omgaan met corona tijdens zwangerschap en kraambezoek

<p>Hoi allemaal,</p><p>De coronamaatregelen worden steeds meer los gelaten. Omikron is gelukkig milder, maar toch ben ik bang om corona op te lopen. Overal waar ik ga, draag ik nog mondkapjes, spreek zo weinig mogelijk met mensen af en ga ook niet uiteten. Wel vind ik het moeilijk om sommige familieleden af te slaan die heel graag willen afspreken, ondanks ik zo bang ben. Sommige begrijpen het niet en worden geirriteerd of boos dat ik niet wil afspreken. De angst ligt vooral bij het nieuws over kapotte placenta bij de delta variant en bij omikron is het nog niet helemaal bekend. </p><p>Hetzelfde geldt voor na de bevalling. Bang dat de pasgeboren besmet raakt. Ik twijfel en kom er niet uit tussen wel of geen kraambezoek (op de opa's en oma's na). Als er bezoek komen, wel of geen mondkapje laten dragen, wel of zonder afstand houden en wel of niet laten vasthouden (vooral bij opa's en oma's). </p><p>Hoe gaan jullie met corona om tijdens je zwangerschap en met kraamvisite? Hoeveel dagen/weken na de bevalling kwamen mensen bij jullie langs (of van plan zijn)? Met of zonder mondkapje en afstand houden tijdens de kraamvisite?</p>

Ik ben echt helemaal het tegenovergestelde van jou, sorry. Heb 2x Corona gehad (1x niet zwanger, 1x toen ik 24 weken zwanger was) beide keren amper ziek geweest op een snotneus na. Ik ben nu 26 weken zwanger, dus de laatste keer was 2 weken terug. Ik heb er totaal geen last van gehad en ben geen moment bang geweest voor de baby in m'n buik of m'n 2 dochters van 4 en 2 jaar.
Ben niet gevaccineerd en vind het allemaal nogal lachwekkend worden eerlijk gezegd, al die boosters en prikken en waarvoor...??? Echt, veeg me op, maar ik snap er niks van. Ben je gewoon gezond en fit, is de kans piepklein dat je echt ziek wordt. Zeker met de mildere varianten van nu. En als je wel een paar dagen ziekjes bent, tja.. dan overleef je dat ook wel weer en de baby ook hoor.
Wij hadden laatst flinke buikgriep met z'n allen en daar waren we 100x zieker van dan van Corona. Ik heb liever nog een keer Corona haha.
Hoelang blijf je in angst leven? Corona gaat niet weg hoor, t is gewoon een griep virus. Dus blijf je de komende jaren zo leven? Succes ;)

Ik ben in januari bevallen en wij hebben wel kraamvisite gedaan.
Iedereen van te voren een zelftest laten doen en niemand mocht de baby vasthouden.

Opa’s en oma’s en naaste familie mochten de baby pas na 2-3 weken vasthouden en altijd handenwassen van te voren.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt en niets aantrekken van wat andere mensen denken/zeggen!

[quote quote=10541172]Ik ben echt helemaal het tegenovergestelde van jou, sorry. Heb 2x Corona gehad (1x niet zwanger, 1x toen ik 24 weken zwanger was) beide keren amper ziek geweest op een snotneus na. Ik ben nu 26 weken zwanger, dus de laatste keer was 2 weken terug. Ik heb er totaal geen last van gehad en ben geen moment bang geweest voor de baby in m'n buik of m'n 2 dochters van 4 en 2 jaar.
Ben niet gevaccineerd en vind het allemaal nogal lachwekkend worden eerlijk gezegd, al die boosters en prikken en waarvoor...??? Echt, veeg me op, maar ik snap er niks van. Ben je gewoon gezond en fit, is de kans piepklein dat je echt ziek wordt. Zeker met de mildere varianten van nu. En als je wel een paar dagen ziekjes bent, tja.. dan overleef je dat ook wel weer en de baby ook hoor.
Wij hadden laatst flinke buikgriep met z'n allen en daar waren we 100x zieker van dan van Corona. Ik heb liever nog een keer Corona haha.
Hoelang blijf je in angst leven? Corona gaat niet weg hoor, t is gewoon een griep virus. Dus blijf je de komende jaren zo leven? Succes ;)[/quote]Amen!

Een baby wordt niet ziek van Corona is gebleken, maar hoe jij op Corona reageert tijdens je zwangerschap is natuurlijk onduidelijk. Het hangt van meerdere factoren af of je milde of stevige klachten krijgt. Meid, trek je niks aan van wat anderen tegen je zeggen. Ik vind de reacties hierboven soms wat kort door de bocht. Als jij je ergens niet prettig bij voelt heb je alle reden om daar maatregelen tegen te nemen. Het is jou zwangerschap en jou baby straks! Succes!

Ik snap je gevoel. Het is natuurlijk ook spannend als je het allemaal niet zo goed weet. Gelukkig voor ons krijgen steeds meer zwangeren corona en zullen er dus ook snel meer resultaten over wat corona met ons doet en onze kinderen. Ik heb het zelf rond 30 weken gehad, goed ziek geweest maar geen restklachten. Baby lijkt het verder ook prima te doen.

Wij laten ons kindje in het begin alleen door ons vasthouden, maar doen wel aan kraamvisite. Los Van corona waren we toch al van plan het de eerste weken heel rustig te houden qua bezoek.

Een vriendin van mij heeft vorig jaar midden in de corona een kindje gekregen en was ook echt enorm voorzichtig. Haar kindje is nu heel vaak ziek en volgens de artsen komt dat mede doordat zij in die tijd zelden iemand zag en haar kindje daardoor in de buik en daarna weinig antistoffen heeft opgebouwd. In hoeverre dat wetenschappelijk bewezen is weet ik niet. Maar geeft wellicht stof tot nadenken.

Mijn eerste kindje is geboren in april 2020 tijdens de eerste lockdown, toen waren we extreem voorzichtig, in het begin alleen de directe familie op bezoek en niemand de baby laten vasthouden. Nu in augustus uitgerekend van de tweede en we staan er nu wat relaxter in. Nog steeds laten we de kraamvisite de baby niet vasthouden, op opa's/oma's en tantes na. We hebben 5 weken geleden allemaal corona gehad en m'n dochter had er het minste last van, wij alleen wat verkouden dus viel ons reuze mee.
Volg vooral je eigen gevoel! Ik ben laatst op kraamvisite geweest en toen mocht ik de kleine wel vasthouden maar met een mondkapje op, dat vind ik zelf ook helemaal begrijpelijk! Succes ermee!

Doe vooral wat goed voor jou voelt. In 2020 begin van corona pandemie heb ik corona gekregen en was zwanger ik kreeg helaas een miskraam of het door corona kwam weet niemand het. Ik werd weer zwanger en ben in januari bevallen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik erg voorzichtig gedaan om niet opnieuw ziek te worden. Vorige week weer corona gekregen met een baby van 7 weken en gelukkig is alles goed gegaan en hadden we nergens last van. Wij hebben alleen familie laten komen en ze mochten de baby wel vasthouden.
Succes en laat je niet gek maken. Nogmaals doe wat goed voor jou voelt.

Terug
Bovenaan