Onbegrip

Op 13/8 heb ik een miskraam gehad en was daardoor uiteraard erg van slag. Nu ben ik vorige week woensdag weer gewoon naar kantoor gegaan (al heb ik tijdens en voor de miskraam wel thuis doorgewerkt), maar mijn baas snapt sowieso niets van emoties. Kan hij totaal niet mee omgaan en is gewoon een enorm lompe hork. Hij heeft ook nog geen woord tegen mij gezegd sinds vorige week woensdag.

Ook begin ik nu in mijn omgeving te merken dat mensen eigenlijk alleen nog willen horen dat het goed gaat met je. Is nu toch al bijna 2 weken geleden, dus waarom zou ik nou nog met vlagen van slag zijn. Als ik er nu af en toe nog over begin, dan krijg je dat soort opemerkingen of je merkt het gewoon aan de reacties.

Concentratievermogen is ook erg slecht en dat wekt vooral op kantoor nu irritaties op. De instelling is: gewoon knop omzetten, niet zeuren en doorgaan. Ik wou dat het zo simpel was.

Herkennen jullie dit, dat je een paar dagen even in de put mag zitten, maar dat er daarna van je verwacht wordt dat je alles aan de kant kunt schuiven en door kunt gaan alsof er niets is gebeurd? Dat zal ook best zo zijn over een tijdje, maar je moet het toch eerst een plekje kunnen geven? Ik vind persoonlijn 2 weken nog helemaal niet zo lang om dit te verwerken.

Vreet nu wel veel energie om overdag heel vrolijk en opgewekt te moeten zijn, terwijl het anders voelt. Thuis kan ik het er uiteraard goed over hebben met mijn vriend, maar ik vind het ook zielig om daar ineens helemaal in te storten. Komt de sfeer ook niet echt ten goede, al snapt hij volledig dat dit gewoon tijd nodig heeft.

Hee EB78,

Ik herken heel veel van jou verhaal!
Hier moest ik ook altijd het masker opzetten!
En ja als iemand vroeg hoe het ging, verwachtte ze dat je zei het gaat super goed!
En je emoties tonen?!
Tja, bijna niemand wist ermee om te gaan, dus emoties tonen, was al veel te veel!
Mijn miskraam heb ik gehad op 12 juli met bijna 10 weken.
En tja, je moet die knop maar omzetten, en door gaan.

Nu hebben wij ook besloten om geen pil meer te slikken of condoom te gebruiken.
Maar oh ohh, wat krijg je daar reacties op.
De een zegt, super laat de natuur zijn gang gaan.
En de ander zegt, nee wacht eerst totdat je je super voelt!
Uhm, super?! Wat is super?!
Dus mijn gevoel ging ervan uit, dat ik nu nog niet voor een kindje mocht/mag gaan.

Vanochtend heb ik een test gedaan, en ik ben weer zwanger!
Zeker voelt t dubbel aan, maar als ik over 1 jaar zwanger zou zijn, zou het net zo dubbel aan voelen als nu!

Het is onze keuze, en als ze niet achter onze keuze staan, dat is dan pech voor hun!

Maar om nog even terug te komen op jou verhaal!
Meid, als jij moet huilen, huil je.
Jij bent een mens, en als ze daar geen begrip voor kunnen tonen, schijt aan hun!
Jij moet ook je verhaal kwijt.
Ik had ook telkens het gevoel, dat ik niks meer mocht zeggen.
Maar ik weet nu wel beter.
Ik ben ook nu er achter gekomen wie mijn echte vrienden zijn!

Meid heel veel sterkte!

Liefs, -Vlindertje-

Hey Vlindertje,

Gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap. Ga heel hard duimen dat het dit keer helemaal goed zal gaan.

Wij gaan er ook weer gewoon voor hoor, dus hoop dat het snel opnieuw raak is en we volgend jaar alsnog een gezond kindje krijgen. Heb wel het idee dat je het beter een plekje kunt geven en af kunt sluiten als je opnieuw zwanger bent en dat goed gaat.

Snap wat je bedoelt met het dubbele gevoel. De eerstvolgende zwangerschap zal altijd een dubbel gevoel geven en de daaropvolgende zwangerschappen misschien ook nog wel. Dit blijft je gewoon altijd bij, ookal heb je het uiteindelijk een plekje kunnen geven. Het schiet automatisch weer door je hoofd. Mijn collega gaf gisteren aan dat ze het er vorige week nog over heeft gehad met haar man en dat terwijl haar miskraam al 21 jaar geleden is.

Iig super, dat het bij jullie weer zo snel raak was. Komen weer spannende weken aan.

X

Hai,

Ook ik krijg met steeds meer onbegrip te maken.

Mijn miskraam is nu 10,5 week geleden. Sindsdien ben ik nog steeds niet ongesteld geweest. Maakte mij daar de afgelopen weken veel zorgen over. Kon de miskraam fysiek niet afsluiten en dat maakt het ook erg moeilijk om het mentaal los te laten.

