omgaan met corona tijdens zwangerschap en kraambezoek

Ik vind dit ook heel lastig moet ik zeggen. Iedereen mag van corona denken en vinden wat ze willen, maar de reacties dat het allemaal niets voorstelt vind ik moeilijk om te lezen. Mijn partner en ik hebben nl long covid overgehouden aan onze besmetting in januari 2021, als jonge gezonde mensen en er zijn vele andere voorbeelden.

Maar om niet te negatief te zijn... Afgelopen week heb ik weer corona gehad, ben 39 weken zwanger. Vond het wel spannend, maar ik voel me nu goed en met de baby gaat het ook goed. Deze variant is milder en ik ben wel voorzichtig, maar probeer het ook wat los te laten. Ik denk dat wij wel kraamvisite laten komen en de baby gewoon vastgehouden mag worden, maar dat zou zomaar nog kunnen veranderen. ;-)

Het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt! Wat een ander daarvan vindt doet er niet toe. Probeer de corona deze mooie tijd niet te laten overheersen, want je kunt het niet overdoen. Succes!

Zeker je op je eigen gevoel afgaan. Ben nu ook niet zo bang voor Corona specifiek meer, maar vind die kleine babies wel erg kwetsbaar.  Mijn zwager en schoonzus zijn niet gevaccineerd, en hebben hun kinderen ook niet voor kinderziektes gevaccineerd. Die hoef ik dus echt niet te zien in de eerste maanden hoor.
Ik laat ook maar een paar mensen de baby vasthouden straks. Opa's,oma's en mijn zus. Dit zijn mensen die ik vertrouw, weet dat ze hun prikken hebben en die ook serieus omgaan met een 'gewone' snotneus.

Dicht bij je eigen gevoel blijven, of men het nou terecht vindt of niet. Het is jouw lijf, jouw leven. En dat van je kleintje in je buik, logisch toch dat je daar het beste voor wilt. 
Ben je er niet bang voor? Helemaal prima. Vind je het eng omdat het ook wel écht lelijk kan uitpakken (ook al is de kans klein, de kans is niet 0%)? Ook prima! Alleen jij kan beslissen hoe je ermee om wilt gaan. De kans dat je baby van rauw vlees eten iets oploopt is ook heel klein en daar was ik bijvoorbeeld ook heel voorzichtig mee... met corona dus ook... 
Ik heb in eerste instantie gezegd tegen familie dat ik sowieso een week wilde wachten met visite, wellicht langer. Maar toen mijn dochter er eenmaal was wilde ik haar ook gewoon graag laten zien. Het was toen september en volgens mij in between lockdowns. Mondkapjes vroegen we niet, handen wassen en afstand houden wel. Mijn dochter werd met 3 maanden voor het eerst pas door iemand anders dan mij of haar vader vast gehouden. 
De meeste mensen toonden begrip en anderen begrepen het niet of minder. Maar dat was niet mijn probleem ;) je mag echt helemaal zelf bepalen hoe je de kraamtijd wilt beleven en het bezoek heeft het maar te accepteren. Je doet het toch nooit goed voor iedereen dus je kan maar beter iets doen waar je zelf in ieder geval 100% achter staat :) 

Je zou ook met de verloskundig overleggen hoe en wat. Misschien kunnen zij je wat meer geruststellen. Te bang zijn is ook niet goed. Maar dat is eigenlijk alles waar "te" voor staat. Het klinkt alsof je er best veel stress door ervaart, wat ook negatieve gevolgen kan hebben.  
Dat gezegd te hebben, je bepaalt zelf hoe en wat en wanneer anderen een andere mening hebben en geen begrip kunnen opbrengen, is uiteindelijk niet jou probleem. Zo leer je de mensen kennen die echt om je geven ? 

Doe inderdaad wat jij wil. 

Wij zijn niet gevaccineerd, niet bang, geen maatregelen. In okt 2020 tijdens "tweede golf" bevallen, ook toen gewoon kraambezoek waarbij iedereen de kleine vast mocht houden. Zoals altijd even handen wassen en bij griep klachten kom je niet, zoals ik ook niet op kraambezoek ga als ik een normaal griepje heb. Persoonlijk zou ik het héél apart (weet even geen ander woord) vinden om te gaan selecteren op "of mensen gevaccineerd zijn", ook die van het Rijksoverheid vaccinatie programma. Ik vraag er niet naar, het boeit me niet, ieder zijn eigen keus. En die kinderen zelf vragen er al helemaal niet om, buitengesloten worden door andere volwassenen om een keuze die je ouders voor je maakt. 
Deze baby houden we een babyborrel, puur omdat ik geen zin heb in al die weken weer mensen over de vloer. Een middag waarop iedereen kan kijken en knuffelen. 

Maar nogmaals, jullie keuze! 

[quote quote=10541214]Ik snap je gevoel. Het is natuurlijk ook spannend als je het allemaal niet zo goed weet. Gelukkig voor ons krijgen steeds meer zwangeren corona en zullen er dus ook snel meer resultaten over wat corona met ons doet en onze kinderen. Ik heb het zelf rond 30 weken gehad, goed ziek geweest maar geen restklachten. Baby lijkt het verder ook prima te doen. Wij laten ons kindje in het begin alleen door ons vasthouden, maar doen wel aan kraamvisite. Los Van corona waren we toch al van plan het de eerste weken heel rustig te houden qua bezoek. Een vriendin van mij heeft vorig jaar midden in de corona een kindje gekregen en was ook echt enorm voorzichtig. Haar kindje is nu heel vaak ziek en volgens de artsen komt dat mede doordat zij in die tijd zelden iemand zag en haar kindje daardoor in de buik en daarna weinig antistoffen heeft opgebouwd. In hoeverre dat wetenschappelijk bewezen is weet ik niet. Maar geeft wellicht stof tot nadenken.[/quote]
Ik ben september 2020 bevallen van ons oudste (nu zwanger van nummer 2) en we hebben op de opa's en oma's na 0 kraamvisite gehad. Niemand heeft hem vastgehouden.
We hebben vier maanden in onze corona vrije bubbel gezeten en daarna is hij naar de opvang gegaan. En ons jochie is zelden ziek. Dus bovenstaand verhaal kan waar zijn, maar is geen vaststaand gegeven. 

Terug
Bovenaan