudste wakker. Zij poetst dan tanden, plast en kleed zich (deels) aan. Ik maak er vaak wedstrijdjes van (ik ga winnen, ben eerder aangekleed dan jij) of ga mee in haar fantasiespelletjes. Als ik namelijk ga zeggen dat ze tempo moet maken werkt dat averechts, haha. Hierna gaan we naar beneden (6.45) en vis ik de jongste mee en die kleed ik aan. Mijn man zorgt altijd dat de boterham voor de oudste klaar staat dus ik voed de baby en de oudste eet. Dan nog even make up op mij en staart bij de oudste (ik heb een toilettas met deze dagelijkse dingetjes beneden staan) en dan kunnen we de deur uit (8.05). Op mijn vrije dagen doe ik het naar school brengen en als ik werk brengt mijn man ze naar de opvang en school, en is het ochtendflesje ook voor hem.
Kleren voor de kinderen leg ik 's avonds klaar en ook de lunchtrommels doe ik 's avonds, dus kan s ochtends zo de tas meegrissen.
Een kleuter in huis betekent meebewegen! Hoewel ik soms schijtziek ben van het wedstrijdje doen of tijgertje spelen, ik doe het wel haha. Oh en wat soms ook werkt hier is haar s avonds al vertellen waar alles klaar ligt en dan zeggen hoe knap ik het zou vinden als het haar zelf lukt om zich klaar te maken. Ze gaat ook erg goed op complimenten en voelt zich dan verantwoordelijk. 
Succes weer morgenochtend! :)
 
Ach, hadden we de laatste 2 dagen een mooi, soepel ritme is het vakantie! 
Het ging een beetje zo, ik sta rond 5.30/5.45 op, loop een klein blokje, even frisse neus wat beweging, honden alvast naar buiten. De wereld is van mij! 
Dan ben ik al aangekleed natuurlijk, poets mn tanden, dek de tafel en haal de baby uit bed, voed haar en rond 7 haal ik de kleuter uit bed. Tanden poetsen (ik heb altijd begrepen dat, dat voor de eerste maaltijd moet en niet na), aankleden en dan aan tafel.
Rond 7.45/8.00 schoenen aan en naar de fiets.
De tijd dat hij zich weer zelf gaat aankleden komt wel weer heb ik bedacht, alles wat ie nu zelf doet is mooi meegenomen. Hopelijk kunnen we dat na de vakantie ook weer zo inzetten! 
Bedankt voor jullie reacties, heeft me wel aan het denken gezet!
 
Ik sta meestal 5:15 - 5:30 op, meestal heb ik de lunch voor mee naar werk/school de avond van te voren al klaargemaakt. Ik drink eerst altijd even in alle rust een bakje koffie, doe wat lichtelijk huishoudelijke taken (dat scheelt in de avond weer na werk) en ga dan rond 6:30 naar boven om mijzelf klaar te maken en vervolgens rond 7:00 uur maak ik mijn dochter wakker en heb ik alle tijd om met haar te ontbijten, haar aan te kleden en in alle rust naar school te gaan.
 
mijn eigen lunch voor op het werk en de lunch voor mn kind op school maak ik savonds al klaar. sochtends sta ik om kwart over 7 op. mijn kind komt rond half 8 uit bed. we gaan pas om 10 voor half negen naar school want die staat op de hoek. allemaal relaxed en heerlijk, ik heb het goed;) zelf werk ik veel thuis, en ons bedrijf is vorig jaar verhuisd naar heeeeel dichtbij. en ik begin pas om 9 uur.
ik heb het ook wel zwaar gehad toen hij nog naar de kinderopvang ging en we nog niet aan thuiswerken deden voor corona. ik moest toen op een verre locatie werken en om 8 uur beginnen. en mn kind ver weg naar een opvang brengen. en altijd file. achteraf gezien was het echt heel wat, maar dat zie je pas achteraf. 
 
Pff, heel herkenbaar dit! Hier helpt het ontzettend om ervoor te zorgen dat we allemaal echt op tijd opstaan.. Daarbij werk ik met een checklist die ik afga, klinkt misschien overdreven maar zo weet ik zeker dat ik niks vergeet en ga ik heel systematisch van punt naar punt, schept voor mn gevoel toch wat orde in de chaos! Ook laat ik m'n kids hun eigen rugzakje bijvoorbeeld inpakken, zo helpen ze mij en zijn ze zelf ook nog eens lekker bezig. En vergeet de complimentjes er niet bij;) Succes!
 
Terug
Bovenaan