Oefenhapjes

<p>Hoe snel mag/ kun je de oefenhapjes eigenlijk opbouwen? We zijn nu bijna 3 weken bezig en ons zoontje vindt het erg lekker en wil eigenlijk graag meer. Hij kreeg de eerste dagen 3-4 babylepeltjes en na enkele dagen zijn we wat meer gaan geven toen dat goed ging. Nu kan hij makkelijk 40 gram op maar hij poept nu moeilijker (beetje verstopt). Verder spuugt hij iets meer en krijgt hij zijn flesjes (4x200 en 1x100) niet meer leeg. </p><p>Denk dat we dan te veel geven en beter terug kunnen naar 4 hapjes/ 20 gram en eventueel een klein flesje extra tussendoor als hij zoveel trek heeft of niet? <br /><br /></p><p>Maar hoe en hoe snel bouw je het dan wel op?</p>

Hier ook begonnen met een paar hapjes.. al snel een half potje en eet nu 1,5e week later 1potje groente van 125gr en sochtends een half potje fruit.. ontlasting wordt wel iets harder, maar lijkt nog wel goed te gaan. Maar geef bijvoorbeeld nog geen banaan.. 
daarnaast geven we 3 x 180 +6 en 1 x 210+7 
hebben 1 fles geminderd en de laatste fles wat opgehoogd..
is nu 4,5e maand en schema is nu
8u fles - 10u fruit - 12u fles - 16u fles - 18 groentehapje 19.30/20u fles 210+7

Hmm dan lopen we redelijj gelijk qua leeftijd, alleen krijgt die van ons 180+6 (200ml) eigenlijk niet weg en nu met ca 40 gram groenten al helemaal niet meer.
Weet niet of het komt omdat ik het zelf kook en pureer, misschien zou ik er dan toch meer water door moeten doen want nu is het echt huilen en scheetjes laten en de laatste dagen was de ontlasting echt "klei". Normaal is het zowat vloeibaar dus wel een behoorlijk verschil..
Maar jullie gaan dus eigenlijk nog sneller dan is het misschien niet extreem dat we hem 40 gram groenten per dag geven. Voelde me al zo schuldig ? 

Hmm lastig he.. hier is het ook wel meer klei nu hoor.. en was hiervoor gewoon 1 keer per dag ook best zacht.. en nu meerdere keren op een dag wat harder.. de darmpjes moeten ook gewoon echt wennne aan het nieuwe eten.. de een zn darmen zijn ook gevoeliger als de ander denk ik.
Hier wisselen we het af, vers gepureerd en potje. Maar doe er eigenlijk nooit echt water doorheen.. het gaat er hier allemaal goed in en hij vind het lekker dus biedt hem nu aan wat hij wil.. zou hem daar gewoon in volgen en per keer kijken hoe het gaat? 

Mijn dochter kreeg met 5 maanden ongeveer 75 gr fruit en 50 gr groenten en 6 flessen van 150 ml. 
Vanaf 6 maanden at ze 75 gr avondeten van ons mee, en 100 gr fruit, en een boterham zonder korsten. De late nachtvoeding ging eraf. 5 x 150
Nu is ze 8 maanden en drinkt ze 1 x 180 en 2 x 150. 1 heel stuk fruit, 2 boterhammen, 150 gr avondeten (vaak met bonen, linzen, rijst oid) en soms nog een rijstwafel. En water. 
Het aandeel flesvoeding gaat met vaste voeding steeds iets afnemen. Als je je kindje volgt gebeurt dat vanzelf. Na 6 maanden hebben ze ook echt niet meer die liter nodig. 500-600 ml is gangbaar. Maar de ene baby bouwt wat langzamer af dan de andere.
Overigens kon mijn dochter pas vanaf 6 maanden incidenteel een 180 fles aan. En drinkt ze die nu elke ochtend met een boterham. Maar de rest van de dag is 150 ml de max, en regelmatig laat ze wat staan. Ik kan ook geen lunch combineren met de fles. Dat past gewoon niet, ze drinkt dan bijna niks. Niet alle babies slaan even een giga fles achterover bij hun prak. 

Je kan eventueel ook wat extra vetten proberen. Halve theelepel koolzaadolie door zijn groenten bijvoorbeeld. Als je vanaf 6 maanden ook granen en bonen enzo gaat geven, dan krijgt je kindje wat meer vezels, dat kan de poep ook weer veranderen. Mijn dochter heeft soms een paar weken harde keutels, waar zij niet superveel last van heeft, en dan weer een week van die zure diarree van tandjes. Om vervolgen weer even normale poep te hebben. Repeat. Hoort er allemaal bij.

MVO; tot nu toe heb ik mijn zoontje gevolgd hierin mer een max van 40 gram. Hij had denk ik nog best 20 gram opgekund en nu heeft hij ontzettende buikpijn. En zit ik me af te vragen of het niet dom van me was om me te katen leiden door de trek van een 0-jarige.. ?Denk ook wel dat hij tamelijk gevoelige darmen heeft ja.

MamavanT; hoe deed jij dat dan met aan de daghoeveelheid komen als ze ook geen 180/200 weg kreeg? Want omdat hij 's nachts tussen 18.30 en 6.00 nog maar 100 drinkt zitten we op maar 4 flessen overdag. Drinkt hij 4x180 (afgeschud en echt de max, vaak minder of spugen erna) dan zit hij mer die 100 van de nacht maar op max 820 per dag. Met zijn bijna 5 maanden en 6,5 kg lijkt dat me toch wat weinig. Al zei de kinderarts een tijd geleden dat het niet erg was als hij niet meer aan zijn 6,5kg x 150 = 975 ml per dag kwam. 

Dat laatste is het precies. Die richtlijn is echt voor de eerste maanden als ze verschrikkelijk hard groeien en nog geen bijvoeding krijgen. De groeisnelheid gaat afvlakken en daarbij gaat je kindje ook steeds meer uit bijvoeding halen. 
Die van mij dronk totdat het fruithapje meer substantie kreeg, en ik daarmee dus kon rekken, nog elke 3 uur overdag. Vanwege reflux is zij altijd meer van het vaak kleinere hoeveeheden eten geweest. Nog steeds dus. Zonder bijvoeding kreeg ik er nooit 4 uur tussen en grotere flessen kreeg ze gewoon niet weg. 
Met 6 maanden dronk zij ook nog 800-900 ml per dag. En toen haalde ik mijn eerste pot opvolgmelk. Daarop stond als richtlijn 500-600 ml. Pardon? Haha! Dus ik CB bellen en internet speuren over hoe erg het is dat de mijne erboven zat. Is niet zo erg dus. Zelfs CB, die toch wel van de richtlijnen is, zei dat het ene kindje gewoon eerder aan verminderen toe is dan de ander. Het ging bij ons tussen 6 maanden en nu 8 maanden heel snel eigenlijk. De late avondvoeding verviel, nachtvoeding had ze al laten vallen. En toen begon ze brood goed te eten en liet ze ook overdag staan. Nu nog maar 3 flessen dus 180/150/150 en die gaan ook niet altijd op. We zijn dus als de malle aan het oefenen met water drinken. Er is altijd wel weer wat om over te piekeren heb ik gemerkt. ?

Terug
Bovenaan