Omgaan met onzekerheid

Hoi lieve moeder, 
lk herken zoveel van wat je zegt! Ik was ook enorm onzeker over alles toen mijn dochter zo oud was. Inmiddels (ze is nu 15 weken) iets meer zelfvertrouwen, maar bij vlagen nog steeds grote twijfels. 
Ik worstelde ook met het ritme slapen, voeden, spelen. Het consultatiebureau en de huisarts hameren er enorm op, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het voor veel newborns gewoon niet passend is! Ze doen vaak korte slaapjes en dan is het inderdaad te vroeg voor een volgende voeding. Mijn advies: volg het ritme waar het kan, maar durf het ook los te laten. Als je kindje wakker wordt zonder honger te hebben, kun je prima eerst even spelen of knuffelen! Ik werd zoveel relaxeder toen ik dat deed. Ik lette wel op dat ik mijn dochter overdag niet vlak voor het slapen voedde. Dus altijd nog een kort speelmoment of luier verschonen na het voeden zodat ze niet aan de borst in slaap viel en daar gewend aan raakte.
Overigens heeft zij ook heel lang op mij en mijn man geslapen, zowel overdag als ‘s nachts. Vanaf tien weken ging het dutten in bed steeds beter. Schrik niet van die korte dutjes! Het is volkomen normaal dat jonge baby’s hun slaapcycli niet zelfstandig kunnen koppelen en ook dat ze nog niet zelfstandig kunnen inslapen. Als mijn dochter alleen maar korte dutjes doet op een dag en ik merk dat ze niet uitgerust wakker wordt, neem ik haar in ieder geval 1x op een dag in de draagzak zodat ze één lange dut heeft. 
Inbakeren deed ik ook, werkte heel goed omdat mijn dochter een sterk moro-reflex had en daar wakker van werd. Maar als je kindje geen onrustige ledematen heeft is het misschien niet nodig? Als je er niet aan begint, hoef je het later ook niet af te bouwen :)
Hoe borstvoeding vol te houden? Door je partner en anderen te instrueren je te steunen en opmerkingen als “dan stap je toch over op de fles” achterwege te laten als je het eens moeilijk vindt en daar over wil praten. Overstappen kan altijd en moet zeker niet voelen als falen, maar laat het jouw beslissing zijn en laat hen helpen nu je nog borstvoeding geeft. Ze kunnen je iets te eten of drinken brengen terwijl je voedt, op je andere kindje letten, de luier verschonen tussendoor/na de voeding zodat jij kan blijven zitten, etc etc. 
Mocht je je zorgen maken over of je kindje wel genoeg binnenkrijgt; een baby weegschaal aanschaffen/lenen kan ik van harte aanbevelen. Wij kregen er een aangeboden van de buren. Het leek mij overbodig, maar het is hartstikke handig om zelf te kunnen wegen. Op de website van het WHO kun je een groeitabel vinden en als je het gewicht van je kindje daarin documenteert kun je in een oogopslag zien of hij z’n curve volgt. Zolang dat het geval is, groeit ie goed en eet ie dus ook goed!

Komt er op neer dat ik gewoon wat meer los moet durven laten. Laat dat nou net niet mijn sterkte kant zijn. Maar ik ga mijn best doen. Bedankt voor al jullie lieve woorden en 'fijn' dat meerdere de onzekerheid herkennen! 

Terug
Bovenaan