oei, ik groei !!! boek. geweldig !!

Hallo mama's,

Tijdens de zwangerschap kreeg ik van CZ een boekje met het eerste hoofdstuk van het boek "Oei, ik groei". Het ging erom dat iedere baby in een bepaalde periode een "geestelijke groeistuip"heeft. Hij is hangerig, huilerig en wil alleen maar bij mama zijn. Tijdens zo'n periode leert hij vanalles. Daar raakt hij even van in de war. Na onderzoek bleek elk kindje deze periodes op ongeveer dezelfde leeftijd te hebben, de eerste rond een week of zes.
Mijn eerste gedachte? mwah, zal wel.

Tot Daan met 5 weken alleen maar huilde, tot ik hem in de draagdoek legde, dan was het goed. Dit duurde een paar dagen, en idd, er vielen opeens dingen op.Na die dagen is hij van het een op het andere moment weer zichzelf.
Toch het complete boek besteld, en wat blijkt ? Ik kan er de klok op gelijk zetten. Een week voor de aangegeven periode, ( meneer is vroeg ! ) wil hij niet slapen overdag, huilt hij zogauw ik hem in de box leg, enz.
Terwijl ik achter de pc zit, ligt hij in de doeken tegen me aan, en opeens aait hij uitegbreid mijn gezicht. Ook de babygym is opeens leuk !

Wie kent dit boek, en wat zijn jullie ervaringen? Ik vind het super. Ik weet nu wat er is met hem, en sleep hem dan maar die paar dagen kort bij me, dan komen we er samen wel doorheen.
 
Hai Whisperer,

Ik herken je verhaal helemaal! Ik heb een vriendin die twee oudere kindjes heeft en die gaf me tijdens de zwangerschap Oei ik Groei te leen. Ze zei me dat ik het boek moest pakken op het moment dat ik niet meer wist hoe ik mijn kindje kon troosten. En inderdaad, mijn zoontje begon rond 4 weken ontroostbaar te huilen en kon ineens niet meer goed slapen, ging moeilijk doen met voeden. Dus boek gepakt en inderdaad: Eén en al herkenning. Hij is inmiddels 1 jaar oud en het hele jaar heeft hij keurig het boek gevolgd. Ik merk wel dat ik tegenwoordig minder vaak in het boek kijk. Als er weer een "moeilijke periode" aanbreekt denk ik nu wel: Ach, vast een sprongetje, gaat dus wel weer over. Heerlijk om te weten waar het aan ligt en wat je eraan kunt doen! Voor mij is Oei ik Groei echt een superboek en ook in mijn omgeving maken bijna alle moeders er veel gebruik van! Groetjes Cato
 
Hoi,
Ook ik vind het nog steeds verbazend dat  ik zoveel herken in het boek.
De ene sprong heeft ze er meer last van  dan de andere maar je kunt er bijna de klok op gelijk zetten wanneer er één aan komt.
Mijn dochtertje zit op dit moment tegen haar negende sprong aan te hikken. Ze is overdag steeds snel  moe van alles,maar  wanneer ik haar in bed lig slaapt ze niet. Gelukkig is ze 's nachts wel rustig maar overdag is ze erg hangerig, wil op schoot, er weer af,  is erg dwars.  Is ineens aan het krabben, slaan (staat ook in het boek beschreven dat kindjes dat vanaf  deze leeftijd  gaan ontdekken) om dan te zien wat mijn reactie is. Wat vermoeiend allemaal, zeker  omdat mijn dochterje normaal een heel  makkelijk kindje is.
Ben blij dat ik dankzij het boek weet dat het tijdelijk is (meestal is het bij haar een weekje mis) en kan ik er beter mee om gaan.
 
Nou, mijn mening is dat ik weinig tot niets aan het boek heb gehad. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, zeker in het geval van ons dochtertje want zij is te vroeg geboren en had ook een koemelkallergie. Voor haar (en ons) betekende dat een ander patroon qua gewicht, voeding, dagindeling, groei, ontwikkeling etc. Dus ik herkende de cycli niet van het boek omdat mijn dochter "achterliep".

Nou heeft ieder kind sowieso zijn eigen gangetje qua ontwikkeling dus ik vind boeken die "de grote lijn aangeven" niet echt interessant. Het is handig als je herkenbare situaties ziet/leest en het geeft je een oplossing, maar je moet je kind er niet aan afspiegelen!

Ik vind het boek "Ouderschap voor dummies" erg goed!!

Groetjes, Donna
 
Nee Donna, ik ben het absoluut met je eens dat je je kind niet moet spiegelen aan een boek. Dat bedoelde ik ook zeker niet.Ik vond het alleen heel opvallend dat het zo mooi klopte. Vooral tijdens de eerste periode. Daan was van  het ene op het andere moment huilerig, en ik wist niet wat er aan de hand was. Hij is mijn eerste kindje, dus wist ik veel ? Daarom vond ik het erg fijn om te lezen dat het schijnbaar niet aan mij lag. Als je een kindje met een allergie hebt is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
 
Hoi Whisperer,

Mijn opmerking over "spiegelen" was in algemene zin. Beetje zo van: wie de schoen past, trekke hem aan. Ik richtte dat absoluut niet persoonlijk tot jou, hoor . Sorry als dat zo overkwam. Als je wat hebt aan die info uit het boek, dan is dat alleen maar prettig! Daar is het ook voor bedoelt. Veel lees- en leerplezier dus.

Groetjes!
 
Hey Donna,

Nee, ik voelde me absoluut niet persoonlijk aangesproken, hoor!Ik kan me zelfs best voorstellen dat er mama's zijn die constant alles met de boeken vergelijken! Nee hoor, laat Daan maar lekker zijn eigen tempo volgen !!!!! Met het ene is hij supersnel, andere dingen willen nog niet zo, maar dat komt wel, hoor !
Hoe is het nu met je kindje, qua allergie en zo ?
 
hoi ik vind het ook een super boek quinten gaat lekker met het boek mee en ik kijk er nu niet zoveel meer in maar als ik twijfel kijk ik ff en dan ja hoor dan staat er wat er aan de hand zou kunnen zijn want soms weet ik het ook niet en dan is het wel een steuntje in de rug
ik kan hem iedereen aan raden
 
Terug
Bovenaan