Oma wilt persee oppassen

Hey,

Mijn zoontje van 6 maand (2 maand te vroeg) is altijd bij mij als mijn vriend aan het werk is. Zo nu en dan laat ik mijn moeder opassen als het echt nodig is maar als het niet nodig is heb ik hem het liefst nog gewoon bij mij. Nu begin ik zelf weer met werk (4 uurtjes per week) en heb ik met mijn eigen moeder afgesproken dat ze die dag dat ik werk oppast. Blijkbaar is mijn schoonmoeder achter mijn rug om boos geweest dat ze niet zo vaak mag oppassen als mijn eigen moeder. Eerlijk gezegd vind ik het ook gewoon nog fijner om hem bij mijn eigen moeder te laten voor mij voelt dat goed aan en ik laat ook pas iemand oppassen als het echt nodig is. Ook vind ik hem zelf nog te klein om hem gewoon zo maar af te gooien omdaf ze persee wil oppassen.
Ik ben er alleen niet van om dit aan haar uit te spreken. Hoe los ik dit op?? Of iemand hetzelfde probleem??
 
Beetje het zelfde, iig het vergelijken met elkaar en me niet goed voelen bij het oppassen door schoonfamilie. En al helemaal niet als het niet noodzakelijk was zo klein. Gewoon volgehouden hieraan hoor, vind dat belangrijker dam hun mening eerlijk gezegd.
 
Ik laat schoonmoeder oppassen ook al heb ik het liefst idd ook mijn eigen familie..
Maar goed.. het is ook haar klein kind.. ik heb zoiets van ze is wel goed voor de kinderen en ze geeft veel om ze dus ze zorgt er wel voor.. ook al is het op een andere manier dan is het doe en ik me ook regelmatig irriteer ?

Wat zegt je man er van?
En misschien kan je het een keer kort proberen en als er dingen voorvallen die je echt niet fijn vind gewoon niet meer doen.. dan heb je er alle reden toe..?
Succes iig.. blijft altijd lastig ?
 
Als het veilig en goed is bij je schoonmoeder, zou ik haar deze tijd met haar kleinkind gunnen als ik jou was. Het voelt als moeder best lastig en je houd het het liefst allemaal eigen, maar dit hoort wel bij het loslaten ook. Je gunt je kindje ook een fijne band met beide oma’s, al is het met je eigen moeder altijd vertrouwder en fijner voor jezelf. Ik snap eerlijk gezegd wel dat ze boos is, daaronder zit verdriet en verlangen om erbij te horen in dit nieuwe leventje, oma worden is ook een hele belangrijke ervaring en een oma hebben als kind is zo fijn!
 
Herkenbaar... mijn schoonmoeder wilde ook perse oppassen terwijl dat voor mij niet nodig was. Veel discussie hierover met mijn man, maar uiteindelijk haar een vaste dag laten oppassen. Ze is lief voor mijn dochter en ja de irritatie blijft maar had geen zin om daar steeds ruzie over te moeten maken. Nu kan ze mij in ieder geval niets verwijten. Merkte wel dat ze een gevalletje werd van geef een vinger en pak gelijk de hele hand... want ze bleef maar vragen naar meer oppas dagen. Dat afgekapt en ook heel duidelijk in mijn grenzen aangeven dat voorkomt al een hoop gedoe aan beide kanten. Nu mijn dochter ouder is vind ik het steeds gemakkelijker worden maar toen mijn kindje de leeftijd van die van jou had, vond ik dat ook veel moeilijker. In die zin vind ik het ook wel jammer dat ze jou geen ruimte geeft om aan het idee te wennen maar je een soort van onder druk zet. Dit maakt het er niet makkelijker op. (Schoon)moeders hebben hun tijd gehad denk ik maar en als ze zich wat afwachtender zou opstellen dan komt het vanzelf wel meestal. Heel veel succes!
 
Wat is nou precies de reden dat je schoonmoeder niet mag oppassen? Ben je bang dat ze het niet goed zal doen? Ik lees alleen maar dat je schoonmoeder heel graag een band wil opbouwen met haar kleinkind.
 
Mijn schoonmoeder mag wel oppassen maar zolang ze er om blijft vragen wil ik het steeds minder ook hem ik moeite om me kleintje nog los te laten ik heb hem namelijk de eerste 8 weken in het ziekenhuis zien vechten!! Ze past wel op maar geen lange tijden meer half uurtje als ik naar de winkel vlug moet of boven mijn was moet doen (wij wonen daar met de kleine nog)
 
Ik begrijp ook niet zo goed wat je tegenhoud, het is juist lief en fijn dan schoonmoeder een band met je kleintje wil opbouwen. ik zou de oma's om en om laten oppassen de ene week jouw moeder en de andere week je schoonmoeder. Zo krijgen ze evenveel kans een band op te bouwen. En ook de incidentele oppas momenten om en om doen. Zo krijgen ze beiden de kans.
 
Terug
Bovenaan