Nu net te horen gekregen dat er op de echo van gisteren nog zwangerschapsweefsel te zien was. Heb ook nog HCG (zwangerschapshormoon) in mijn bloed. Kortom het is nog steeds niet klaar.
Nu wschl voor hysteroscopie (kijkoperatie).

In de omgeving willen mensen inderdaad dat je verder gaat. "Zet het van je af, probeer je ergens anders op te richten". Ik kan dat nog niet omdat het nog niet afgerond is.
Ook op het werk geeft het problemen. Alsof ik met opzet ziek ben.
Zit er op het moment flink doorheen.

jul

Hoi Vlindertje,

Een miskraam is vaak nog taboe, daar praat je niet over... Schijnt het.

Ik zelf heb 3x achter elkaar een miskraam gehad en na de laatste ben ik een weekje thuis geweest. Dat vond mijn baas toch wel heel raar!! Nou ammehoela meneertje... Fysiek gaat het dan wel goed met me maar geestelijk helemaal niet!

Pas je op dat je niet instort? Omdat je werk nu een stuk zwaarder is dan anders? Dan ben je nog verder dan huis en je moet de tijd ervoor nemen die je nodig hebt!

Hallo allemaal,

Ik herken een hoop; wij hebben 3 miskramen te verwerken gekregen, tussendoor 1 gezonde dochter gekregen en eind vorig jaar is ons zoontje een week na de geboorte overleden als gevolg van zuurstoftekort bij de bevalling.

Het ene moment sta je volop in de belangstelling en heeft iedereen begrip voor je. Maar zodra het "oud nieuws" is en iedereen zijn leven gewoon doorgaat, sta je al snel weer alleen. Bij ons is het "toch al bijna weer een jaar geleden?" voor de omgeving heel lang, voor ons alsof het gisteren is gebeurd.
Met een miskraam zijn de reacties vaak nog botter; "er was toch al iets niet goed, dus beter zo", of "je bent nog jong" en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik meld me af en toe nog ziek als het echt niet gaat, en dan lijkt het op m'n werk weer even door te dringen, maar niet voor lang.

Iedereen sterkte en geef het verdriet de ruimte en tijd om naar buiten te komen; ik heb inmiddels geleerd om schijt aan iedereen te hebben wat dat betreft, dan snappen ze het maar niet.

Liefs,

Maaike

Hallo allemaal!

Ja het is gewoon belachelijk allemaal, alsof de miskraam nooit geweest is, alsof je nooit zwanger bent geweest!

En die reacties allemaal, daar krijg ik de kriebels van.
Ook zodra ik zei het gaat wel, dan vroeg er niemand oh waar zit je dan mee? Kan ik je ergens mee helpen?
Nee, vergeet t maar, vaak kreeg je nog een trap na ook.

1 reactie kan ik al helemaal niet uit mijn hoofd zetten.
Toen ik net wist dat ik zwanger was, kreeg ik van een meid te horen, weet je het wel zeker?!?!
En na de miskraam hoor je ze niet meer.
Ze kijkt me nog niet meer aan, van goh wat erg of zo...

Ik heb nu wel gemerkt wie mijn vrienden zijn, en wereld is hard, keihard.
Maar wij komen er wel!
Wij laten ons niet klein krijgen hoor!

En ook hun, hun krijgen het ook nog voor hun kiezen!

Liefs, -Vlindertje-

Lieve meiden,

helaas zijn het altijd mensen die niks meegemaakt hebben die zo reageren. Bij elk verlies kom je ze weer tegen en soms in je naaste kring. Ik heb 3 miskramen gehad en ook ik had weinig begrip. Uithuilen en opnieuw beginnen werd er tegen mij gezegd. Zo makkelijk gaat dat niet. Hetzelfde kwam ik tegen na het verlies van mijn broer bijna 4 jaar geleden. Zelfs mijn ex (toen nog echtgenoot) had na 3 weken zoiets van nu weet ik het wel. Afgelopen maart is mijn vader overleden en ik heb weer een paar vriendinnen minder. Maar ik heb hun niet nodig als ze er niet voor je kunnen zijn. Ik jank waar en wanneer ik zin heb. Ben misschien wel een beetje een bitch er door geworden maar ik weet wel dat ik voor mezelf kies en geen masker meer op zet. Als ze er niet mee om kunnen gaan is dat hun probleem en dat zeg ik ze tegenwoordig ook. Neem de tijd om het verlies van je kindje te verwerken en meld je gewoon ziek op het moment dat je het even niet aankunt. Het is niet niks en ook fysiek heb je een klap gehad.

Ik wens jullie heel veel sterkte en ik hoop dat er een goede en fijne zwangerschap voor jullie in de toekomst is.

(moet wel zeggen dat ik alsnog heel bang ben voor een miskraam ondanks dat ik nu 11 weken zwanger ben, gelukkig mag ik altijd bellen naar de gyn en mag ik langskomen wanneer ik wil)

Liefs Supertje

Terug
Bovenaan